در گفت وگو با پانا:

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ: زمان‌بر بودن ترخیص نهاده‌های دام و طیور مربوط به عملکرد گمرک نیست

گرانی گوشت تقاضای خرید مرغ را افزایش داده است

تهران (پانا) - گمرک ایران به تازه‌گی اعلام کرد تمامی‌ محموله‌های نهاده‌های دام و طیور از گمرک ترخیص شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ موضوعی که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید به دلیل مشکلات ناشی از سوئیفت و نقل و انتقال‌های پولی ترخیص این محموله‌ها زمان‌بر شده است و این زمان‌بر بودن به عملکرد گمرک مرتبط نیست.

کد مطلب: ۸۷۸۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ: زمان‌بر بودن ترخیص نهاده‌های دام و طیور مربوط به عملکرد گمرک نیست

محمد یوسفی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی در گفت‌ وگو با خبرنگار پانا گفت: گمرک بر این موضوع تاکید دارد که وقتی کالایی به کشور وارد می‌شود اسناد کاملی داشته باشد. بانک باید این اسناد را پشت‌نویسی و امضا کرده باشد و تسویه آن را اعلام کند تا گمرک کار ترخیص را انجام دهد و کالا را به صاحب کالا تحویل دهد.

وی افزود: در وضعی که فروشنده پول کالای وارداتی را دریافت نکرده است بانک عامل باید نسبت به انتقال وجه کالای خریداری‌شده اقدام کند و مطابق ضوابط گمرک تا زمانی که این فرآینده نهایی نشده باشد، مجاز به ترخیص کالا از گمرک‌ها نیست.

یوسفی گفت: در مواردی ممکن است کالا برای روزها یا هفته‌ها در داخل کشتی و بر روی آب باقی بماند و دستوری برای ترخیص آن صادر نشود. ترخیص دیرهنگام برخی از محموله‌های وارداتی نهاده‌های دام و طیور نیز به دلیل مشکل‌هایی بوده است که در زمینه نقل وانتقال پول وجود داشته است.

وی با اشاره به تلاش گمرک برای ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک‌های کشور ادامه داد: دولت و بانک مرکزی در تلاش هستند تا مشکل مبادلات پولی و ارزی حل شود. ممکن است ال سی در اروپا باز شود اما ارز کشور در بانک‌های چین باشد. صرف‌نظر از هزینه‌ها، مدتی معطلی در انتقال پول وجود دارد به این دلیل که نقل و انتقال ارزی با سوئیفت امکان‌پذیر نیست.

نمی‌توان انتظار داشت قیمت مرغ مانند سه ماه پیش باشد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی درباره نامه انتقادی اخیر تولیدکنندگان مرغ گفت:‌ قیمت مرغ شامل دو بخش است یک بخش مربوط به مرغداران و پرورش‌دهندگان مرغ است و بخش دیگر مربوط به توزیع در بازار است. تحویل مرغ تولیدمرغداران به صورت مرغ زنده و تحویل درب مرغداری است و نمی‌توان گفت اگر سه ماه پیش قیمتی تعیین شده است باید به همان قیمت باشد و این وضع ممکن است با گذشته تفاوت بسیاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از نهاده‌ها و مواد اولیه مورد نیاز تولید با افزایش قیمت مواجه شده است، گفت: در سه ماه گذشته نهاده‌ها از کیلویی 2500 تومان به 5000 تومان رسیده است. بنابراین قیمت تمام‌شده تولید تغییر کرده است و نمی‌توان این انتظار را داشت که قیمت‌ها همچنان در سطح گذشته باقی بماند.

یوسفی ادامه داد:‌ از سوی دیگر وقتی قرار است مرغ زنده از مرغداری روانه کشتارگاه شود، مشمول هزینه‌های حمل و نقل می‌شود که در چند ماه گذشته با افزایش همراه شده است. افت بین راهی مرغ و هزینه‌های کشتار نیز بر قیمت‌ تمام‌شده تاثیرگذار است و بالارفتن قیمت تنها به تولیدکنندگان مربوط نیست.

حاشیه سود تولیدکنندگان مرغ همچنان پایین است

وی گفت: هزینه‌های تمام‌شده کالا در نوسان است و اعتراض تولیدکنندگان این است که قیمت تعیین‌شده، قیمت کارشناسی نیست و وضع انتقال ارز و تخصیص ارز در کنار قیمت نهاده‌ها افزایش قیمت مرغ را سبب شده است و این در حالی است که حاشیه سود تولیدکنندگان همچنان پایین است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی گفت: مرغ از جمله محصول‌هایی است که نوسان قیمتی چندانی نداشته است و اکنون کمتر از 11 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

چندنرخی بودن قیمت مرغ در بازار

وی درباره چندنرخی بودن قیمت مرغ در سطح شهر نیز گفت: باید این واقعیت را قبول کرد که به دلیل مشکل‌های نظام توزیع، قیمت مرغ در نقاط بالایی و مراکز شهر متفاوت است و نباید قیمت‌های متفاوت وجود داشته باشد. آنچه روشن است قیمت مرغ در تمامی کشتارگاه و مرغداری‌ها با نرخ یکسان به بازار عرضه می‌شود.

یوسفی گفت: قیمت گوشت قرمز در یک ماه گذشته 2 هزار تومان افزایش داشته است و نمی‌توان این انتظار را داشت که نرخ مرغ ثابت بماند. اکنون دروضعی هستیم که به دلیل افزایش قیمت سایر پروتئین‌ها، شاهد افزایش تقاضا برای گوشت مرغ در بازار افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار