مدیرکل محیط زیست استان خراسان جنوبی : پذیرایی تالابهای خراسان جنوبی از 2 هزار پرنده مهاجر

بیرجند (پانا) ـ مدیرکل محیط زیست استان خراسان جنوبی از مهاجرتپرندگان خبردادو افزود : از ابتدای شروع مهاجرت پرندگان تاکنون تالابهای خراسان جنوبی میزبان 2 هزار پرنده مهاجر بوده است.

کد مطلب: ۸۸۱۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل محیط زیست استان خراسان جنوبی  : پذیرایی تالابهای خراسان جنوبی از 2 هزار پرنده مهاجر

حسن اکبری مدیرکل محیط زیست استان خراسان جنوبی گفت: همه ساله با شروع فصل سرما شاهد ورود پرندگان مهاجر به استان هستیم که تاکنون بالغ بر 2000 پرنده که از سرزمین های دور به استان مهاجرت کرده اند جذابیت خاصی به تالاب های استان بخشیده و مناظر زیبایی را برای استفاده علاقمندان و دوستداران طبیعت به ارمغان آورده است.

مهاجرت پرندگان در خراسان جنوبی همه ساله از نیمه مهر شروع و تا نیمه های اسفند یا اردیبهشت ادامه دارد.

اکبری با بیان اینکه 26 گونه از پرندگان مهاجر هرساله به خراسان جنوبی سفر میکنند افزود: ازجمله این پرندگان می توان به آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک، کشیم،چنگر، پاشلک، فالاروپ و فلامینگو اشاره کرد.

خراسان جنوبی، سالانه میزبان 5 تا 6 هزار پرنده مهاجر است

او با اشاره به اینکه این پرندگان در مسیر مهاجرتشان در زیستگاه ها یی چون تالاب ها و آبگیرهای استان از قبیل تالاب کجی نمکزار، تالاب خور، سد رزه و فرخی زمستان گذرانی و تعدادی از آنها پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می دهند گفت : خشکسالی ها و سایر عوامل طبیعی و انسانی در خط سیر و میزان مهاجرت پرندگان تاثیر گذاشته و تنوع پرندگان در تالاب‌ها و آب بندهای خراسان جنوبی را کاهش داده است.


مدیرکل محیط زیست استان همچنین از تمامی علاقمندان به طبیعت و حیات وحش و ساکنین حاشیه تالاب ها خواست که بر اساس اصل 50 قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود در حفاظت از این میراث های طبیعی ارزشمند دست یاری خود را از محیطبانان دریغ نکرده و میزبانی شایسته برای این میهمانان باشیم و از آزار و اذیت و شکار آنها بپرهیزیم و موارد تخلف را به نزدیک ترین واحد حفاظت محیط زیست اطلاع دهیم .

برنامه ملی سرشماری پرندگان مهاجر همه ساله در دی ماه به صورت همزمان در سر تا سر ایران اجرا می شود، همچنین تعداد سایت های مورد سرشماری نیز 19 مورد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار