افزایش 50 رأسی جمعیت قوچ اوریال در منطقه حفاظت شده درمیان

درمیان(پانا) ـ تلاش محیط بانان و افزایش اطلاعات مردم، جمعیت قوچ اوریال در منطقه حفاظت شده درمیان را به تعداد 50 رأس افزایش داد.

کد مطلب: ۸۸۶۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 50 رأسی جمعیت قوچ اوریال در منطقه حفاظت شده درمیان

نصرالدین خاشی مدیرحفاظت محیط زیست درمیانگفت: بر اساس سرشماری زمستانه امسال، هزار و 304 رأس قوچ و میش وحشی در منطقه حفاظت شده درمیان سرشماری شد که از این تعداد 520 رأس قوچ اوریال است.


خاشی افزود: سال گذشته هزار و 144 رأس قوچ و میش در این منطقه سرشماری شد که از این تعداد 470 رأس قوچ اوریال بود.


او بالابردن امنیت منطقه حفاظت شده با گشت های مستمر محیط بانان، اطلاع رسانی به مردم در خصوص اهمیت گونه های جانوری، کاهش شکارهای غیرمجاز با افزایش گشتهای کنترل و علوفه ریزی و تغذیه گونه های جانوری به ویژه در فصلهای سرد سال را از جمله دلایل افزایش گونه قوچ و همچنین نوع اوریال برشمرد.


قوچ اوریال حاصل جفت گیری قوچ اوریال افغانستان با قوچ اوریال بومی منطقه درمیان است که داشتن چثه بزرگتر، شاخهای برگشته به داخل، ریش سفید و رنگ پوست روشنتر از جمله ویژگیهای منحصر به فرد این گونه از قوچ نسبت به دیگر قوچهای موجود در منطقه است .


مدیر حفاظت محیط زیست درمیان با بیان اینکه قوچ اوریال هیبرید این منطقه حفاظت شده در جهان بی نظیر است گفت: وجود قوچ اوریال در منطقه حفاظت شده درمیان سبب شده است تا مطالعه و تحقیقات ویژه ای برای خاص بودن این گونه جانوری نسبت به گونه های دیگر در کشور انجام شود.


سرشماری زمستانه حیات وحش 12 و 13 دی امسال به مدت 2 روز و به صورت مشاهده مستقیم و پیمایشی با تلاش 21 گروه خودرویی، موتوری و پیاده از اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان های زیرکوه، سربیشه، نهبندان و درمیان انجام شد.


منطقه حفاظت شده درمیان در فاصله 20 کیلومتری شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان قرار دارد و دارای جاذبه های طبیعی و زیست محیطی منحصر به فردی است که برای جذب گردشگر علاوه بر معرفی بیشتر، نیازمند حمایت مسئولان است.


منطقه یاد شده در 12 بهمن 1386 با وسعت 84 هزار و 39 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.


این منطقه از گذشته های دور به دلیل دارا بودن قابلیت های فراوان بویژه وجود گله های قوچ و میش مطرح بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار