در گفت وگو با پانا:

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی: استقلال بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی را محقق می‌کند

تهران (پانا) - معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه ناترازی حساب بانک‌ها آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است، می‌گوید خوشبختانه سران سه قوه تاکید جدی بر استقلال بانک مرکزی دارند و اگر پیش‌نویس‌هایی که بانک مرکزی در جلسه‌های سران سه قوه ارایه می‌دهد ناظر بر بهبود عملکرد سیستم بانکی باشد، اصلاح نظام بانکی نیز به تدریج وارد فاز اجرایی می‌شود.

کد مطلب: ۸۸۲۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی: استقلال بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی را محقق می‌کند

کمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره طرح نمایندگان مجلس برای اصلاح نظام بانکی که اکنون در کمیسیون‌های تخصصی در دست بررسی است، اظهار کرد:‌ قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون‌ ربا ناظر بر فعالیت بانک‌ها در کشور است. در جای جای قوانین کشور نیز در مورد سیاست‌های پولی عنوان شده است که تصمیم‌ها باید در بانک مرکزی اتخاذ شود و استقلال بانک مرکزی براساس قوانین حفظ شود.

منافع افراد یا گرو‌ه‌ها تعیین‌کننده طرح اصلاح نظام بانکی نباشد
وی با بیان اینکه منافع افراد، گرو‌ه‌ها یا دولت‌ها نباید تعیین‌کننده طرح اصلاح نظام بانکی باشد، افزود: باید دید اصلاح نظام بانکی باید از چه نگاهی صورت بگیرد. اصلاح نظام بانکی نباید از نگاه سپرده‌گذاران، دولت، نمایندگان مجلس یا تسهیلات‌گیرندگان باشد بلکه سیاست‌های پولی و مالی که در کلان اقتصاد کشور اتخاد می‌شود باید مبنای اصلاح در نظام بانکی کشور باشد و هر چه دخالت در بانک مرکزی کمتر باشد، تصمیم‌های بهتری برای کشور گرفته می‌شود.
سیدعلی با بیان اینکه دولت‌ها همواره به دنبال تامین بودجه‌های سالانه خود هستند، گفت: وظیفه بانک مرکزی کنترل حجم پول، نقدینگی و اعمال سیاست‌های پولی در کشور است و به نظر می‌رسد اگر این وظایف ذاتی به خوبی اجرایی شود خو به خود زمینه اصلاح در نظام بانکی نیز فراهم می‌شود.

تصمیم‌های خارج از بانک مرکزی به استقلال این نهاد آسیب می‌زند
وی ادامه داد:‌ تصمیم‌هایی که در بیرون از بانک مرکزی گرفته می‌شود به طور قطع به استقلال بانک مرکزی کشور آسیب می‌زند. خوشبختانه سران سه قوه تاکید جدی بر استقلال بانک مرکزی دارند و اگر پیش‌نویس‌هایی که بانک مرکزی در جلسه‌های سران سه قوه ارایه می‌دهد ناظر بر بهبود عملکرد سیستم بانکی باشد، اصلاح نظام بانکی نیز به تدریج وارد فاز اجرایی می‌شود.
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت:‌ در تمام کشورهای دنیا نیز این وضع وجود دارد که دولت‌ها می‌خواهند مصرف‌کننده پول باشند و توجه به نقدینگی و بیماری هلندی ندارند اما برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی باید بلندمدت باشد و براساس این برنامه‌ریزی بلندمدت با کنترل حجم پول و اعمال سیاست‌های پولی، زمینه افزایش کارآیی در نظام بانکی را فراهم کند.

اضافه برداشت بانک مهمترین عامل در افزایش حجم پول در کشور بوده است
وی گفت:‌ بانک‌های خصوصی و دولتی کشور در طول سال‌های گذشته در مواردی عملکرد مناسب نداشته‌اند و تمام اضافه برداشتی که بانک‌ها از محل منابع خود نزد بانک مرکزی داشته‌اند یکی از دلایل افزایش حجم پول و تورم در کشور بوده است و ناترازی حساب بانک‌ها آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده‌ است.
سیدعلی گفت: باید تعیین شود که اصلاح نظام بانکی چه اهدافی را دنبال می‌کند و طبیعی است که در این روند اصلاحی نباید منافع صرف دولت‌ها، نمایندگان مجلس یا مشتریان بانک‌ها در نظر گرفته شود بلکه بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد ناظر بر این اصلاح باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار