سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: با تولید 9.5 میلیون تن گندم از واردات بی‌نیاز شدیم

نرخ مناسب خرید تضمینی گندم مشوق کشاورزان برای تولیددر سال زراعی آینده است

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه 9.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، می‌گوید نرخ خرید تضمینی گندم به صورت سالانه افزایش یافته است و مشوق کشاورزان برای تولید بیشتر گندم است.

کد مطلب: ۸۷۸۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: با تولید 9.5 میلیون تن گندم از واردات بی‌نیاز شدیم

یزدان سیف در گفت وگو با خبرنگار پانا با تاکید بر به‌روز شدن تکنولوژی‌های تولید آرد در کشور افزود:‌ تکنولوژی‌های روز تولید آرد با سرمایه‌های بزرگی که در سالهای اخیر صورت گرفته است مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از ظرفیت تقاضای 4.5 میلیون تنی منطقه برای آرد استفاده کرد.

سیف گفت:‌ در سالی که گذشت با همت کشاورزان 9.5 میلیون تن خرید تضمینی از کشاورزان انجام شده است که پاسخگوی نیاز داخلی خواهد بود و این حجم از تولید کشور را از واردات گندم به کشور بی‌نیاز کرده است.

پیش‌بینی تولید گندم بیشتر در سال آینده

وی گفت:‌ برای سال آینده نیز با توجه به بارندگی متوسط 85 میلی‌متر در پائیز امسال در سال آینده تولید و خرید تضمینی بیشتری قابل پیش‌بینی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از توجه وزارت جهاد کشاورزی به موضوع نرخ مناسب برای خرید تضمینی خبر داد و افزود:‌ نرخ خرید تضمینی گندم برای کشاورزان در سال آینده زراعی 1600 تومان در نظر گرفته شده است.

مصرف آرد با ایجاد سامانه مدیریت می‌شود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت با اشاره به موضوع قاچاق آرد در کشور گفت:‌ شفاف‌سازی روندها و جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها از جمله دلایلی است که موجب شده است تا سامانه‌ای از سوی شرکت بازرگانی دولتی برای مدیریت تقاضا در این بخش راه‌اندازی شود که از ابتدای دی آغاز به کار خواهد کرد.

وی گفت:‌ این سامانه آرد مورد نیاز برای واحدهای صنف و صنعت که نرخ آرد را 900 تومان خریداری می‌کنند تامین خواهد کرد و از سوی دیگر این سامانه به گونه‌ای است که کارخانجات آرد گندم را به شرطی در اختیار خواهند گرفت که صنوف در این سامانه وارد و تقاضای آرد خود را به ثبت رسانده باشند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت:‌ سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها در سامانه مدیریت معین است و موجب ایجاد شفافیت در عرضه گندم و آرد در کشور می‌شود.

وی گفت: هیچ نگرانی در مورد سامانه وجود ندارد و مسائل و مشکل‌های اجرایی آن نیز به تدریج رفع می‌شود. صنف خریداران آرد باید تقاضاهای خود را در این سامانه ثبت کنند تا اگر مفسده‌ای در توزیع آرد وجود دارد از بین برود.

سیف ادامه داد: ما نمی‌خواهیم چرخ دنده را از صفر تعریف کنیم هر مقداری که آرد و گندم از گذشته خرید می‌شده است اکنون هم ادامه دارد و ما به دنبال آن هستیم تا تخلف‌های احتمالی را نیز برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با افزایش نرخ ارز قاچاق کالاها از جمله آرد توجیه اقتصادی پیدا کرده است که ممکن است تامین بازار داخلی را با مخاطره مواجه کند اما همه مسئولان به دنبال آن هستند تا موضوع قاچاق کالاهای اساسی دغدغه‌ای برای مردم ایجاد نکند.

وی ادامه داد: قیمت‌ تمام‌شده گندم در داخل کشور در مقایسه با قیمت‌های جهانی بالاتر نیست.

سیف گفت:‌ قیمت خرید گندم از 1470 تومان به 1600 تومان افزایش یافته است و این روند نشان می‌دهد که نرخ خرید تضمینی گندم به صورت سالانه درحال افزایش بوده است. این افزایش مشوق تولیدکنندگان برای تولید بیشتر گندم در سال زراعی آینده خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار