کوه کیسمار میزبان کوهنوردان مشهد و شیروان

شیروان (پانا)- محبعلی نادری بوانلو از پیشکسوتان کوهنورد شهرستان شیروان در توصیف صعود به کوه کیسمار: طبیعت، تجلی اراده حق در آفرینش هستی است، که نسیمش از نفحات قدسی وام دارد و گل و ریحانش شمیمی از روضه رضوان و همچون مادری پیر و همیشه جوان که آغوش گرم استقبال بر روی فرزندش می گشاید تا غبار زندگی صنعتی را از آینه قلبش بزداید .

کد مطلب: ۸۸۵۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
کوه کیسمار میزبان کوهنوردان مشهد و شیروان

وی در معرفی اجمالی اعضای گروه کوهنوردی در این صعود افزود: با هماهنگی قبلی تعداد ۵۵نفر از اعضای کوهنوردی باشگاه باران به سرپرستی خانم ولی زاده و۴۰نفر از باشگاه کوهنوردی آلپاین به سر پرستی آقای یوسفیان و۲۰نفراز گروه کوهنوردی سما زیر مجموعه باشگاه آلپاین به سرپرستی آقای سعید عباس زاده و ۳۵نفر از اعضای کوهنوردی مشهد به سرپرستی آقای علیرضا خادم و چند نفر دیگر از کوهنوردان محلی در یک صعود مشترک به قله کیسمار صعود کنند این قله سرافراز در۴۰کیلومتری شمال شرقی شیروان واقع در شمال روستای تاریخی چپانلو و شرق روستای کهنه اوغاز قرار دارد.

نادری در رابطه با مسیر حرکت از شیروان تا کوه کیسمار گفت: ساعت حرکت ۶صبح از میدان انقلاب است چند وسیله نقلیه در ساعت مقرر، زنجیره ای ازاتحاد و همدلی را در پرده سپید فلق به نمایش می گذارند و به سان شهسواری یکه تاز، دل جاده را می شکافند تا فرزند دور افتاده از مام طبیعت را به آغوش مهربانش برسانند. ساعت هفت و نیم به روستای باصفای چپانلو می رسیم. دل آسمان پر است و دستان نامرئی باد، ابرها را در پهن دشت آسمان جا به جا می کند. مانوری باشکوه باجمعیتی عظیم و در چریغ آفتاب، در کوی و برزن روستا جاری می شود. بساط مهرورزی و مهمان نوازی که زیور فرهنگ و زینت فطرت روستایی است در قاب دیدگانمان گسترده می شود دهیار و رئیس شورا و چند جوان رشید روستا یی، در حالی که بنر خیر مقدم به کوهنوردان را نصب می کنند ، آغوش استقبال با رایحه عطوفت و صداقت فرا روی ما می گشایند که تحسین همگان را برمی انگیزند، عکسی یادگاری می گیریم و به مسجد روستا هدایت می شویم سفره کرم و مهمان نوازی گسترده بودند. خادم خدوم مسجد جناب آقای برات زاده وعیال محترمه شان، از خروس خوان، بساط چای داغ و نان و پنیر را مهیا کرده اند که مقداری از آن را تناول کرده و سپس دست تشکر بر سینه نهاده و به راه می افتیم.

این پیشکسوت کوهنورد در ادامه این صعود اظهار داشت: پس از آن به کوچه باغ هایی می رسیم که صدای سکوت وهمناک از لابلای درختانش به گوش جان می رسد شاخه های عریانی که سر بر شانه یکدیگر، در خوابی عمیق فرو رفته اند با عبور از زمین های کشاورزی وارد حریم کوهستان می شویم پای کوب کوهنوردان در گذر زمان چون شاهرگی در کالبد کوهستان حک شده است و سلول های وجودت را به قلب کوه می برد، مسیر پایکوب را ادامه داده و در شیبی نسبتا تند و درمیان فرشی ازعلفزارها ی خشک و گون ها پیش می رویم، بعد از یک ساعت به چشمه ای می رسیم که آبشخور گوسفندان اهالی روستا است. روی چشمه توقفی می کنیم تا از نسیم و آب کوه جانی دوباره بگیریم به مسیر خود در کمرکش کوه ادامه می دهیم، کوهنوردان با لباس های رنگارنگ و با نظم و هماهنگی خاص چونان کبک دری در دامن کوه می خرامند و سرمست از نشئه نسیم و شمیم کوهستان پیش می روند در این میان بغض آسمان می ترکد، دامنی از حریربرف بر قامت کوه می کند و فرشی از نرگس سفید در گستره طبیعت می شکفد اما دیری نمی گذرد که نفیر جانسوز باد در فضای کوه می پیچد و تازیانه زمهریرش تا عمق استخوان نفوذ می کند و جان ها را در کالبد تن به تلاطم می افکند و سرها در جیب و گریبان فرو می روند و دست ها در جیب و دستکش ها می خزند، هوا بس ناجوانمردانه سرد است.

وی در تعریف و تمجید کوه کیسمار گفت: قله کیسمار بیش ازپیش شکوه و ابهت خویش را به رخ ما می کشد، توقفی کوتاه می کنیم و سرپرست، گروه را از نظر پوشش گرمایی وارسی می کند تا از سرمای سخت آسیب نبینند. ساعت ۱۲ظهر به قله می رسیم در میان ابرها قرار گرفته ایم گویی در فضای ملکوت و در پشت دیوار خدا قدم نهاده ایم، قله کوه میعادگاه دل های عاشقی می شود که از سکوت پرهیاهوی زندگی شهری، و از خفقان غم واندوه روزگار ناسازگار به دامن حریر الهه عشق، پناه آورده اند تا غبار ناکامی ها و خستگی ها را در آبشار زلال نجوای سکوت کوهستان، از آینه دل بزدایند و قامت رعنای خالق هستی را در جلوه گاه کوه به نظاره بنشینند و از سویدای دل در چکاد بی انتهای ملکوت بگویند : آه ای قادر متعال، تو را با کدامین زبان شکر گویم که تاج عزت به سرم بنهادی و مرا با زیبایی های باغ آفرینش آشنا کردی و وجودم را تولدی دوباره بخشیدی. پس از این زمزمه روحانی عکس های خاطره ساز در لنز دوربین ها جا خوش می کنند تا فردای روزگار غمگسار روزهای تنهایی مان گردند.

نادری با اشاره به نصب تابلوی تعیین ارتفاع کوه کیسمار توسط کوهنوردان در این صعود افزود: هیئت کوهنوردی شیروان تصمیم به نصب تابلوی تعیین ارتفاع، در قله های مرتفع شهرستان گرفته است، این بار قرعه افتخار به نام قله کیسمار می افتد وتابلوی «قله کیسمار ارتفاع ۲۷۳۳» در بلندای آن نصب می گردد که عده ای از کوهنوردان، همراه دو کوهنورد محلی تابلوی مذکور را در آن سرمای جان فرسا به قله می آورند وآن را نصب می کنند. باد و کولاک شدید، یکه تاز ستیغ کوه است مسیر رفته را برمی گردیم ساعت ۱۲/۳۰دقیقه است. باد و سرما تا پایین دست کوه، همچنان ما را مشایعت می کند ساعت ۱۶/۳۰دقیقه به روستا می رسیم. دهیار و فرهنگی محترم آقای محمدزاده و خادم مسجد آقای براتزاده همچون مادری که چشم به راه فرزند سفر کرده خویش است انتظار آمدن ما را می کشند و چه خوب رسم مهمان نوازی را تفسیر می کنند. همه کوهنوردان را به داخل مسجد هدایت نموده و با چهره خندان، همدلی و نشاط را به جان مان هدیه کرده و با پذیرایی یک چای لب سوز، خستگی را از تن مان بیرون کردند.

این پیشکسوت کوهنورد در پایان با بیان تقدیر و تشکر از همه عزیزانی که در برنامه ریزی، پشتیبانی و انجام صعود همراهی و همکاری داشتند اظهار داشت: سرپرستان گروه ها هریک به رسم ادب، اسب فصاحت در میدان بلاغت به جولان در می آورند و به تمجید و قدردانی از میزبان گرانقدر می پردازند و استاد خادم که از حضور رنگین کوهنوردان شیروانی به وجد آمده بود آنان را ثمره همان درخت تناوری خطاب کرد که ۴۰سال پیش با سعی و پشتکار او در این شهرستان غرس شده است واکنو ن هریک درخت سایه گستری در این نگارستان زیبا شده اند.

در پایان دهیار محترم نیز ضمن خیر مقدم و خدا قوتی به میهمانان، ازهیات کوهنوردی شهرستان تقاضای احداث یک پناهگاه در کمرکش کوه نمود تا این کوه همیشه جاوید بیشتر مورد توجه کوهنوردان قرار گیرد.

از خداوند سبحان توفیق خدمت صادقانه همه مسئولین را مسئلت نموده و امیدواریم هیات کوهنوردی شهرمان نیز خدمتی در خور مردم خون گرم و میهمان نواز روستای چپانلو انجام دهند.

خبرنگار حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار