۱۲۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی امسال مرمت می شود

ارومیه (پانا) - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی در استان طی سالجاری خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۶۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
۱۲۰ بنای تاریخی آذربایجان غربی امسال مرمت می شود

جلیل جباری رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه مرمت و بازسازی این بناهای تاریخی از سال ۹۶ آغاز شده است عنوان کرد: مرمت جداره سردر نصیرزاده، حمام محمد بیگ و مقبره آل یعقوب خوی، کلیسای هفتوان و کتیبه خان تختی سلماس از جمله دیگر بناهای در نظر گرفته شده برای مرمت در سال جاری است.

وی ادامه داد: امسال اعتبارات خوبی در جهت حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی استان جذب شده است بطوریکه از محل منابع ملی و استانی طی دو سال اخیر،۱۵ میلیارد تومان اعتبار در جهت مرمت و ساماندهی ۱۲۰ اثر و بنای تاریخی درتمامی شهرستانهای استان هزینه می شود

جباری گفت: مراحل ساماندهی این تعداد بنای تاریخی در مرحله اتمام است و تلاش می شود با جذب اعتبارات دیگر که در کارگروههای مختلف اعتباری مصوب شده است مراحل حفظ و احیاء بناهای تاریخی در استان در طول سالجاری ادامه یابد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از راه اندازی موزه های جدید در استان خبر داد و گفت: امسال موزه مدرسه، موزه طب و بانک در ارومیه راه اندازی و عملیات تجدید بنای موزه میاندوآب و شروع عملیات موزه بوکان را در سال جاری شاهد خواهیم بود.

جباری خاطرنشان کرد: حفظ گذرهای تاریخی که عمدتاً در بافتهای تاریخی شهرها موجودند به تقویت محورهای گردشگری منجر شده و در آمدهای اقتصادی را عاید مردم و ساکنین آنها کرده است.

وی اضافه کرد: ما مجموعه پیشنهاداتی آماده کرده و در قالب طرحهای بازآفرینی شهری به اداره کل راه و شهرسازی استان منعکس کرده و امیدواریم بخشی از اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری در جهت حفظ بافتهای تاریخی تخصیص یابد.

رئیس سازمان میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: امسال ۱۰۰ مجوز اولیه برای طرحهای سرمایه گذاری صادر شده که از این تعداد ۱۵ مورد به بهره برداری رسیده و بقیه در مرحله استعلام هستند.

جباری تصریح کرد : بمنظور حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری تسهیلاتی بمیزان ۲۵ میلیارد تومان جذب کرده و سعی داریم سرمایه گذاران این بخش بتوانند از تسهیلات جذب شده بهره کافی را ببرند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون با افزایش تقاضای سرمایه گذاری در بخش هتل، متل و مجتمع های گردشگری به تعداد ۳۰ مورد هستیم که حجم سرمایه گذاری این موارد مبلغی در حدود ۴۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار