در گفت‌وگو با پانا

رئیس فدراسیون شطرنج: در روسیه نشان دادیم شطرنج جهان روی ایرانی‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است

تجربه‌ مسابقات گذشته باعث شد خادم‌الشریعه قهرمان جهان شود

تهران (پانا)- مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج علت قهرمانی سارا خادم‌الشریعه در مسابقات قهرمانی جهانی را کسب تجربه او از تورنمنت‌های قبلی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۸۳۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس فدراسیون شطرنج: در روسیه نشان دادیم شطرنج جهان روی ایرانی‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است

مهرداد پهلوان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره عملکرد ملی‌پوشان شطرنج در رقابت‌های جهانی روسیه گفت: اگر از نظر رتبه نگاه کنیم شطرنج‌بازان ایران از تیم‌های فرانسه، اوکراین، هند، روسیه، آمریکا بهتر نتیجه گرفتند که این خودش افتخار بزرگی است. همه این کشورها با شطرنج‌بازان نامی و میلیاردها هزینه و سرمایه‌گذاری به مسابقات آمده بودند اما در نهایت این ملی‌پوشان ما بودند که توانستند نتیجه بگیرند. از طرفی دیگر رقابت‌های جهانی به دلیل جایزه‌های نقدی که دارد در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود و بهترین‌های جهان در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه به نظرم باید به جایگاهی که شطرنج‌‌بازان ما داشتند و بعد از این رقابت‌ها به دست آوردند هم توجه کنیم، به عنوان مثال پرهام مقصودلو که در جایگاه 30 جهان قرار گرفت، پیش از این در رده 55 بود و به نظرم این عنوانی که در جهانی به دست آورد خودش یک پیشرفت است. ما باید به این توجه کنیم که شطرنج‌بازان ما سن‌شان کم است و به مرور با تجربه‌هایی که کسب می‌کنند می‌تواند جایگاه خودشان را ارتقا بدهند. در حال حاضر در رده‌بندی جهانی مقصودلو در رده 66 جهان قرار دارد و طبیعی است طول می‌کشد تا او به رده‌های پایین‌تر برسد.

رئیس فدراسیون شطرنج در مورد عملکرد سارا خادم الشریعه و علیرضا فیروزجا عنوان کرد: به نظرم خادم‌الشریعه از تجربیات گذشته‌اش به خوبی استفاده کرد و در این مسابقه توانست به دو نقره در سریع و برق‌آسا و طلای مجموع برسد. رقابت‌های قهرمانی بانوان جهان و گرندپری‌های که او شرکت کرده بود در اینجا به سودش شد و توانست از تجربیات آن استفاده کند. درست است که در برخی مسابقات بچه‌های ما نتیجه نگرفتند اما از آن رقابت‌ها تجربه کسب کردند و در این مسابقه به دردشان خورد، در این رقابت‌ها پرهام مقصودلو 9 هزار دلار، علیرضا فیروزجا 10 هزار دلار و سارا خاد‌م‌الشریعه 95 هزار دلار جایزه دریافت کردند.

وی در ادامه به عملکرد علیرضا فیروزجا اشاره کرد و گفت: به نظرم یکی از مواردی که باعث شد فیروزجا درجا بزند و نتیجه نگیرد کم‌تجربگی او بود. علیرضا در دور اول از مگنوس امتیازش بالاتر بود اما به محض اینکه به او باخت، تمرکزش بهم ریخت و به دنبال جبران بود و انتظار پیروزی را از خودش داشت، این تفکر اشتباه است و او باید آهسته و پیوسته بازی می‌کرد و تنها به اینکه خوب بازی کند فکر می‌کرد نه اینکه انتظار پیروزی داشته باشد.

رئیس فدراسیون شطرنج در پاسخ به اینکه اگر در کنار فیروزجا مربی حضور داشت، بهتر نبود عنوان کرد: قطعاً حضور مربی به نفع بازیکنان ماست، اما ما باید بودجه و شرایط خودمان را هم در نظر بگیریم. فیروزجا به یک مربی معمولی نیاز ندارد و حداقل باید کسی کنار او باشد که سطح بالایی داشته باشد که این مربی چهار الی پنج هزار یورو دریافت می‌کند، طبیعتاً این شرایط برای ما سخت است، ضمن اینکه ما بعد از اینکه فیروزجا باخت به او چندین بار گفتیم به فکر جبران نباشد و با آرامش به کارش ادامه بدهد اما چون تفکرش پیروزی بود هر کس دیگری هم این حرف را به او می‌زد توجهی نمی‌کرد. این مسائل به خاطر کم‌تجربگی است که او دارد. البته یادمان نرود علیرضا فقط 15 سال سن دارد و با حضور در رقابت‌های مختلف می‌تواند تجربه کسب کند و به جایگاه اصلی خود برسد. بازیکنان ما در این مسابقات نشان دادند در شطرنج جهان روی آنها حساب ویژه‌ای باز می‌شود و با غیرت و اراده خود بهترین موفقیت را کسب می‌کنند.

پهلوان‌زاده در پایان در خصوص پرداخت هزینه اعزام شطرنج‌بازان به مسابقات مختلف گفت: ما همه هزینه‌ها را پرداخت نکردیم، بلیت و هزینه برخی اتاق‌ها را پرداخت کردیم و مابقی آنها را هم پرداخت می‌کنیم، شطرنج‌بازان ما از این مسابقه درآمد خوبی داشتند ولی روی پاداش آنها حساب باز نمی‌کنیم. فدراسیون شطرنج اعزام‌های زیادی دارد، در حالی که خیلی از فدراسیون‌ها ورزشکاران خودشان را به خاطر کمبود بودجه اعزام نمی‌کنند ما سعی می‌کنیم در همه مسابقات افرادی که مستعد باشند را اعزام کنیم و با این شرایط نمی‌توانیم هزینه همه آنها را پرداخت کنیم. البته هیچ زمانی نشده که پول بچه‌ها را ندهیم، گاهی این روند به تأخیر می‌افتد اما پول آنها را می‌دهیم. در همین مسابقه من به عنوان داور اعزام شده بودم و تمام هزینه‌های من را فدراسیون جهانی تقبل کرد. تا جایی که بتوانیم صرفه‌جویی می‌کنیم تا همه شطرنج‌بازان را به مسابقات مختلف اعزام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار