در گفت و گو با پانا

یک شاعر پیشکسوت: تجربه مشاهده و خیال سه اصل اساسی برای داستان نویس شدن است

تهران (پانا) - مجید دانش آراسته نویسنده پیشکسوت گیلانی که در شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» تقدیر شد، به نویسندگان جوان توصیه کرد تجربه، مشاهده و خیال را در عرصه نوشتن همواره مورد توجه داشته باشند.

کد مطلب: ۸۷۹۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
یک شاعر پیشکسوت: تجربه مشاهده و خیال سه اصل اساسی برای داستان نویس شدن است

مجید دانش آراسته که در شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» نیز مورد تقدیر قرار گرفت، در گفت و گو با پانا با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای ادبی برای توجه ویژه به شاعران و نویسندگان جوان گفت: به نظرم برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان سوره قدم مبارکی در حوزه ادبیات است. از این نظر که باعث تبادل نظر بین شاعران و نویسندگان جوان و پیشکسوت شده و این اتفاق خود به خلاقیت و جریان سازی منجر می شود.
وی افزود: وقتی اولین داستانم چاپ شد، فکر می کردم ساختمان ها هم قد شانه های من هستند و مغرور شده بودم. اما بعدها فهمیدم که چقدر احترام به بزرگان این حوزه مهم است. داستان نویسی راه پرسنگلاخی است که امیدوارم با قدم های نجیبانه و زیبای نویسندگان جوان در آینده فعالیت هنری شان به خوبی طی شود.
نویسنده «استخوان‌های تهی» در پاسخ به این که با توجه به حضور جوانان زیر 25 سال در جشنواره جوان سوره، این رویداد چقدر بر پیشرفت هنر نویسندگی تاثیرگذار است، عنوان کرد: به نظرم در فرهنگ و هنر نمی توان چیزی را پیش بینی کرد. بسیاری از همکلاسی های من که انشاهای خوبی می نوشتند بعدها کارمند بانک شدند. زندگی قابل پیش بینی نیست و نمی توان گغت که برگزیدگان جشنواره ها لزوما در همان حوزه فعالیت می کنند و نویسنده یا شاعر می شوند. اما برای نویسنده شدن تجربه، مشاهده و تخیل لازم است و جشنواره فرصت تجربه اندوزی را فراهم می کند.
وی به نویسندگان جوان پیشنهاد داد: من نظریه پرداز نیستم و تئوری نمی دانم. اما نویسندگان جوان هر سنی که داشته باشند هریک به نوعی به من چیزی یاد می دهند. من نیز به خودم قبولانده ام که همیشه در ابتدای راه قرار دارم. به قول نیما که می گوید« آن که می دارد تیمارِ مرا، کارِ من است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار