«مغزهای کوچک زنگ زده» برنده مهم‌ترین جوایز جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی شد

تهران (پانا) - دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با معرفی برگزیدگان امسال برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۹۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
«مغزهای کوچک زنگ زده» برنده مهم‌ترین جوایز جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی شد

دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شامگاه سه شنبه 27 آذرماه 97 در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد. برگزیدگان بخش‌های مختلف جشن در ١٤ رشته و برگزیدگان ٤٠ سال سینمای کودک و نوجوان بر اساس آراء اعضای آکادمی منتقدان و نویسندگان سینمایی در این مراسم معرفی شدند.

میهمانانی از سینما و تلویزیون ایران ازجمله نوید محمدزاده، امیر جدیدی، امین حیایی، فرهاد اصلانی، هومن سیدی، میلاد کی مرام، امیرعلی دانایی، علی نصیریان، سارا بهرامی، شاهپور شهبازی، عزیزالله حاجی مشهدی، زهرا مشتاق طهماسب صلح جو، هوشنگ گلمکانی در مراسم حضور داشند.

در ابتدای مراسم کلیپی برای یادبود در گذشتگان اهالی سینما که امسال در این مراسم حضور ندارند،پخش شد.

جعفر گودرزی دبیر دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان در این مراسم با اشاره به اینکه جشن های دورهمی در سینما بسیار زیاد شده است، اظهار کرد: انجمن منتقدان و نویسندگان سینما می تواند سنگ محکی قابل اطمینان برای بهبود تولیدات سینمایی تلقی شود.

وی بیان کرد: امیدوارم خروجی این جشن که بدون در نظر گرفتن رفاقت ها و رابطه ها داوری شده است؛ منجر به رشد و بالندگی سینمای ایران شود.

گودرزی ادامه داد: در شرایطی که مدیران اهالی فرهنگ و هنر به آشفتگی های فرهنگی جامعه نمی پردازند، ما امید داریم تا با نگاهی تخصصی بتوانیم بخشی از این کار را انجام دهیم.

چهل سال سینمای کودک و نوجوان

اولین بخش این جشن به سینمای کودک و نوجوان اختصاص داشت که برترین آن ها در چهل سالگی انقلاب اسلامی معرفی شدند.

جایزه بهترین فیلم نامه به «باشو، غریبه کوچک» کانون پرورش فکری کودکان و جوانان اختصاص پیدا کرد.

جایزه بهترین کارگردانی به کیومرث پوراحمد اهدا شد.

ترانه علیدوستی و مهدی باقر بیگی به عنوان چهره های برتر سینمای کودک و نوجوان از طرف انجمن منتقدان انتخاب شدند.

فرخ هاشمیان بازیگر فیلم «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی به عنوان برترین بازیگر کودک و نوجوان چهل سال سینمای انقلاب شناخته شد.

جایزه بهترین فیلم بخش نوجوان چهل سالگی سینمای کودک و نوجوان هم به بهرام بیضایی برای فیلم «باشو غریبه کوچک» اهدا شد.

در ادامه این مراسم از اسحاق خانزادی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران با پخش کلیپی در قالب عاشقانه های سینمایی و گلچینی از اظهار نظرهای کارگردانان سینما تقدیر شد.

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (فیلمسازان اول)

از میان سه فیلم ١) درساژ (پویا بادکوبه) ٢) خجالت نکش (رضا مقصودی) ٣) امیر (نیما اقلیما) که نامزد این بخش بودندجایزه منتقدان به نیما اقلیما برای فیلم «امیر» تعلق گرفت.

جواد طوسی ریاست انجمن منتقدان با بیان اینکه این جشن یک دعوتی برای کنار هم بودن است، عنوان کرد: استمرار ارتقا کیفی سینمای ایران دلیل برگزاری این جشن در این شرایط اقتصادی در جامعه است.

وی بیان کرد: اهمیت به افرادی که هنر را ارج می نهند و به شعور مخاطبان احترام می گذارند، عمل پسندیده ای است که هدف این جشن به شمار می رود.

طوسی همچنین بیان کرد: امیدوارم این جشن بتواند باعث اثر بخشی به فیلم ها و بازیگران بر جامعه باشد.

بهترین چهره پردازی

عبدالله اسکندری، عزیزالله حاجی مشهدی و علیرضا غفاری نیز برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی روی سن رفتند.

١) سعید ملکان (تنگه ابوقریب) ٢) مهرداد میرکیانی (شعله ور) ٣) عباس عباسی (چهارراه استانبول) ٤) ایمان امیدواری (مغزهای کوچک زنگ زده) ٥) فاطمه کمالی-زهرا کمالی (دارکوب) نامزدهای این جایزه بودند که جایزه به سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» رسید.

بهترین طراحی صحنه و لباس

از میان 6 نامزد بخش دکور و لباس شامل ١) عباس بلوندی (سرو زیر آب)٢) محمدرضا شجاعی (شعله ور) ٣) محمدرضا شجاعی (تنگه ابوقریب) ٤) محسن نصرالهی / مارال جیرانی (مغزهای کوچک زنگ زده) ٥) محسن شاه ابراهیمی / سارا خالدی زاده (بمب، یک عاشقانه) ٦) بابک پناهی / نازی پرتوزاده (به وقت شام) تندیس بخش بهترین طراحی صحنه و لباس با حضور کورش تهامی، محمود گبرلو و حسین سلطان محمدی به محمدرضا شجاعی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
برای اهدای تندیس بخش بهترین طراحی صحنه و لباس، کورش تهامی، محمود گبرلو و حسین سلطان محمدی روی صحنه رفتند. این جایزه به محمدرضا شجاعی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

بزرگداشت سعید عقیقی
در ادامه این مراسم، دومین بزرگداشت سعید عقیقی، منتقد و فیلمنامه نویس با پخش کلیپی با سخنان فرزاد موتمن، خسرو دهقان، طهماسب صلح جو و منوچهر شاهسواری درباره اهمیت و توانایی عقیقی برگزار شد.
جایزه بزرگداشت سعید عقیقی نیز توسط سعید قطبی زاده و جواد طوسی اهدا شد. که قطبی زاده در سخنانی کوتاه، گفت: کاری که سعید عقیقی برای سینمای ایران کرده را در آینده سینمای ایران باید جستجو کرد.

بهترین موسیقی متن

نامزدهای بخش موسیقی ١) کارن همایون فر (به وقت شام) ٢) سهراب پورناظری (شعله ور) ٣) النی کاریندرو (بمب، یک عاشقانه) ٤) بامداد افشار (مغزهای کوچک زنگ زده) ٥) حامد ثابت (تنگه ابوقریب) و ٦) بهزاد عبدی (سرو زیر آب) بودند که حمید نعمت الله و واروژ کریم‌ مسیحی و مسعود نجفی جایزه بهترین موسیقی متن را به سهراب پورناظری برای فیلم شعله‌ور اهدا کردند.

بهترین تدوین

١) میثم مولایی (تنگه ابوقریب) ٢) مهدی سعدی / هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده) ٣) مهرداد خوشبخت (به وقت شام) ٤) بهرام دهقانی / محمد نجاریان (عرق سرد) ٥) مهدی سعدی (شعله ور) نامزدهای این بخش بودند که نرگس آبیار، مهدی قاسمی و آنتونیا شرکا جایزه بهترین تدوین را به هومن سیدی و مهدی سعدی برای فیلم مغزهای زنگ‌زده دادند.

بهترین فیلمبرداری

نامزدهای فیلمبرداری عبارتند از ١) حمید خضوعی ابیانه (تنگه ابوقریب) ٢) پیمان شادمان فر (مغزهای کوچک زنگ زده) ٣) علیرضا زرین دست (سرو زیر آب
٤) روزبه رایگا (شعله ور) ٥) مهدی جعفری (به وقت شام) که جایزه از سوی هوشنگ گلمکانی، علیرضا تابش و غلامرضا موسوی به حمید خضوعی‌ابیانه برای فیلم تنگه ابوقریب رسید.

بزرگداشت سوم از اصغر رفیعی‌جم فیلمبردار با کلیپی از سخنانی از سوی سیروس الوند و مسعود کیمیایی و صدای بهرام بیضایی به روی پرده رفت و از سوی علیرضا داوودنژاد و مهرزاد دانش و سیروس الوند مورد تقدیر قرار گرفت.

سیروس الوند در سخنان خود به جایگاه مهم فیلمبرداران سینمای ایران اشاره کرد. وی همچنین گفت: می روند از آن سوی دنیا استرارو را می آورند آنهم در حالی که ما فیلمبرداران خوبی داریم.

در این بخش سیروس الوند گفت: برای من جالب است در این شب بهرام بیضایی و کیومرث پوراحمد جایزه می گیرند در حالی که منتقدان ما گذشته را نفی می کنند. نقد مثل آیینه است و سینما نیازمند آیینه است. فیلمبرداران سینما هیچ وقت به خوبی دیده نشده اند. فیلمبرداران اولین کسانی هستند که فیلم های ما را می بینند و خوشحالم که منتقدان گذشته سینمای ایران را به خاطر آوردند.

مهرزاد دانش نیز تاکید کرد: فهم این فیلمبردار از درام، ریتم و نور کاملا به جا و مشخص است.

رفیعی جم گفت: امیدوارم امسال هم کار خوب از من ببینید.

مهرزاد دانش در ادامه این مراسم گفت: مایل بودم در مراسم سینمایی که به اسم منتقد نامگذاری شده است هویت منتقدانه نیز وجود داشته باشد. من هیچ تفاوتی بین این جشن و دیگر مراسم های سینمایی نمی بینم. ما منتقدان و خبرنگاران سینمایی ستارگان خاموش سینمایی هستیم. اگر جایزه ای امشب اهدا می شود بگذاریم نقدی نیز صورت گیرد. بهتر است خودمان قدر خود را بدانیم. متاسفانه بسیاری از منتقدان نسبت به سینما دچار وادادگی شده اند و این اصلا خوب نیست.

بهترین بازیگران

در ادامه باز نوبت اهدای جوایز شد که تندیس بهترین بازیگر مکمل مرد به فرهاد اصلانی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید. وی در سخنانی گفت: این جایزه برای من مایه افتخار است به ویژه که آن را از دست جمشید هاشم پور می گیرم.

محمد متوسلانی نیز که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد روی سن آمده بود، گفت: سینما طی سال های گذشته پیشرفت بسیاری کرده است اما در حوزه بازیگری این پیشرفت چیز دیگری است.

تندیس بهترین بازیگر مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد» اهدا شد.

دولتشاهی در سخنانی بیان کرد: امسال ۱۸ سالگی تلاش من در سینما است و ممنون هستم که تلاش من را تقدیر می کنید.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید. این بازیگر در سخنانی بیان کرد: نمی دانید با این جایزه چه بار مسئولیتی بر دوش من قرار می گیرد. تایید این این جنس از بازیگری به من جسارت بیشتری می دهد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به باران کوثری برای «عرق سرد» رسید.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد. وی از منتقدان و همکارانش در فیلم دارکوب تشکر کرد و گفت: از اینکه جایزه اهل قلم در دستانم است خوشحالم.

فیلمنامه و کارگردانی

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست برای فیلم «شعله ور» اهدا شد.

نعمت الله تاکید کرد: از منتقدان بسیار آموخته ام و نقدهای خوب را دنبال می کنم. مقدم دوست نیز بیان کرد: خوشحالم که از هم صنف های خودم این جایزه را می‌گیرم.

تندیس بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» تقدیم شد. سیدی بعد از دریافت این جایزه گفت: منتقدان ستاره های خاموش سینما نیستند بلکه شما راه را به ما نشان می دهید و من همیشه نقدها درباره کارهایم را دنبال می کنم.

تندیس بهترین کارگردانی نیز به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید.

محسن امیریوسفی در این بخش مراسم گفت: خوشحالم که در این جشن برخلاف جشن های محافظه کار نام کارگردانی که ستون سینمای ایران است برده شد و آن بهرام بیضایی است و این تفاوت بزرگ این جشن با جشن های دیگر است.

تندیس بهترین فیلم به سعید سعدی تهیه کننده «مغزهای کوچک زنگ زده» تقدیم شد. وی این جایزه را ارزشمند دانست.

در پایان مراسم از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت شد که سخنرانی کند ولی حاضران به دلیل طولانی شدن مراسم کم کم مراسم را ترک کردند که شاهسواری گفت: امیدوارم این جشن در سال های آینده با تغییرات بهتری برگزار شوددیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای بازی در فیلم «شعله ور» رسید. وی گفت: من همین دیپلم را از جشنواره فجر هم گرفتم ولی خوشحالم که این عنوان را از منتقدان می گیرم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار