درگفت‌وگو با پانا

سیاوش اسعدی: کیمیایی نبود فیلمساز نبودم

«درخونگاه» نزدیک‌ترین فیلم به سلیقه و لهجه خودم است

تهران (پانا) - – سیاوش اسعدی فیلم «درخونگاه» را نزدیک‌ترین فیلم به سلیقه و لهجه خود تا امروز خواند.

کد مطلب: ۸۸۵۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
سیاوش اسعدی:  کیمیایی نبود فیلمساز نبودم

سیاوش اسعدی کارگردان فیلم‌های «حوالی اتوبان» و «جیب‌بر خیابان جنوبی» که علاوه بر فیلم‌های بلند مجموعا ۱۷ فیلم داستانی کوتاه و نیمه‌بلند نیز در کارنامه هنری خود دارد امسال با فیلم «درخونگاه» در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر حضور یافته است.

«درخونگاه» با نویسندگی نیما نادری و سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور در محله‌های امام‌زاده یحیی و شاپور تهران فیلمبرداری شده و امین حیایی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی و مهراوه شریفی نیا از جمله بازیگران این فیلم هستند. فیلمی که در تیتراژ به مسعود کیمیایی تقدیم شده است. اسعدی را کارگردانی می‌دانند که به شدت تحت تاثیر سینمای کیمیایی کار می‌کند.

کارگردان «درخونگاه» در گفت‌وگو با پانا درباره حضور فیلم خود در جشنواره سی و هفتم فجر می‌گوید: سال گذشته «درخونگاه» رد نشده بود بلکه فیلم ناتمام بود و فقط 20 دقیقه از آن به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

اسعدی که در مصاحبه‌های پیشین خود انتقاداتی به سیاست‌گذاری‌ها در جشنواره فیلم فجر وارد کرده بود درباره این رویداد سینمایی گفت: سینمای کشورم برای من خیلی مهم است. جشنواره فجر هم رویداد مهمی است و همه ما اهالی سینما تعصب خاصی روی آن داریم؛ اما نکته کلی اینجاست که من علاقه‌مندم تنها جشن ملی سینمای کشورم صاحب یک هدف اصلی (Target)و سلیقه‌ای مشخص باشد. یعنی تعریفی از خود داشته باشد و بر اساس آن تعریف جلو برود و ایرادات خود را به تدریج برطرف کند و بهتر و بهتر شود؛ نه اینکه هرسال دستخوش تغییر شود و سلیقه‌های جدید به آن وارد شود.

این فیلمساز درباره تازه‌ترین اثر خود «درخونگاه» می‌گوید: یک فیلم تا زمانی که به مرحله نمایش نرسیده و اصطلاحا به دنیا نیامده، به ما وابسته است. وقتی به دنیا می‌آید خود صاحب شناسنامه می‌شود. امروز درخونگاه دیگر به من وابسته نیست اما آنچه درباره آن می‌توانم بگویم این است که این فیلم نزدیک‌ترین فیلم به سلیقه و لهجه خودم است. درخونگاه نزدیک‌ترین فیلم به من است.

اسعدی درباره کیمیایی و تاثیر این فیلمساز بر نگاه خود گفت: بله سینمای من تحت تاثیر آقای کیمیایی است و من مثل بسیاری از فیلمسازان هم‌نسل خود، در دوران کودکی با فیلم‌های کیمیایی دنیای سینمای ایران را شناختم؛ بنابریا کیمیایی پدر معنوی من در عرصه سینماست.

وی ادامه داد: اگر کیمیایی نبود من امروز فیلمساز نبودم؛ بنابراین فیلم جدیدم را با عشق به مسعود کیمیایی پیشکش کردم و آن را در تیتراژ آوردم.

کارگردان «جیب‌بر خیابان جنوبی» به تفاوت‌های سینمای خود و سینمای کیمیایی اشاره کرد و گفت: جنس کارهای من زنانه‌تر است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار