مراسم روز هوای پاک در تبریز برگزار شد

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: مدرسه بهترین مکان برای نهادینه کردن یک فرهنگ در جامعه است

تبریز (پانا) – ویژه برنامه ۲۹ دی روز هوای پاک با مشارکت سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با حضور جمعی از دانش آموزان و سفیران سلامت در سالن همایش های شهرداری تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۸۸۷۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: مدرسه بهترین مکان برای نهادینه کردن یک فرهنگ در جامعه است

جعفر پاشایی در همایش ویژه ۲۹ دی روز هوای پاک گفت: "در گذشته کسی که توان خو اندن و نوشتن را می دانست فرد با سوادی به شمار می رفت ولی امروزه مفهوم واژه سواد تغییر یافته و موارد چندگانه ای برای باسواد بودن فرد مطرح می شود که یکی از این موارد، داشتن سواد زیست محیطی است".

وی خطاب به دانش آموزان ادامه داد: اگر کسی بخواهد زندگی موفق و آرامی داشته باشد باید آینده نگر باشد یعنی سعی کند زندگی خود را سالم، محیط زندگی را شاداب و بانشاط، شهر خود را پاکیزه و هوای تنفسی را پاک نگه دارد".

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی افزود: " هر فرد علاوه بر آینده نگری، آینده گزینی نیز داشته باشد یعنی باید در مسیر زندگی به نشانگر ها توجه کند و بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب و گزینش کند".

پاشایی تصریح کرد: " هرکس که آینده نگر باشد و بهترین راه را گزینش کند قطعا آینده بهتری را برای خود و نسل بعد از خود و کشور و جهان خواهد ساخت".

پاشایی گفت: " انسان ، اصلی ترین عامل آلودگی هوا می باشد و برای حل این مشکل نیز چاره ای جزء فرهنگ سازی برای انسان ها نداریم که مدارس و محتوای کتاب های درسی با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایشان بهترین روش فرهنگ سازی هستند".

فرهنگ سازی مسائل زیست محیطی از طریق کودکان همواره نتیجه بخش بوده است

مدیرعامل سازمان در این همایش گفت: "هر موقع برای رساندن یک پیام به شهروندان از دانش آموزان و مدارس کمک گرفته ایم، نتیجه خوبی حاصل شده است".

علیرضا اصغری افزود: "به گفته پژوهشگران و بر اساس آمارها، ۹۵ درصد از مسائل زیست محیطی در خانه ها توسط افراد زیر ۱۵ سال رعایت می شود که همین آمار نشان از توجه ویژه کودکان به اهمیت حفظ محیط زیست دارد".

وی همچنین خطاب به دانش آموزان و سفیران سلامت، گفت: "آینده شهر ما وابسته به سه عنصر آب، خاک و هوا است که با آلوده شدن هر یک از این سه عنصر سلامت نسل آینده ما به خطر می افتد".

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه دانش آموزان بهترین سفیران ما برای حفظ این عنصرهای حیاتی هستند، تصریح کرد: "آموزش شهروندی و استمرار در این آموزش ها موضوعی بسیار حائز اهمیت است که می تواند مسیر نیل به این اهداف را هموارتر سازد".

اصغری وجود حس مسئولیت پذیری در شهروندان را سرمایه ای بزرگ برای مجموعه شهرداری تبریز عنوان کرده و افزود: "با کمک یکدیگر می توانیم جایگاه تبریز را به عنوان شهری پاکیزه و عاری از آلودگی حفظ کنیم".

وی همچنین به بهره گیری از توان دانش آموزان برای رفع مشکل آلودگی هوای تبریز اشاره کرده و گفت: "مشکل آلودگی هوا ناشی از موارد متعددی است که امروز به عنوان یکی از چالش های کلانشهرها مطرح می شود که برای کمک به کاهش آثار مخرب آن می توان از کودکان و دانش آموزان کمک گرفت".

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار