معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان؛

نرخ باسوادی در استان زنجان 95.1 درصد است

زنجان (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه نرخ باسوادی در استان زنجان 95.1 درصد است، گفت: ابهر و خرم‌دره همچنان دارای بالاترین و ماهنشان دارای کمترین نرخ باسوادی در استان هستند.

کد مطلب: ۸۸۰۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
نرخ باسوادی در استان زنجان 95.1 درصد است

هادی احمدنیا در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی، با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) به عنوان پایه‌گذار سوادآموزی اظهار کرد: «سوادآموزی در سال‌های پس از انقلاب از یک حرکت علمی به یک نهضت فرهنگی تبدیل شده است و هم‌اکنون آموزش و پرورش در همه مناطق در حال تلاش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی است».

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در طی 40 سال پس از انقلاب درصد بی‌سوادی در بانوان و آقایان و جمعیت شهری و روستایی بسیار تغییر یافته است، ادامه داد: «تغییر درصد سواد در رده‌های بالای درصدی سخت‌تر بوده و بیشتر به سمت کیفیت حرکت می‌کند».

وی بی‌سوادی را یک پدیده چند وجهی خواند و تاکید کرد: «ورود به این حوزه بدون دیدن سایر جوانب امکان‌پذیر نیست».

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه نرخ باسوادی استان زنجان 95.1 درصد است، ادامه داد: «شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره، سلطانیه و زنجان نرخ باسوادی‌ بالاتر و در شهرستان‌های طارم، خدابنده، ایجرود و ماهنشان این نرخ پایین‌تر از میانگین استانی است».

احمدنیا با اشاره به اینکه وضعیت نرخ سواد در استان‌ها بر اساس خود اظهاری تعیین شده است، تصریح کرد: «نمی‌توان به این اطلاعات استناد کرد و آموزش و پرورش سعی دارد در راستای شفافیت آمار گام بردارد».

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به فعالیت 240 مرکز یادگیری در کشور بیان کرد: «از این تعداد چهار مرکز در استان و در نواحی آموزشی یک و دو شهر زنجان، ابهر و خدابنده دایر است و پیش‌بینی می‌شود با اتمام مراحل اولیه و افتتاح مرکز خرم‌دره تعداد این مراکز در استان زنجان به عدد پنج برسد».

وی خاطر نشان کرد: «آموزش و پرورش تلاش دارد در حوزه سوادآموزی و فعالیت مراکز یادگیری محلی وارد فاز کیفیت‌بخشی ارائه خدمات شود».

احمدنیا با اشاره به اینکه رساندن نرخ بی‌سوادی به صفر اندکی سخت و دور از دسترس است، گفت: «با این وجود در صورت ثبات متغییرها در استان زنجان طی بیش از 8 سال آینده نرخ بی‌سوادی به صفر می‌رسد».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار