سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزیر آموزش و پرورش در قزوین

مدارس باید روحیه جستجوگری را در دانش آموزان تقویت کند

قزوین (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدارس باید از حوزه حفظیات خارج شوند،گفت: ساختار تعلیم و تربیت در مدارس باید از حالت آموزش صرف خارج و در جهت تقویت روحیه کاوش و پژوهشگری و جستجوگری حرکت کند.

کد مطلب: ۸۷۹۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مدارس باید روحیه جستجوگری را در دانش آموزان تقویت کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ، حیدر تورانی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن اجتماعات کوثر برگزار شد، اظهار کرد: ‌پژوهش از یک نظر بر دوگونه است؛ پژوهشی ابتکاری یا نوجویانه یعنی یافتن یا کشف آنچه بر دیگران مجهول است و پژوهش تأکیدی یا نوگسترانه یعنی گستردن یا تفصیل آنچه بر دیگران به اجمال معلوم است.

وی ادامه داد: هنگام پرداختن به یکی از این دو گونه پژوهش، از آنچه دیگران دریافته‌اند، یاری می‌گیریم تا به آنچه در نیافته‌اند، برسیم یا دریافت‌های سربسته آنان را بگشاییم؛ در هر حال پژوهش متضمن نوعی نوآوری است و از تکرار، تقلید و کهنه‌آموزی به دور است.

رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش افزود: پژوهنده راستین به حقیقت پژوهان بزرگ می‌نگرد و از کوشش‌ها، موفقیت‌ها و لغزش‌های آنان جرأت می‌گیرد و هرگز کورکورانه از کسی تقلید نمی‌کند؛ تقلید کورکورانه، اصالت و وحدت شخصیت را به خطر می‌اندازد و خلاقیت را می‌زداید.

وی با بیان اینکه پژوهش، پویشی درنگ ناپذیر است، اضافه کرد: پویایی و تداوم پژوهش کمک می‌کند که فرصت‌های جدیدی به دست آید؛ پژوهش برای مبارزه‌ای است که تمامی ندارد. با هر پژوهش و کشف لایه‌ها و حفره‌های پنهان، لایه‌ها و حفره‌های ناشناخته دیگری پدیدار می‌شوند.

دکتر تورانی افزود: وقتی در دین ما ساعتی تفکر از هفتاد سال عبادت بالاتر شمرده شده همین مساله نشان دهنده اهمیت و جایگاه پژوهش است.
وی، تغییر را لازمه توسعه و پیشرفت دانست و اضافه کرد: پژوهش در مدرسه با آنچه که در دانشگاه انجام می شود متفاوت است چرا که در مدرسه به جستجوگری و حل مساله پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه در فضای تعلیم و تربیت باید از حالت گرگ و میش خارج شویم، گفت: باید کاوش و مصاحبه و بهره گیری از تجارب زیست شده در حوزه آموزش مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول همچنین گفت: اقدام پژوهی بهترین راهکار ترویج روحیه پژوهیدن در مدارس به شمار می رود که شناسایی وضع موجود، پیدا کردن مشکل، تدبیر برای حل مساله و دادن نقشه راه از مراحل این فرایند است.

تورانی خاطرنشان کرد: در یک دنیای به سرعت رو به تغییر که همه چیز در آن خیلی زود رنگ کهنگی می گیرد و حجم دانش چندین برابر افزایش می یابد، جوامعی با حجم بالای دانش موفق نیستند بلکه جوامعی موفق هستند که هنر و فن استفاده از این دانش را بلد باشند.

وی گفت: چون همه چیز تغییر می کند فرصت استفاده از آن نیز محدود است بنابراین در دنیای امروز بیش از شایستگی به قابلیت نیاز داریم.
تورانی افزود: اعتماد به نفس، شوق یادگیری و تغییر و اراده قوی از شاخص های قابلیت است که باید به آن توجه کنیم.

تورانی با اشاره به فعالیت پنج پژوهشگاه در وزارت آموزش و پرورش،گفت: این سازمان به دنبال حضور فعال تر در استان ها بوده و پژوهشگاه ها باید به عنوان پل ارتباطی بین آموزش و پرورش و دانشگاه ها به ایفای نقش بپردازند.

تورانی در آخر گفت:

پژوهشگاه آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند مسیر ترسیم شده در حوزه پژوهش را طی کند و معلمان ما هم باید مسیر را طی کنند تا وقتی دانش‌آموز وارد دانشگاه شد، نیرویی کار آفرین باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار