باقرزاده: معیشت و اقتصاد عامل 60 درصد خروج دانش‌آموزان از دوره ابتدایی است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی 60 درصد دلایل خروج زودهنگام دانش‌آموزان از دوره ابتدایی را مسائل معیشت و اقتصاد و 30درصد را مربوط به مسائل حاشیه‌نشینی و طلاق و ... دانست.

کد مطلب: ۸۸۱۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
باقرزاده: معیشت و اقتصاد عامل 60 درصد خروج دانش‌آموزان از دوره ابتدایی است

علی باقرزاده در همایش گرامیداشت هفته سوادآموزی که صبح امروز در تالار فرهنگ برگزار شد گفت: «آنچه باعث شد ما امروز دور هم جمع شویم عشق به فرمان و تحقق فرمایش ایشان همچنین پیروی از توصیه‌های مقام معظم رهبری برای تحقق امر سوادآموزی است.»

او گفت: «انقلاب اسلامی در ذات خود کرامت بخش و عزیز پنداشتن انسان‌هاست، بنابراین امام در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی فرمان سوادآموزی را دادند.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «فرمان امام می‌تواند پشتیبان‌کننده امر سوادآموزی باشد. محو بی‌سوادی در گرو عزم و خیزش تمام مردم است اساسا پویش‌های سوادآموزی موفق دنیا از پشتیبانی دولت و مردم برخوردار بودند.»

باقرزاده افزود: «امام راحل بر سه عنصر آموزش، سلامت و رفاه تاکید کردند. یکی از انگیزه‌های اصلی جامعه هدف ما برای باسواد شدن کسب مهارت‌های خواندن است.»

او افزود: «این افتخار را داریم که مهارت قرآن خواندن را جزو اجزای سوادآموزی می‌دانیم. همچنین از ۳۸ سال گذشته خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی را جز شاخص‌های سوادآموزی دانسته‌ایم.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «با تمام فراز و فروهای توانستیم جز کشورهای موفق دنیا باشیم، در گروه سنی بالای ۱۵ سال ایران در سال ۱۹۷۶ شاهد ۳۶درصد باسوادی بودیم که میانگین دنیا حدود ۷۰درصد بوده است اما اکنون طبق گزارش‌های حدود ۴درصد بالاتر از میانگین دنیا هستیم.»

او گفت: «سازمان نهضت سوادآموزی توانسته ۵ جایزه بین‌المللی بگیرد و آموزش اولیای بیسوادان یکی از طرح‌های ثبت‌شده یونسکو است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «به سواد ترکیبی به صورت جدی فکر می‌کنیم تا در کنار خواندن و نوشتن مهارت‌های دیگری انتقال پیدا کند. شاید در صدر عوامل موفقیت ریشه‌کنی بیسوادی، اراده قاطع حاکمیت بوده و سرآغاز هر برنامه منسجمی تصمیم‌گیری است.»

او بر حمایت دولت اشاره کرد و گفت: «دولت تمام منابع را برای برطرف کردن نیاز سازمان تامین کرده است ما نیز باید بر توسعه آموزش ابتدایی تاکید داشته باشیم.»

باقرزاده به وجود ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور اشاره کرد و افزود: «نباید از آموزش ابتدایی افراد غافل شویم، ۶۰درصد دلایل خروج زودهنگام دانش‌آموزان از دوره ابتدایی مسایل معیشت و اقتصاد و ۳۰ درصد مربوط به مسایل حاشیه‌نشینی و طلاق و ... است.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یکی از نقاط ضعف سوادآموزی را همراه نبودن دانشگاه‌ها دانست و افزود: «دانشگاه‌ها باید با ما در ارتباط باشند. سازمان تلاش کرده است که به سمت سواد ترکیبی برود، بنابراین آموزش از طریق موبایل و تبلت را در برنامه داریم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «هدف ما یاد دادن است اما باید ابزار یادگیری نیز متناسب با نیازهای افراد تعبیه شود.»

باقرزاده بر توجه به یادگیری مادام‌العمر تاکید کرد و گفت: «ما در این حوزه با فقر مطالب کاربردی و خواندنی مواجه هستیم که می‌توان این موضوع را مدیریت کرد و انسجام بخشید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار