مدیرکل امور شاهد آموزش و پرورش: فعالیت‌های پرورشی و ترویجی را تلفیق کرده‌ایم

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تلفیق فعالیت‌های پرورشی با فعالیت‌های ترویجی را یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در ارتباط با ترویج فرهنگ ایثارگری و مدارس شاهد را به عنوان فرصتی که می‌توان از طریق آن «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» را طراحی و اجرا کرد، دانست.

کد مطلب: ۸۸۵۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل امور شاهد آموزش و پرورش: فعالیت‌های پرورشی و ترویجی را تلفیق کرده‌ایم

محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش در حوزه مدارس شاهد چیست، گفت: «آموزش و پرورش امروز به دنبال محقق کردن اهداف و رسالت‌های مندرج در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است و در این مسیر ایجاد شرایطی که در آن بتوان دانش‌آموزان را به مراتبی از حیات طیبه از طریق ایجاد مدرسه صالح و با ابزار «مدرسه‌محوری» رساند، اولویت اصلی است. مدارس شاهد در آموزش و پرورش به عنوان فرصتی که می‌توان از طریق آن «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» را طراحی و اجرا کرد همواره حایز اهمیت است.»

اولویت‌های آموزش و پرورش در مدارس شاهد

او ادامه داد: «فراهم کردن موقعیت‌هایی که در آن امکان شناسایی استعداد دانش‌آموزان و شناساندن این استعداد به خودشان و همچنین زمینه‌سازی برای شکوفا شدن استعداد آن‌ها از اولویت‌های آموزش و پرورش در مدارس شاهد است.»

رزاقی گفت: «ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول زمینه‌های به ظهور رساندن استعداد و شکوفاسازی آن در دانش‌آموزان است، مدارس شاهد در تلاش هستند تا از طریق «ایجاد سبک منسجم» این مهم را عملی کنند و انجام شدن این فعالیت از اولویت‌های آموزش و پرورش در حوزه مدارس شاهد است. چنین فعالیتهایی به صورت عینی منجر به ارتقای «کیفیت آموزشی، پرورشی و اجرایی» مدارس شاهد خواهد شد.»

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که بیشترین تراکم دانش‌آموزی مدارس شاهد در چه مقطعی و چه میزان است، گفت: «در مقطع ابتدایی با 559 مدرسه این تراکم دیده می‌شود.»

اقدامات مدارس شاهد در راستای کیفیت‌بخشی

او درباره کیفیت‌بخشی در مدارس شاهد گفت: «برگزاری کارگاه‌های کیفیت‌بخشی فعالیت‌های پرورشی، آموزشی و اجرایی مدارس شاهد با حضور و فعالیت مدیران مدارس شاهد در دو مرحله و همزمان تدوین مجموعه‌ای تحت عنوان «نقشه راه» برای ایجاد شرایط انسجام در بین مدارس شاهد در کل کشور بوده است تا از این طریق بتوانیم به اهداف تعیین شده در چارچوب سند تحول برسیم.»

رزاقی درباره ترویج فرهنگ ایثارگری در بین دانش‌آموزان گفت: «یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که این اداره کل در ارتباط با ترویج فرهنگ ایثارگری انجام داده است، عبارت است از تلفیق فعالیت‌های پرورشی با فعالیت‌های ترویجی. به این شکل که در مدارس شاهد تمام فعالیت‌های پرورشی با محتوای ترویجی جهت‌گیری شوند و مفاهیم ترویجی نیز با استفاده از زمینه‌های فعالیت‌های پرورشی در مدرسه گشایش یافته، آموخته و نهادینه شود. این موضوع ناشی از این نگاه است که «مفاهیم ترویجی یادگرفتنی است تا در عمل تجلی پیدا کند» و «فعالیت‌های پرورشی نیز فرصت‌های یادگیری هستند» در نتیجه «تلفیق فعالیت‌های ترویجی با پرورشی، امکان بهره‌برداری از فرصت‌های پرورشی برای یادگیری مفاهیم ترویجی» را فراهم خواهد کرد.»

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: «متمرکز کردن یادواره‌ها در مدارس با محوریت تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرا از سوی دانش‌آموزان و نه مجریان بیرون مدرسه یکی دیگر از راهبردهایی بود که در مسیر ترویج فرهنگ ایثارگری، برنامه‌ریزی و به مرور در استان‌ها در حال اجراست.»

او همچنین ادامه داد: «استفاده از سایر فرصت‌ها و برنامه‌ها از قبیل شهیدپژوهی، معرفی ویژگی شهدا، اردوهای راهیان نور و ... نیز از دیگر فعالیت‌های ترویجی است.»

تاکید بر شوق‌انگیز کردن مدرسه از طریق تقویت رابطه ارکان مدرسه با دانش‌آموزان

او در پاسخ به این سوال که در حوزه‌های آموزشی و پرورشی، برای دانش‌آموزان مدارس شاهد چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: «یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات در حوزه‌های آموزشی و پرورشی که در کارگاه‌های کیفیت‌بخشی به عنوان یک محور فعالیت مورد توجه قرار گرفته است، موضوع شوق‌انگیز کردن مدرسه از طریق تقویت رابطه ارکان مدرسه با دانش‌آموزان و افزایش نقش دانش‌آموزان در اداره مدرسه و همچنین استفاده کامل از فرصت‌های اختصاصی مدارس شاهد در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی از قبیل کلاس پیش‌نیاز، ساعت مکمل و ساعت تقویتی است که در نظام برنامه درسی مدارس شاهد به عنوان فعالیت‌ها و ساعات رسمی شناخته می‌شود.»

رزاقی ایجاد فرصت‌های تجربه مدیریتی برای دانش‌آموزان در مدارس، آموزش فعالیت‌های مهارتی متناسب با شرایط فرهنگی، مقتضیات و امکانات مدارس از دیگر اقدامات دانست. مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره موضوع کلاس ضمیمه گفت: «منتظر پاسخ متوسطه و معاونت نیروی انسانی هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار