جلسه گرامیداشت سالروز نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) در آموزش وپرورش ناحیه 4برگزار شد

ناحیه 4 اصفهان (پانا) - در سالروز گرامیداشت تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی ( ره) جلسه ای به این مناسبت در سالن شهید مطهری اداره آموزش وپرورش ناحیه 4 با حضور معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۸۲۳۸۴
لینک کوتاه کپی شد
جلسه گرامیداشت سالروز نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) در آموزش وپرورش ناحیه 4برگزار شد

بهمن امیدقائمی معاونت نهضت سواد آموزی اداره کل با اشاره به اینکه ناحیه 4 از نظر تراکم جمعیتی در بین نواحی استان اصفهان خاص است اظهار داشت : "ناحیه 4 به حمد الهی از تحرک و پویای بسیار خوبی در این زمینه برخوردار است و همچنین دارای پتانسیل پیشرفت باسوادی نیز می باشد . "

همچنین وی با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) اذعان داشت : " امام خمینی(ره ) در سال 1358در مورد سواد فرموده است :" ایران را مدرسه کنیم " که این جمله در کتاب گینس نیزثبت شده است .

امروزه به دلایل زیادی سواد آموزی دارای اهمیت می باشد یکی از این دلایل این است که منشا همه آسیب های اجتماعی و مادر همه گرفتاریها بیسوادی است جامعه ای که در آن سواد وجود دارد اختلافات و درگیری ها و ... کمتر می باشد و تربیت فرزندان و حقوق شهروندی نیز به بهترین نحو انجام خواهد شد.

سواد آموزی یکی از نهادهای انقلابی است و آنطور که آمار نشان می دهد پس از انقلاب بیش از 16 میلیون نفر در ایران بیسواد بوده اند و حتی فاصله سواد بین زنان ومردان به شدت بالا بود که پس از فرمان امام خمینی(ره) و همت و تلاش آموزشیاران نهضت سواد آموزی آمار بیسوادی کمتر شددراین حالی است که سواد آموز با تمام دغدغه ها ی درون خانواده اش سرکلاس درس حاضر می شود و آموزش می بیند که جذب آنهانیز با شرایط مدارس بسیار متفاوت می باشد."

امید قائمی با تأکید بر آمار رشد درصدی باسوادی بیان کرد : " آمار بیسوادی در کشور درسال 1355 از 14 میلیون نفر بیسواد به 5/8 میلیون نفر رسیده است و درصد باسوادی از 47 درصد در سال 1357 به 87 درصد در سال 1395 رسیده است .

اختلاف درصدی باسوادی بین مناطق شهری و روستایی بالغ بر 55 درصد از فعالیتها به روستاها اختصاص داده شده است و همچنین در کمک به نظام آموزش رسمی کشور تعداد 1 میلیون و 329 هزار نفر از دانش آموزان لازم التعلیم از طریق سواد آموزی باسواد شده اند و به جلگه آموزش وپرورش پیوستند که این خود نکته قابل توجه و دارای اهمیت در بحث سواد آموزی است.

یکی از دغدغه های سواد آموزی انسداد مبادی بیسوادی است که متأسفانه همچنان ادامه دارد و مشکلات ترک تحصیل و بیسواد ماندن دانش آموزان باعث شده که سواد آموزی همچنان ادامه داشته باشد و بازگرداندن این دانش آموزان به بدنه آموزش و پرورش نیز خود مشکل بزرگی است.

بیش از 8 میلیون نفر از بیسوادان جامعه با به پایان رساندن دوره تکمیلی نهضت سواد آموزی معادل با سوم ابتدایی باسواد شده اند و تقریبا بیش از 50 تا 60 نفر در استان اصفهان از مرحله سواد آموزی شروع کردند و امروزه خود از کار آفرینان موفق هستند و بیش از 20 تا 30 درصد از آنها نیز جز فرهنگیان توانمند آموزش وپرورش هستند.

طبق بررسی های انجام شده سالهای آموزشی مقطع ابتدایی 6 سال است در حالی که در نهضت سواد آموزی علاوه بر اینکه فراگیران بزرگسال هستند، تعداد سالهای آموزش کمتر از 6 سال و در حدود 600 ساعت می باشد که نشان از توانمندی سواد آموزی و آموزشیاران می باشد.

امید است با تدابیری که اندیشیده می شود روزی به ریشه کن کردن بیسوادی در کشور دست یابیم .

در پایان نیز علاوه بر جلسه پرسش وپاسخ از آموزشیاران نهضت سواد اموزی تجلیل به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار