درگفت‌وگو باپانا

سبحانی، مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه: باید منافع هند را به ایران گره بزنیم تا در مقابل تحریم آمریکا بایستد

افغانستان حتما موضوع مذاکره ظریف خواهد بود

تهران (پانا) - مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به هند می‌گوید که اگر  پیوند ایران با کشورهای منطقه به شکلی باشد که تحریم ایران به آنها نیز لطمه بزند در مقابل تحریم‌ها می‌ایستند و مقاومت می‌کنند.

کد مطلب: ۸۸۴۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
سبحانی، مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه: باید منافع هند را به ایران گره بزنیم تا در مقابل تحریم آمریکا بایستد

احمد سبحانی، در گفت‌وگو با پانا درباره سفر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به هند در دوران تحریم‌های آمریکا و تاثیرات آن بر روابط اقتصادی و تجاری ایران با هند با توجه به حضور تجار ایرانی که هیأت همراه وزیر امور خارجه هستند، گفت: «هند کشور درحال توسعه‌ای است که نرخ رشد بسیار بالایی دارد و بنا بر پیش‌بینی برخی از اقتصاددانان توسعه و اقتصاد این کشور شانه‌ به شانه چین جلو می‌روند و حتی پیش‌بینی می‌شود رشد از چین پیشی بگیرد. هند و چین امروز به عنوان قدرت‌های بزرگ آسیایی مطرح هستند.»

او با اشاره به اینکه هند نیاز به نفت و انرژی دارد،‌ ادامه داد: «ایران به طور سنتی یکی از تامین‌کننده‌های مطمئن این انرژی در هند است و در تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده ‌هند به راحتی این تحریم‌ها را نپذیرفته است زیرا به فکر منافع خودش بوده و نفت ایران مزیت‌های فراوانی برای این کشور دارد.»

لطمه دلار به شیشه عمر آمریکا

مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه افزود: «در دور قبلی تحریم‌های آمریکا هندی‌ها با مسئولان ایران صحبت کردند تا در ازای بخشی از پول نفت با روپیه از آنها جنس بخریم و بخش دیگر پول نیز به صورت ارز در آنجا ذخیره شود، در مورد تحریم‌‌ها نیز بخشی که مربوط به منافعشان بود اجرا کردند و در بخش دیگر مقابل آمریکا ایستادند که این نشان می‌دهد هندی‌‌ها اهل چانه زدن و مذاکره هستند. در دور تازه تحریم‌های آمریکا نیز هندی‌ها معافیت‌هایی گرفتند تا با توجه به مذاکراتی که با بقیه کشورهای صادر کننده نفت دارند از آنها امتیاز بگیرند و قطع و یقین مذاکرات ایران و هند می‌تواند تامین‌کننده بخشی از صادرات ما هم باشد. اگر بتوانیم با پول‌های ملی یا ارزی غیر از ارز ایالات متحده مبادلاتمان را انجام دهیم قطعا این تحریم‌ها برای آمریکا نیز تاثیراتی به همراه خواهد داشت.»

او ادامه داد: «اگر چه ایران از تحریم‌ها متضرر شد اما بخشی از ارز آمریکا نیز از مبادلات خارج می‌شود زیرا امروز پول ملی آمریکا شیشه حیات آن است. ممکن است مبلغ مبادله ایران در سطح مبادلات جهانی رقم بالایی نباشد اما همین ذره‌‌ذره‌ها و حذف شدن دلار از مبادلات تجاری می‌تواند لطمه‌ای به ایالات متحده و شیشه عمر آمریکا بزند.»

هند در صورت تأمین منافع تسلیم تحریم آمریکا نمی‌شود

سبحانی خاطر‌نشان کرد: «فکر می‌کنم‌ باید با هندی‌ها بیشتر صحبت کنیم زیرا می‌توانیم تعاریف و منافع مشترک بیشتری داشته باشیم. هندی‌ها به دلیل رقابت با پاکستان و کانال ارتباطی با افغانستان شدت به دنبال آن هستند که بتوانند بندر چابهار را فعال کنند. کریدور شمال به جنوب که از راه آهن ایران یعنی از بندرعباس به آذربایجان می‌رود و از آنجا به راه‌ آهن روسیه و اروپا متصل می‌شود برای هند و چین حیاتی است و به دنبال این منافع هستند. هندی‌ها اگر بدانند که منافعشان تامین می‌شود به راحتی تسلیم تحریم‌هایی یک طرفه آمریکا نمی‌شوند.»

افغانستان حتما موضوع مذاکره ظریف خواهد بود

او در مورد اینکه برخی سفر ظریف در هند را به دلیل حضور اخیر تهران در مناسبات سیاسی افغانستان و دیدار با طالبان می‌دانند، گفت: «مسائل افغانستان به شدت برای هندی‌ها مهم است و آنها در رقابت با پاکستان به افغانستان نزدیک شده‌اند. از سوی دیگر دولت افغانستان با هند نزدیکی بیشتری دارد تا با پاکستان، به همین دلیل آنچه در افغانستان می‌گذرد برای هندی‌ها بسیار مهم است و حتما یکی از مسائل مورد بحث دو کشور مسائل کشور همسایه ما افغانستان است.»

هند از تحریم‌های دور قبلی آمریکا استفاده کرد

مدیرکل اسبق غرب آسیای وزارت امور خارجه در مورد 6 ماهه بودن معافیت تحریم های آمریکا و آینده مناسبات با هند پس از این مهلت، خاطرنشان کرد: «هندی‌ها اهل معامله هستند. آنها برای حفظ منافع ایران در مقابل آمریکا ایستادگی نکردند و امتیاز گرفتندبلکه به دنبال منافع خود بودند و در این زمینه نیز منتفع شدند. در دوره قبلی تحریم ها نیز در مقابل تهدید آمریکا برای خریداری نکردن نفت ایران، هند اعلام کرد که به نفت ایران نیازمند است و با وجود آنکه آمریکایی‌ها اعلام کردند اگر نفت از ایران خریداری کنید امکان نقل و انتقال پول آن را نخواهید داشت و پول در هند بلوکه می‌شود، هندی‌ها از این موقعیت استفاده کردند و به ایران گفتند نمی‌توانیم پول را به شما بدهیم. آنها اکنون نیز بر اساس منافع خودشان تصمیم می‌گیرند. اگر خوب و درست عمل کنیم باید طوری این منافعمان را به هم گره بزنیم که هم ایران و هم هند از این روابط منتفع شوند و به نوعی از دل تهدید‌ها برای کشور فرصت به دست بیاوریم.»

او ادامه داد : «کریدور شمال-جنوب راه‌ آهن ایران است و هندی‌ها می‌توانند از این طریق بار خود را در بندرعباس تحویل دهند و در اروپا تحویل بگیرند. این موضوع روابط هند و روسیه را تسهیل می‌کند و بیش از 10 الی 12 کشور عضو این کریدور هستند. حلقه مفقوده این کریدور در ایران است و هندی‌ها ظرف دهه گذشته به دنبال راه‌اندازی این کریدور بودند. راه اندازی این کریدور می‌تواند از برخی چاه‌های نفت برای ایران در‌آمد بیشتری داشته باشد و نمی‌دانم چرا دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کند زیرا از آن سرمایه‌گذاری‌هایی است که دست خیلی از کشورها را زیر ساطور ایران قرار می‌دهد. اگر پیوند ایران با کشورهای منطقه به شکلی باشد که تحریم ایران به آنها نیز لطمه بزند در مقابل تحریم‌ها می‌ایستند و مقاومت می‌کنند.»

سبحانی یادآور شد: «هند یکی از کشورهایی است که منافع مشترک اقتصادی و سیاسی زیادی با ایران دارد و اگر این کار به خوبی انجام شود برخی از تهدید‌ها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم.»

ظریف چهره شناخته شده سیاسی و بین‌المللی است

او در مورد حضور وزیر امور خارجه در نشست ریسینا در هند گفت: «آقای ظریف چهره شناخته شده سیاسی و بین‌المللی است و اهل بحث و سخنرانی است که می‌تواند در این زمینه موفق باشند اما به دستاورد اقتصادی در این زمینه خوش‌بین نیستم چون او خیلی اقتصادی نیست و علاقه‌ای هم به بحث اقتصادی ندارد.»

هند می‌تواند یکی از اهداف اصلی اقتصادی ایران باشد

مدیرکل اسبق آسیای غربی وزارت امور خارجه در مورد اینکه حضور تجار ایرانی همراه وزیر امور خارجه چه دستاورد‌های اقتصادی می‌تواند به همراه داشته باشد، گفت: «هند یک تولید‌کننده بزرگ است و کارخانجات و شرکت‌های کوچک هندی برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی را خریداری کردند و در زمینه فولاد، انرژی‌های‌نو و درحوزه‌های مختلف الکترونیک پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. می‌توانیم بازار خود را جایگزین کنیم برای مثال همیشه ریل راه‌ آهن را از اروپا می‌خریدیم و در دور قبلی تحریم‌ها وقتی به سراغ هند رفتیم معلوم شد که آنها از نظر فولاد برتر هستند و فولادی که در اختیار دارند از نظر قیمت پایین‌تر و از نظر کیفیت بالاتر است. می‌توانیم اقتصادمان را به اقتصاد‌های آسیایی و کشورهای همسایه بیشتر پیوند بزنیم و با توجه به پیوند‌های عمیق فرهنگی که با هند داریم این کشور می‌تواند یکی از اهداف اصلی اقتصادی ما باشد.»

او ادامه داد: «امروز هند تولید‌کننده برخی از اقلام برای دنیا است و همانطور که چین کارخانه دنیا است هند هم در برخی از محصولات همین نقش را دارد و نقش آن‌ها رو به گسترش است. می‌توانیم به صورت مشترک پروژه‌هایی را پیاده کنیم. از طرف دیگر صدور خدمات فنی و مهندسی به هند مغفول مانده و در گذشته شرکت‌های ایرانی کارهای گسترده‌ای انجام دادند و به طور مثال در هند اتوبان ساختند، امروز هم قیمت‌ها و کیفیتی که شرکت‌های ایرانی ارائه می‌کنند حتما در هند ‌مشتری خواهد داشت و اقدامات خوبی برای کار در آنجا شروع شده است که به دلیل این تحریم‌ها کمی کند شد تا راه جایگزین را پیدا کنیم. صدور خدمات فنی - مهندسی هم در کنار نفت و بعد کالای ایرانی می‌تواند سهم عمده از روابط اقتصادی دو کشور را تشکیل بدهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار