جامانده‌های جشنواره سی و ششم فجر چه زمانی به اکران عمومی می‌رسند

تهران (پانا) - نزدیک به چهل فیلم در جشنواره سی و هفتم جشنواره فجر به روی پرده نقره‌ای می‌رود ، حضور برای این چهل فیلم از جنبه‌های مختلف از جمله زمان اکران ، تبلیغات و حضور در مهمترین رویداد فرهنگی سال ایران پر اهمیت به‌شمار می رود.

کد مطلب: ۸۸۷۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
جامانده‌های جشنواره سی و ششم فجر چه زمانی به اکران عمومی می‌رسند

در جشنواره سی و ششم فجر 26 فیلم به روی پرده نقره‌ای رفت که از این تعداد برخی از فیلم‌ها همچنان از اکران دور ماندند و نتوانستند پس از پایان جشنواره تاکنون اکران شوند.

در میان نام‌هایی که فیلم‌هایشان به اکران نرسیده است، جوانان و پیشکسوتان بسیاری دیده می‌شود که می‌توان به خسرو معصومی، احمدرضا معتمدی، اصغر نعیمی، کامبوزیا پرتویی، نیما اقلیما و پرویز شیخ طادی اشاره کرد.
از این بین برخی از فیلم‌ها همچون «امیر و کامیون» با اینکه نظر بسیاری از منتقدان را به سوی خود جلب کرده است اما نتوانست نظر پخش کنندگان و سینما داران را برای اکران به سوی خود بکشاند تا در سبد اکران قرار گیرد.
البته اکران نشدن برخی فیلم‌های جشنواره فجر تنها به امروز بر نمی‌گردد بلکه سابقه‌ای طولانی دارد و بسیاری از فیلم‌ها حتی به سینماها نمی‌رسند و پس از مدتی طولانی در شبکه سینمای خانگی پخش می‌شوند، انگار باید همیشه چند فیلم پشت در اکران بمانند. البته جاماندن، دلایلی چون نبود زمان مناسب اکران، شرایط سیاسی و اجتماعی و حتی نبود سرمایه گذار فیلم‌ها در بین پخش‌کنندگان و سینما دارها و ... دارد.
شاید از مهم‌ترین فیلم‌هایی که از سال گذشته به اکران نرسید «امپراطور جهنم» و «کامیون» اشاره کرد.

امپراطور جهنم


«امپراطور جهنم» که دعواهای بسیاری برای حضورش در جشنواره سال گذشته اتفاق افتاد به تهیه‌کنندگی محمد خزایی یکی از دبیران سال‌های گذشته جشنواره فجر تولید شد که از این تهیه‌کننده فیلم دیگری با نام به «وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا جزو فیلم‌های اکران نوروزی قرار گفت.
«امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی ساخته شده است که نسخه کوتاه‌شده آن سال گذشته در جشنواره اکران شد. این فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۵ پذیرفته نشد و به دنبال آن محمد خزاعی (تهیه‌کننده) و پرویز شیخ طادی (کارگردان) در نامه‌ای خطاب به حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام کردند.
اما یک سال بعد این فیلم در جشنواره فجر حاضر شد. در این فیلم بازیگرانی چون فرخ نعمتی، علیرام نورایی، علی نصیریان، عنایت شفیعی، کوروش زارعی و تعدادی از بازیگران لبنانی حضور دارند . بخشی از فیلمبرداری این فیلم که درباره شکل گیری حلقه اصلی داعش است در فرانسه انجام شده است.

کامیون

فیلم سینمایی «کامیون» به نویسندگی و کارگردانی کامبوزیا پرتوی با بازی سعید آقاخانی ساخته شد. این فیلم که نخستین فیلم پرتوی پس از دوازده سال و تجربه ساخت کافه ترانزیت است، درباره یک راننده کامیون ایرانی است که خانواده‌ای از اهالی کردستان عراق را برای یافتن پدر خانواده به تهران می‌آورد. بازیگران این فیلم سعیدآقاخانی، نیکی کریمی، تروسکاجولا، نسرین مرادی و رامین راستاد هستند و دستیاراول‌ و برنامه‌ریز آن رامین‌راستاد و مدیرفیلمبرداری آن تورج‌اصلانی است .صدابردار این فیلم پرویز آبنار، و طراح‌صحنه آن بابک صبحی است. طراح گریم این فیلم بابک اسکندری و مجری طرح آن هومن احمدی توفیقی است این فیلم به تهیه‌کنندگی کامبوزیاپرتوی ساخته شده است.


کار کثیف

فیلم سینمایی «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی است که احتمال دارد اکران آن به سال آینده موکول شود. خسرو معصومی که با فیلم «کار کثیف» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته است همچنان نتوانسته است این اثر را در سال جاری اکران کند و باید همچنان منتظر بماند تا زمان اکران فیلمش برسد. «کار کثیف» شاید از جمله آخرین فیلم‌هایی باشد که لوون هفتوان به ایفای نقش پرداخته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، فرهاد تصمیم می‌گیرد برای مهاجرت به ترکیه سفر کند، اما به دلیل گرفتاری‌هایی که برایش رخ می‌دهد نه تنها مهاجرت، بلکه بازگشتش به ایران نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «کار کثیف» مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع کار و مهاجرت می‌پردازد.

سوء تفاهم

فیلم سینمایی «سوء تفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی که تهیه‌کننده آن به اکران نشدن این اثر اعتراض داشت. «سوء تفاهم» از جمله فیلم‌هایی بود که بسیاری از منتقدان منتظر اکرانان در جشنواره فیلم فجر بودند اما پس از آن این فیلم همچنان پشت درهای بسته اکران سینمایی باقی مانده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، تعدادی از دانشجویان سینما، دختر ثروتمندی را به امید بازیگر شدن گروگان می‌گیرند، اما به تدریج ماجرای گروگان‌گیری و ساخت فیلم، پیچیده می‌شود تا جایی که دیگر تشخیص واقعیات و خیال ناممکن جلوه می‌کند. مریلا زارعی،اکبر عبدی،هانیه توسلی،کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی ترکیب اصلی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند، که بازی متفاوت پژمان جمشیدی باعث شد در بین نامزدهای دریافت سیمرغ بازیگری قرار گیرد، از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و نویسندگی و کارگردانی احمدرضا معتمدی اشاره کرد. در این فیلم پیمان شادمانفر، مدیر فیلمبرداری و کیوان مقدم، طراح صحنه و لباس و سارا سمیعی چهره پرداز است و مهرداد میرکیانی صدابردار این فیلم و مهران ملکوتی مدیر تولید به شمار می‌روند. «سوء تفاهم» را شاید بتوان تنها فیلمی از فیلم‌های سازمان اوج دانست که تاکنون به اکران نرسیده است.

امیر


فیلم سینمایی «امیر» به تهیه‌کنندگی سیدضیا هاشمی و نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما از فیلم‌های حاضر در سی و ششمین دوره از جشنواره بود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که علی در جستجوی همسر سابق و پسرش به تهران می‌آید. امیر علیرغم مشکلات خانوادگی در تلاش است تا به روش خود گرفتاری آدم‌های دور و برش را حل کند. در این فیلم بازیگرانی چون میلاد کی مرام، هادی کاظمی، بهدخت ولیان، مصطفی قدیری، روشنک سه‌قلگی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی، مونا قاسمی، کسری محبوبی، آرتین گلچین و سحر دولتشاهی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. امیر از جمله فیلم‌هایی بود که سال گذشته نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد و در جشنواره‌های خارجی حضور داشته است.

هایلایت


قرارداد اکران فیلم «هایلایت» با سعید سعدی در نسیم صبافیلم بسته شده است. در درام عاشقانه «هایلایت» به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی ساسان سالور که در بستری اجتماعی روایت می‌شود بازیگرانی چون پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، الهه حصاری، مینا وحید و جمشید هاشم پور حضور دارند گفته می‌شود، زمان قطعی اکران این فیلم بعد از جشنواره ملی فیلم فجر مشخص خواهد شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است، یک تصادف اتومبیل، آدم‌هایی را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد. مراقبت از مصدومین و انتظار برای به هوش آمدن آنها، انتظاری طولانی و جان کاه است. «هایلایت» به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی ساسان سالور روایتگر درامی عاشقانه با مضمون اجتماعی است که پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، یزدان فتوحی، شیوا طاهری و جمشید هاشم پور به عنوان بازیگران اصلی در آن حضور دارند. حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به عدم اکران این آثار، تولید فیلم‌هایی که خارج از جشنواره هستند و اضافه شدن فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فجر، چه زمانی برای اکران جامانده‌ها در نظر گرفته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار