استاندار کرمانشاه: اتصال راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی گام بسیار بزرگی برای توسعه اقتصادی دو کشور ایران و عراق است

کرمانشاه (پانا) - استاندار کرمانشاه در نشست با هیات تجاری سلیمانیه عراق بر گسترش روابط و همکاری بین دو استان کرمانشاه و سلیمانیه تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۱۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
استاندار کرمانشاه:  اتصال راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی گام بسیار بزرگی برای توسعه اقتصادی دو کشور ایران و عراق است

مهندس هوشنگ بازوند در نشست با هیات تجاری سلیمانیه عراق اظهار داشت: امیدواریم این رفت و آمدها منجر به توسعه مسائل اقتصادی و گسترش همکاری ها بین دو مردم استان کرمانشاه و سلیمانیه گردد.

وی تصریح کرد: لازم می دانم که از ابراز همدردی مسئولین اقلیم کردستان عراق در زمان زلزله سال گذشته استان صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم و از رئیس اتاق بازرگانی استان سلیمانیه می خواهم که سلام ما را به استاندار سلیمانیه عراق ابلاغ کنند.

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی مشکلات برای توسعه اقتصادی دو استان خاطرنشان ساخت: مشکلاتی که در مرز پرویزخان وجود داشت من خودم شخصاً به این مرز رفتم و از نزدیک مسائل مختلف را مورد بازدید قرار داده و دستورات لازم را جهت حل یکسری مسائل صادر کردم که امیدواریم با توجه به پیگیری های صورت گرفته این مسائل هر چه زودتر برطرف شوند.

مقام عالی استان با اشاره به ارتباط کردهای ایران و عراق از قدیم الایام گفت: این رابطه هنوز ادامه دارد و با توجه به شیطنت هایی که از سوی دشمنان برای ایجاد خدشه فی مابین این همکاری ها و ارتباطات صورت می گیرد بدون تردید این شیطنت ها همچون گذشته خنثی خواهند شد لذا برای برقراری هر چه بیشتر این ارتباطات باید بتوانیم گام های بزرگتری برداریم.

مهندس بازوند با بیان اینکه امروز سرمایه به عنوان یک جریان سیال در دنیا مطرح است، ادامه داد: کافی است که ما موانع موجود بر سر راه این مسیر را برداریم و این موانع ممکن است گاهاً در حوزه زیرساخت ها مطرح شود که امیدواریم با گسترش این ارتباطات، وضعیت زیرساخت های موجود هم بهبود پیدا کند.

وی از گسترش حمل و نقل به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم برای توسعه زیرساخت ها نام برد و اظهار داشت: راه آهن غرب کشور یکی از این زیرساخت هاست که سال گذشته تا کرمانشاه افتتاح شد و هم اکنون از کرمانشاه تا خسروی به صورت ویژه در حال انجام است و اتصال این راه آهن گام بسیار بزرگی برای توسعه اقتصادی و به نوعی توسعه پایدار بین دو کشور ایران و عراق است.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به مطرح شدن منطقه آزاد قصرشیرین گفت: این موضوع هم یک زیرساخت بسیار مناسب برای اجرای کارهای مشترک بین دو کشور است که برای انجام کارهای اقتصادی مشترک و سرمایه گذاری مشترک در منطقه قصرشیرین آمادگی لازم در استان کرمانشاه وجود دارد.

مهندس بازوند بیان داشت: سایر کارها و اقدامات مشترک و توسعه اقتصادی می تواند پیوند مردم استان کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق را دو چندان کند لذا ما باید این زیرساخت را به منظور توانمند ساختن مردم در حوزه اقتصادی دو استان بیش از پیش تقویت کنیم.

مقام عالی استان تصریح کرد: اجرای برنامه های توسعه اقتصادی برای دو استان مستلزم داشتن مردمانی توانمند است زیرا توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در اختیار مردم و بخش خصوصی است.

وی در ادامه با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده بین هئیت بازرگانی استان کرمانشاه و استان سلیمانیه عراق در صبح امروز گفت: اگر این تصمیماتی که امروز اتخاذ کردید، اجرایی شوند گامی بسیار مهم و بزرگ در راستای توسعه اقتصادی دو منطقه محسوب می شود .

استاندار کرمانشاه بیان داشت: همچنین می توانیم کارهای مشترکی از جمله اجرای طرح های حمل و نقل مشترک و برگزاری نمایشگاه های مختلف در فصول مختلف برای عرضه محصولات را انجام دهیم و در این راستا ادارات و دستگاه های اجرایی باید تسهیل گر امورات و ارتباطات بین دو استان باشند و قوانینی که این ارتباطات را با مشکل مواجه می سازد، تسهیل کنند.

وی در ادامه از مرز به عنوان یک فرصت برای توسعه اقتصادی نام برد و گفت: هم ریاست محترم جمهوری و هم معاون اول رئیس جمهوری از ما خواسته اند که با توجه به تحریم ها از فرصت مرز برای گسترش روابط و توسعه صادرات با همسایگان خود استفاده کنیم و ما در استان کرمانشاه این مهم را جزء اولویت های خود می دانیم.

مقام ارشد استان خاطرنشان ساخت: همین موضوع باعث شده علیرغم همه تنگناهایی که وجود داشته در 8 ماه گذشته ما روند رشد صادرات را داشته باشیم و این همکاری ها ماحصل توافقاتی است که برای استان کرمانشاه شکل گرفته است.

بازوند همچنین به وجود منابع گردشگری در دو استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق اشاره کرد و ادامه داد: سما نباید از ظرفیت های بسیار زیادی مانند گردشگری و توریسم غافل شوید زیرا هر دو استان ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارند.

وی بیان داشت: اگر امروز در خاورمیانه رشد گردشگری حرف اول را می زند ما هم می توانیم سهم مناسبی از گردشگری را به این دو استان اختصاص دهیم و خوشبختانه بحث تفریح، گردشگری و توسعه توریسم در کشور ایران جزء سبد خانوارها قرار گرفته است و این نشان دهنده اهمیت صنعت توریسم است.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه هم در توریسم مذهبی و هم در توریسم درمان و سلامت شرایط بسیار خوبی دارد و مرز خسروی از دیرباز محل تردد زائرین عتبات عالیات بوده است لذا برای ارائه خدمات مختلف به استان سلیمانیه آمادگی های لازم در استان کرمانشاه وجود دارد که امیدواریم ارتباطات خوب و بیشتری برای توسعه پایدار دو استان داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته بین دو کشور ایران و عراق در زمینه های مختلف از جمله صادرات برق اظهار داشت: ما هم علاوه بر این توافقات توان توسعه صادرات از جمله صادرات برق به استان سلیمانیه را داریم و پیشنهاداتی که در خصوص صادرات به استان سلیمانیه از سوی هئیت بازرگانی مطرح شد، می تواند اجرایی و عملیاتی گردد.

بازوند به صحبت های مطرح شده از سوی هئیت بازرگانی استان سلیمانیه اشاره کرد و گفت: با کمال میل جهت برطرف کردن مسائل و مشکلات مطرح شده دستورات لازم را صادر خواهم کرد زیرا این پیشنهادات به نفع دو کشور ایران و عراق و همچنین دو استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق است.

وی با بیان اینکه امیدواریم این رفت و آمدها منجر به تقویت روابط بین دو استان شود، گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته امیدواریم به زودی میزبان استاندار سلیمانیه عراق در کرمانشاه باشیم و همکاری بین دو استان روز به روز افزایش و گسترش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار