در گفت‌وگو با پانا

رضا رفیع: طنزپردازان ما به جای طنز موقعیت به سمت شوخی‌های کلامی رفته‌اند

نویسنده طنز نباید با استفاده از شیوه‌های لفظی سخیف از جماعت خنده بگیرد

تهران (پانا) – رضا رفیع وجود جریان ابتذال در سینمای کمدی ایران را نشانه ناآگاهی سازندگان و نویسندگان این فیلم‌ها از مقوله طنز می‌داند.

کد مطلب: ۸۸۰۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
رضا رفیع: طنزپردازان ما به جای طنز موقعیت به سمت شوخی‌های کلامی رفته‌اند

رضا رفیع روزنامه‌نگار، طنزپرداز و مجری رادیو تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره سینمای کمدی ایران با اشاره به اینکه طنز موجود در فیلم‌های کمدی ایرانی در حال کشیده‌شدن به سمت مطالب سخیف و شوخی‌های زننده کلامی است، اظهار کرد: وقتی جامعه هنری ما در متن و محتوا دچار تنگنا و فقر شود این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: علت این است که این روزها ما با کمبود محتوا و موضوع روبه‌رو هستیم. ما در بخش فیلمنامه و حتی نمایشنامه با کمبود منابع به‌روز مواجه‌ایم یعنی نویسندگان کمی هستند که بتوانند بدون اتکا به متون خارجی قدیم و جدید طنز بنویسند. طنزی که به‌روز و در محتوا باشد؛ یعنی نویسنده نیاز نداشته باشد با رفتن به سوی شیوه‌های لفظی سخیف از جماعت خنده بگیرد.

رفیع در توضیح به‌کارگیری کلام سخیف به جای طنز در محتوا گفت: چند شب پیش به تماشای نمایشی رفته بودم که در آن خیلی جای طنز موقعیت وجود داشت؛ اما با توجه به اینکه نویسنده و کارگردان نمی‌توانستند طنز موقعیت را ایجاد و طنز را در محتوا تزریق کند، هرچند وقت یک بار یک کلمه بی‌نزاکتی در دیالوگ‌ها گنجانده بود تا جمعیت را با آن کلمات بخنداند. این هنر نیست، این نگاهی سخیف و شیوه ابتذال در طنز است.

این روزنامه‌نگار طنزپرداز برخی آثار تولیدشده عرصه طنز سینمایی و تلویزیونی طی سال‌های پیش را آثار قابل توجه برشمرد و گفت: اتفاقی که حدود 10 سال پیش با چند مجموعه تلویزیونی طنز در کشور افتاد دیگر تکرار نشد. اغلب فیلم‌ها و مجموعه‌های امروز حرف تازه‌ای در حوزه طنز ندارند و تکرار کارهای قبلی هستند که با ایجاد تغییراتی محدود عرضه می‌شوند.

مجری برنامه «قندپهلو» در ادامه به ورود ابتذال به سینمای کمدی ایران پرداخت و گفت: متاسفانه همانطور که خودتان به درستی اشاره کردید این جریان ابتذال در سینمای ما وجود دارد که نشان از ناآگاهی سازندگان و نویسندگان این فیلم‌ها از مقوله طنز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار