نایب رئیس کمیسیون آموزش: دولت ردیفی را برای حمایت از رفع بازماندگی از تحصیل کودکان پیشنهاد نکرده است

باید یک دستگاه، محور جلوگیری از بازماندگی باشد

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از افزایش آمار بازماندگی از تحصیل کودکان خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۳۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس کمیسیون آموزش: دولت ردیفی را برای حمایت از رفع بازماندگی از تحصیل کودکان پیشنهاد نکرده است

جبار کوچکی‌نژاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «انسداد مبادی بیسوادی را دنبال می‌کنیم. اکنون چندمیلیون بیسواد داریم و نرخ باسوادی ما 98 درصد است.»

او افزود: «البته آنچه تهدیدکننده است بازماندگی از تحصیل است، یعنی کسانی که در سن ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر هستند، اما نمی‌توانند وارد شوند که در دوره ابتدایی تا متوسطه دوم وجود دارد و به‌ویژه در دوره ابتدایی خطرناک‌تر است.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از افزایش آمار بازماندگی از تحصیل خبر داد و گفت: «علت این است که در برخی روستاهای دورافتاده پوشش نداریم و اجاره خرید خدمات دادیم در حالی که آموزش و پرورش برعکس عمل کرده و در تهران خریدخدمات انجام می‌دهد.»

کوچکی‌نژاد ادامه داد: «دولت در شهرهای بزرگ خرید خدمات را به علت کمبود معلم انجام داد. حمل و نقل دانش‌آموزان به مدارس روستا مرکزی هم معضل است و دولت را ملزم کردیم که آن را حل کند.»

او درباره حق تحصیل کودک در لایحه حمایت از حقوق کودکان گفت: «بخشی از حقوق کودک، آموزش است. بازمانده از تحصیل فقط به کودکان دوره ابتدایی اطلاق نمی‌شود و در دوره متوسطه هم وجود دارد. معتقدم باید یک دستگاه، محور جلوگیری از بازماندگی باشد.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «طبق قانون اساسی دولت موظف به پشتیبانی از تحصیل است دولت ردیفی را برای حمایت از رفع بازماندگی پیشنهاد نکرده است. بودجه 98 آموزش و پرورش را دچار مشکل می‌کند. تعطیلی ادارات زیرپنج هزار نفر مشکل‌زاست و یقینا به افزایش بازماندگی از تحصیل می‌انجامد. دولت به جای کاهش 15 درصد حجم خود در بخش‌های دیگر، نوک پیکانش را به سمت آموزش و پرورش و تجمیع ساختار آموزش و پرورش گرفته است. متاسفانه آموزش و پرورش هم سکوت کرده است.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «معلمان ما در دورترین نقاط بهترین افرادی هستند که می‌توانند جلوی بازماندگی از تحصیل را بگیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار