هیچ دانش‌آموزی نباید به خاطر فقر و شرایط مادی و اقتصادی خانواده از تحصیل دور بماند

کرمانشاه (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نشست کارگروه برنامه انسداد مبادی بی سوادی وپوشش تحصیلی کامل دانش آموزان که با حضورنمایندگانی ازادارات کمیته امداد، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، عشایر، امور اجتماعی استانداری و ثبت احوال برگزار شد گفت: هیچ دانش‌آموزی نباید به خاطر فقر و شرایط مادی و اقتصادی خانواده‌اش از تحصیل دور بماند.

کد مطلب: ۸۷۸۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
هیچ دانش‌آموزی نباید به خاطر فقر و شرایط مادی و اقتصادی خانواده از تحصیل دور بماند

مجید یزدان پناه مدیر کل آموزش و پرورش استان به دستورات و آموزه‌های دینی در خصوص اهمیت سواد و تحصیل اشاره کرد و گفت: رسول اکرم (ص) اسیران جنگی را به شرط باسواد کردن هر فرد مسلمان آزاد می‌کردند که این موضوع بیانگر اهمیت بحث سواد در دین مبین اسلام است.

وی به نیاز اصلی جامعه‌ که توسعه‌ی همه‌جانبه، پایدار و متوازن در همهی عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و علمی است اشاره کرد و افزود: در این راه، آموزش نیروی انسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

یزدان پناه افزود: دانایی مهمتر از مسائل دیگر در زندگی افراد است و توانایی ثمره اصلی دانایی است که امیدوارم با افزایش سطح دانش و آگاهی افراد شاهد موفقیت‌های بیشتر برای کشور عزیزمان باشیم.

یزدان پناه تصریح کرد در ایران اسلامی، نباید یک دانش آموز، یک استعداد، یک فردی که ممکن است در آینده مفید باشد و گرهی از مشکلات را باز کند به خاطر اینکه اینکه در روستا یا در خانواده‌ای فقیر و یا با کمبود امکانات زندگی می‌کند، از حق انسانی و از بروز توانایی‌های و استعداد خود، باز بماند.

وی شناسایی و احصاء بازماندگان از تحصیل را مهمترین کار دانست و افزود: این کار نیازمند همراهی و همدلی ارگان‌های دیگر از جمله دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، بهزیستی ثبت احوال و سایر دستگاه‌های دست‌اندر کار است و آموزش و پرورش به تنهایی متولی شناسایی و جذب دانش آموزان باز مانده از تحصیل نیست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان به موفقیت‌های آموزش و پرورش استان و رتبه اول کشوری و جهش بی‌سابقه در این خصوص اشاره کرد و از همراهی مدیر کل بهزیستی استان در این مورد تقدیر کرد.

وی جامعه توانمند و پیشرفته را در سطح سواد و دانش افراد آن جامعه توصیف کرد و افزود: کشورهای پیشرفته جهان به این نتیجه رسیده اندکه آموزش در اولویت است و روی این مهم سرمایه گزاری کردند و حتی بسیاری از این کشورها که نفت و گاز و منابع طبیعی ندارند، بخاطر توجه ویژه به امر آموزش، جهش علمی و پیشرفت اقتصادی چشمگیر داشته‌اند.

وی به عوامل علل ترک تحصیل دانش‌آموزان دردوره‌ی ابتدایی براساس بررسی های بعمل آمده در استان اشاره کرد: که بر اساس آمارها، فقر اقتصادی خانواده و بهره‌گیری از نیروی کار کودکان، عدم انگیزه دانش آموزان به تحصیل، معلولیت کودکان، ازدواج زودهنگام دختران بخصوص در مناطق روستایی و عشایری، اعتیاد و متارکه والدین و عدم داشتن سرپرست مناسب از عوامل اصلی ترک تحصیل در دانش آموزان است.

این استاد دانشگاه، از اقدامات خوب آموزش و پرورش استان با کمک سایر دستگاه‌ها در جهت جذب و شناسایی دانش‌آموزان دور از تحصیل سخن گفت که با تلاش آموزش و پرورش استان زمینه جذب دوباره آنها فراهم شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان به راهکاری دیگر از جمله جلوگیری از ترک تحصیل پیش از پایان دوره‌ی ابتدایی از طریق تشکیل کلاس های تقویتی و جبرانی (طی سال تحصیلی)،ایجاد سامانه جامع آماری به منظور ردیابی کودکان لازم التعلیم با همکاری مراجع آماری درون و برون سازمانی در استان، توسعه خدمات درمان و بهبود اختلالات یادگیری و مراکز مشاوره خانواده با توسعه مشارکت های برون سازمانی، حمایت مالی از دانش آموزان اقشار آسیب پذیر با هدف نگهداشت آنان در مدرسه و پیشگیری از ایجاد ترک تحصیل جدید اشاره کرد.

وی افزود با تهیه ملزومات آموزشی وبه کارگیری راهکارهای جدید و ابتکاری در شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل و تارکین مناطق، شهرستان‌ها و نواحی استان در دوره‌ی ابتدایی با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های استان با تاکید بر استفاده از راهکارهای تشویقی و تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق محروم، در این زمینه گام های خوبی برداشته‌ایم .

سپس ناهید فضلی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان به کلام مقام معظم رهبری که فرمودند: "از جمله حوایج اولیه براى هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست آموزش براى همگان است" اشاره کرد.

فضلی اشاره ای به سخنان دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری نیز در خصوص اهمیت سواد در دوره‌ی پیش دبستانی و دبستانی داشت که "دانش آموزان باید بدانند که به طور مساوی از حق آموختن ،‌ احترام و کرامت برخوردار بوده و همه باید به نسبت برابر از امکانات مدرسه و امکانات اجتماعی برخوردار باشند."

فضلی افزود: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که دو شاخصه عمده وجود دارد که باید این دو را حتماً به دست آوریم،"یکی پیشرفت است، یکی عدالت. ما مثل بعضی از کشورها و نظام‌های دنیا فقط به پیشرفت فکر نمی‌کنیم؛ ما پیشرفت را همراه با عدالت می‌خواهیم... نه عدالتِ بدون پیشرفت مطلوب است، نه پیشرفتِ بدون عدالت. عدالت بدون پیشرفت یعنی برابری در عقب‌ماندگی، برابری در فقر؛ این را نمی‌خواهیم. پیشرفت بدون عدالت را هم هرگز مطالبه نمی‌کنیم؛ پیشرفت، همراه با عدالت"مطلوب ماست که امیدواریم در این راه به نتایج بسیار خوبی برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار