در برنامه زنده «نگاه یک» تاکید شد؛

بطحایی: در دوره آموزش عمومی، خصوصی‌سازی به هیچ عنوان مدنظر نیست

اعتباراتِ مصرفی باید با اولویت مدرسه باشد/ تنها راه نجات آموزش و پرورش سپردن کارها به دست معلمان است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک گفت که من به عنوان یک مقام مسئول دولتی می گویم در حوزه آموزش و پرورش عمومی تامین هزینه های آموزش برعهده دولت است.

کد مطلب: ۸۸۵۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: در دوره آموزش عمومی، خصوصی‌سازی به هیچ عنوان مدنظر نیست

سیدمحمد بطحایی در ابتدای برنامه زنده «نگاه یک» شبکه اول سیما، درباره بودجه سال ۹۸ آموزش و پرورش گفت: همه در جریان شرایط اقتصادی کشور هستند، با توجه به فشارهای دشمنان، بحث های مفصلی صورت گرفته تا بودجه را در آموزش و پرورش انقباضی پیش بینی کنیم.

او از دولت و نمایندگان مجلس تشکر کرد و ادامه داد: برای سال ۹۷ آنچه برای آموزش و پرورش درنظر گرفته شد بودجه ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد بود که این بودجه برای سال ۹۸، ۵۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار شد.

افزایش سهم آموزش و پرورش از کل بودجه دولت

بطحایی افزود: در سال ۹۷ حدود ۱۱.۳ درصد اعتبارات دولت به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرد که در سال ۹۸ با ۲ درصد به ۱۳.۴ درصد افزایش پیدا کرده و سهم آموزش و پرورش از کل بودجه دولت ۲ درصد افزایش داشته و باعث شده کسری بودجه اندکی کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: شرایط کارمندان دولت شرایط نسبتا سختی است که برای معلمان هم وجود دارد اما رضایت شغلی معلم و ذهن آماده او بسیار مهم است تا در آینده کشور تاثیرگذار باشد. این هدف همه است تا معلمان که گرانبهاترین امانت را دراختیار دارند شایسته و توانمند باشند و در کار خود انگیزه داشته باشند.

بطحایی گفت: بر همه ما واجب است تا هرآنچه بر مقدورات است را برای آموزش و پرورش انجام دهیم. دولت در بودجه سال ۹۸ تلاش می کند که رضایت شغلی معلم زحمتکش و خدوم تقویت شود این واجب در حد مقدورات دولت دنبال می شود.

گنجانده شدن نظام رتبه بندی معلمان با یک ردیف مستقل در بودجه ۹۸

وزیر آموزش و پرورش افزود: دولت پذیرفته نظام رتبه بندی را با یک ردیف مستقلی در بودجه ۹۸ بگنجاند. لایحه این نظام در کمیسیون های دولت به تصویب رسیده و در صحن دولت در حال بررسی است تا سپس با عنایت نمایندگان در مجلس به تصویب برسد.

او افزود: رتبه بندی معلمان نباید صرفا تلقی به نظام پرداخت ها باشد بلکه تنها یکی از آثار آن بهبود نظام پرداخت هاست و با اجرای این طرح از سال آینده توانمندی و شایستگی نیروی انسانی ارتقا می یابد و به تبع آن نظام پرداخت ها برای نیروی انسانی نیز بهبود می یابد.

بخش زیادی از معوقات بازنشستگان پرداخت شد

بطحایی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: این موضوع متناسب با اعتبارات دولت به جلو می رود که برای سال آینده اعتبارات آن افزایش یافته است و اگر درامدهای دولت و خزانه محقق شود شرایط همسان سازی حقوق این افراد به مراتب بهتر خواهد بود.

او افزود: در جلسه ای از دولت نیست که از سوی مقامات دولت این موضوع بحث نشود. پاداش پایان خدمت سال ۹۶ پرداخت شده و بخشی از معوقات و مرخصی های ذخیره نیز پرداخت شده است.

او گفت: در سال ۹۷ علی رغم آنکه درآمدهای دولت در تهدید بود بخش زیادی از معوقات بازنشستگان پرداخت شد و مقدار اندکی از آن نیز در سال جاری پرداخت می شود.

آن روزی پایان اجرای سند تحول بنیادین است که فضای شاد در مدارس دیده و احساس شود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این برنامه زنده درباره آخرین وضعیت سند تحول بنیادین نیز گفت: زیرنظام های سند تحول آماده است آن روزی پایان اجرای سند تحول است که فضای شاد در مدارس دیده شود. یادگیری باید منتج به رضایت افراد شود و موجب زدگی و کسالت نباشد.

بطحایی گفت: در ۶ زیر نظام های سند تحول برنامه های مختلفی دیده شده است که اگر اجرا شود سند اجرا می شود. برای سال ۹۸، ۷۲ برنامه اولویت دار را انتخاب کردیم که برای اجرای آنان به اعتبارات جدیدی نیاز داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حداقل اعتبار برای اجرای این ۷۲ برنامه است، آن بخشی از سند که از اعتبارات جاری قابل اجراست آغاز شده، اما بخشی که به اعتبارات خاص نیاز دارد، مانده است.

او افزود: سند تحول به تنهایی از سوی آموزش و پرورش قابل اجرا نیست و کمک تمام دستگاه ها را می طلبد. شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام آمادگی کرده تا دستگاه های مختلف که مسئولیت دارند را جمع آوری کند.

بطحایی گفت: تا قبل از پایان سال جاری از دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی خواهش می کنیم که دستگاه ها را هماهنگ کرده و بخش هایی از سند را به صورت اشتراکاً به اجرا دربیاورد.

۱۴۰ هزار کلاس در کشور از وسایل گرمایشی غیرایمن استفاده می کنند

او درباره غیراستاندارد بودن مدارس، ضمن عرض تسلیت به خانواده های کودکان فوت شده در حادثه آتش سوزی مدرسه ای در زاهدان گفت: این مدرسه در منطقه بدون گاز قرار داشت و امکان استفاده از سیستم های گرمایشی گازی وجود نداشت لذا چاره ای جز استفاده از بخاری نفتی نبوده است.

او ادامه داد: بعد از این اتفاق یک پویشی را شروع کردیم. اکنون ۱۴۰ هزار کلاس ما در کشور از وسایل گرمایشی غیرایمن استفاده می کنند که امیدواریم به کمک این پویش و مشارکت تعدای از افراد سرشناس و مدیران کشور با همت عالی، در مدت کوتاه برای همیشه از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

او گفت: در پویش "همه برپا " افراد با هر بضاعت برای جمع اوری وسایل گرمایشی غیرایمن مشارکت می کنند؛ متولی این کار سازمان نوسازی کشور است که آخرین گزارش ها نشان می دهد این پویش مورد استقبال قرار گرفته تا در عرض یکی دو سال این اتفاقات جمع شود.

بطحایی افزود: امکان برچیده شدن وسایل گرمایشی خیلی زودتر از ۹ سال که برای ساخت فضای آموزشی ایمن لازم است، وجود دارد. ما تاکنون ۵ هزار بخاری استاندارد آماده سازی و به مناطق مورد نیاز فرستادیم‌.

اعتباراتی که از سوی شهرداری ها و سایر دستگاه ها مصرف می شود باید با اولویت مدرسه باشد

او در ادامه به تلاش خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و گفت: در مهر امسال ۵۰ درصد کلاس های احداث شده از سوی خیرین مدرسه ساز بود. ساختمان های فراوانی متعلق به دستگاه های حاکمیتی داریم که در کنار آنان مدارسی با سقف تخریبی داریم که نیاز به سیاست گذاری عمومی دارد و باید تمام افکار و آحاد جامعه اولویت اصلی را فضای ایمن برای دانش آموزان درنظر بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتباراتی که از سوی شهرداری ها و سایر دستگاه ها مصرف می شود باید با اولویت مدرسه باشد و تمام افکار عمومی بخواهند این موضوع عملیاتی شود.

بطحایی گفت: در مدرسه زنان و مردان فردای جامعه آماده می شوند. وقتی کمترین امکان در اختیار آنان نیست آسیب های اجتماعی کاهش پیدا نمی کند. وقتی یک سوم مدارس، مدارس ناایمن است؛ این نسبت ۳۰ به ۷۰ در ده سال پیش برعکس بوده و این تلاش بسیار خوب بوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید هیچ ساختمان دولتی ساخته شود اگر مدارس ما ناایمن است. همه باید به این اولویت برسیم.

در شاخص های بین المللی ایران جزو کشورهای برتر از لحاظ عدالت آموزشی است

او درباره کمبود مدارس افزود: از حیث کمی یکی از مهم ترین افتخارات ما پس از پیروزی انقلاب رشد قابل توجهی در مدارس داشتیم و در بحث عدالت آموزشی شاخص های منحصر به فردی داریم.

او گفت: نرخ پوشش تحصیلی در دوره پیش دبستانی امروزه به رقم بالای ۷۰ درصد رسیده است که این رقم در گذشته ۱۹درصد بوده، نرخ پوشش دختران و پسران برابر شده و عدالت جنسیتی اتفاق افتاده است. در دوره ابتدایی بالای ۹۸ درصد دانش آموزان در کلاس درس حضور دارند.

او در ادامه افزود: ما در ۵ هزار کلاس درس دانش آموز یک نفره داریم آموزش وظیفه ملت و دولت است ما هزاران کلاس با ۳ دانش آموز داریم اما از لحاظ کیفی باید تلاش کنیم.

بطحایی گفت: رئیس جمهور در ارائه بودجه گفتند برای هر دانش آموز ۴ میلیون تومان در سال ۹۸ هزینه می شود اما سال ۹۷ میانگین این هزینه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار برای هر دانش آموز بوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در شاخص های بین المللی هم ایران جزو کشورهای برتر از لحاظ عدالت آموزشی شناخته شده است.

در دوره آموزش عمومی، خصوصی سازی به هیچ عنوان مدنظر نیست

او گفت: عموم مدارس غیردولتی براساس شهریه تعریف شده و ابلاغ شده، فعالیت می کنند. در دوره آموزش عمومی خصوصی سازی به هیچ عنوان مدنظر نیست هزینه تحصیل فرزندان وظیفه دولت است.

بطحایی گفت: رئیس جمهور گفته اند ما باید هزینه آموزش بچه ها را بدهیم و به جنبه های بالا رفتن آموزش ها فکر کنیم تا بتوانیم با روش هایی با حفظ کیفیت، هزینه تمام شده را کاهش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر در یک روستا معلمی بازنشسته شده یا سرباز معلمی است که شایستگی هایش تایید شده است، می توانیم ۴۰ میلیون تومان به فرد شایسته آن روستا بدهیم تا به دانش آموزان تدریس کند.

برنامه آموزش و پرورش برای کاهش هزینه ها در شاخه کاردانش

او گفت: یکی از شاخه های اثربخش شاخه کاردانش است که بچه ها بعد از فارغ التحصیلی مهارتی را کسب می کنند. در این شاخه با کارخانه دار قرارداد می بندیم و بچه های کاردانش با سرفصل های معین شده در این کارگاه ها آموزش می بینند این طرح خرید خدمات آموزشی در این شاخه و برون سپاری است.

در حوزه آموزش و پرورش عمومی تامین هزینه های آموزش برعهده دولت است

بطحایی همچنین در ادامه گفت: این بحث به معنای خصوصی سازی آموزش و پرورش نیست. من به عنوان یک مقام مسئول دولتی می گویم در حوزه آموزش و پرورش عمومی تامین هزینه های آموزش برعهده دولت است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیر تعلیم و تربیت در آموزش عمومی قدری منحرف شده است؛ بچه ها در مدرسه باید با نشاط یادگیری داشته باشند و این زمانی اتفاق می افتد که این یادگیری مورد نیاز باشد؛ اگر این موضوع عملیاتی نشود یادگیری با تنفّر ایجاد می شود.

او گفت: با همکاری تمام همکاران و معلمان در دوره ابتدایی این موضوع را آغاز کردیم و استفاده از کتب درسی ممنوع شد. برگزاری آزمون هایی که روح و روان بچه ها را در معرض آسیب قرار داده ممنوع شد چراکه بچه ها باید بازی کردن و نشاط را تمرین کنند.

کتب کمک آموزشی سمی است که در روح و روان بچه ها وارد می شود

او گفت: گاهی وقت ها کتب کمک آموزشی تفکر بچه ها را به تباهی کشانده است. این کتب یک سمی است که در روح و روان بچه ها وارد می شود. بحث تکلیف شب مطرح شد و گفتیم در مدارسی که امکانات دارند تکالیف دانش آموزان در دوره ابتدایی در مدرسه با نظارت معلم باشد و در منزل تکالیف مهارت محور داشته باشند.

او ادامه داد: به بازدید مدرسه ای رفته بودم و به دانش آموز آن مدرسه گفتم بند کفش خود را ببند او بلد نبود بند کفش های خود را ببندد.

بطحایی گفت: بخش عمده از تعلیم و تربیت به ویژه در آموزش عمومی باید به مصادیقی تبدیل شود که بچه ها کتب داستان را با صدای بلند بخوانند و از روش های پرورش مهارت ها استفاده کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاشی که آغاز کردیم این است که باید افکار والدین را با این حرف ها همراه کنیم که امروزه با یکسال گذشته باورهای خانواده ها تفاوت کرده است.

او افزود: حفظ کردن فرمول ها به آموزش عالی ارتباط دارد آنچه در آموزش عمومی باید آموزش داده شود این است که دانش آموزان چگونه در معرض آسیب ها از خود و خانواده خود دفاع کنند.

سال آینده ۸۵ درصد صندلی های دانشگاه و مراکز آموزش عالی نیازی به شرکت در کنکور ندارد

بطحایی درباره حذف کنکور گفت: در نظام آموزشی کشور، مقدمات کاهش نقش کنکور را آغاز کردیم و سال آینده ۸۵ درصد صندلی های دانشگاه و مراکز آموزش عالی نیازی به شرکت در کنکور ندارد این یعنی پایان دادن به اضطراب بچه ها؛ این موضوع براساس امتحانات نهایی یک سال بچه هاست.

او ادامه داد: یکی از نقاط ضعف نظام آموزشی ما این است که نخبه را فردی می دانیم که در ساحت علمی دارای استعداد برتر است و نشانه هایی از خود بروز می دهد. در سایر ساحت ها استعدادهای برتر مورد کم توجهی قرار می گیرد و در برخی موارد طرد می شود.

برای شناسایی استعدادهای برتر دامنه شناسایی را از ساحت علمی فراتر می بریم

وزیر آموزش و پرورش با اعلام یک خبر خوش گفت: برای شناسایی استعدادهای برتر دامنه شناسایی را از ساحت علمی فراتر می بریم و در سایر ساحت ها دامنه را وسیع خواهیم کرد. طرح شهاب از پایه چهارم ابتدایی این هدف را دنبال می کند.

تنها راه نجات آموزش و پرورش سپردن کارها به دست معلمان است

بطحایی در پایان گفت: باید درباره مشارکت معلمان در فرایندهای تصمیم گیری و تصمیم سازی صحبت شود زیرا تنها راه نجات آموزش و پرورش سپردن کارها به دست معلمان است تا بسیاری از مشکلات کیفی حل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار