عملکرد موفقیت‌آمیز دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها

تهران (پانا) - نرخ دلار در دو روز گذشته به کانال ۱۰ هزار تومان ورود پیدا کرده است  و انتظارات برای روند کاهشی آن ادامه دارد.

کد مطلب: ۸۷۷۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
عملکرد موفقیت‌آمیز دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اقتصاد کشور در چند ماه گذشته با چالش هایی رو به رو شد که عمده ترین دلیل آن عوامل برونزا و نگرانی از تحریم ها بوده است. رییس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه، با خروج یکجانبه از برجام و با هدف منزوی کردن ایران از جامعه جهانی به کمک ابزار اقتصاد، تلاش داشت تا جنگ تمام عیاری علیه ایران به راه بیندازد؛ موضوعی که در ادامه با اقدامات موثر دولت در داخل و با دیپلماسی موفقیت آمیز خنثی شد. هرچند نگرانی هایی در خصوص دور دوم تحریم ها و اثرات آن بر اقتصاد کشور مشاهده می شد، اما با تدبیر دولت، ۱۳ آبان ماه امسال پایانی بر این نگرانی ها بود. بازار ارز که پیش از این آینه تلاطمات بازارها بود در حدود ۶۰ روز گذشته در آرامش به سر می برد و قیمت ها در این بازار روندی کاهشی داشته است. نرخ دلار در دو روز گذشته به کانال ۱۰ هزار تومان ورود پیدا کرده است و انتظارات برای روند کاهشی آن ادامه دارد.

از سویی دیگر کانالهای مالی ایران با چند کشور فعال شده و مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر ضرورت روابط تجاری با ایران از ایجاد مکانیزم مالی ویژه با ایران در هفته‌های آینده خبر داده است. همچنین از روز دوشنبه نیز گشایش هایی در روابط بانکی ایران با چین صورت گرفته است و مجموع این اقدامات سیگنال های مثبتی به بازار اقتصاد وارد کرده است. معافیت از کاهش تولید نفت در اوپک نیز برگ برنده دیگر ایران در این جنگ تمام عیار بوده است.

این مسائل مورد توجه رسانه های خارجی نیز قرار گرفته است. رای الیوم در گزارشی با اشاره به عملکرد موفقیت آمیز دولت در مواجه با تحریم های آمریکا نوشت: نکته جالب توجه از زمان اجرایی شدن دور دوم تحریم های ایران آن است که به جای فروپاشی اقتصاد ایران، از این تاریخ، شاهد حرکت بازار این کشور به سمت استقرار هستیم و ارزش پول ملی ایران نیز در برابر ارزهای خارجی، رو به افزایش است؛ بدین معنا، اقدامات دولت ایران به نتایج امیدوار کننده ای رسیده است. این رسانه عرب زباندر ادامه نتیجه گرفته که بازگشت آرامش و استقرار به اقتصاد ایران و افزایش ارزش پول ملی آن، در زمانی که تهران به خواسته های ترامپ پاسخ مثبت نداده، اشاره به این مهم دارد که تحریم های آمریکا به نتایج مورد نظر نرسیده است.

کانال های مالی ایران با چند کشور فعال شد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی امروز در جمع صاحبنظران اقتصادی از آغاز به کار کانال‌های مالی ایران با چند کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها خبر داد و گفت: بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شده است و در آینده این موضوع تقویت می‌شود. ». مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۹ آذر در این خصوص گفت: «انتظار دارم که این ابزار ظرف هفته‌های آینده، تا پیش از پایان سال، به عنوان راهی برای حفاظت و ترویج تجارت مشروع با ایران آماده شود. فدریکا موگرینی گفت: «سازوکار ویژه مالی برای تجارت غیردلاری شرکت‌ها با ایران تا پایان سال جاری میلادی آماده خواهد شد.» همچنین با محدودیت نقل و انتقال پول میان ایران و چین از طریق کونلون بانک، اکنون یک بانک ایرانی، کارگزار انتقال وجوه و حواله میان دو کشور شده و مبادلات از سر گرفته شده است و این موضوع تبادلات تجار ایرانی را تسهیل کرده است.

بازگشت ثبات به اقتصاد کشور و افزایش ارزش پول ملی

با افزایش اختیارات بانک مرکزی و اقدامات موثر آن در دو ماه گذشته شاهد ثبات در بازار ارز بوده ایم. بر این اساس ارزش پول ملی کشور در آبان ماه افزایش ۲۰ درصدی داشته است. این اقدام به گفته کارشناسان ماحصل تلاش بانک مرکزی و اقدامات موثر آن برای تقویت ارزش پول کشور بوده است. عرضه ارز در بازار و اقدامات موثر مقام ناظر برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور از جمله محدودیت تراکنش های بانکی و همچنین آزاد شدن واردات اسکناس از اقدامات موثر برای ثبات بازار ارز بوده است که به گفته کارشناسان ثبات اقتصاد کشور را به همراه خواهد داشت. اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه (۱۹ آذر) در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با اشاره به تبلیغات آمریکا برای وارد کردن شوک به اقتصاد کشور گفت: «این موضوع کوتاه‌مدت بود و می‌توانیم به سرعت ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم.»

وی در این باره با بیان اینکه باید تورم و نرخ دلار با ثبات و برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد تصریح کرد: «مدیران کشور مدیرانی توانمند و کارآزموده هستند و پیش بینی ما این است که به سمت ثبات اقتصادی در حرکت هستیم.»

سربلندی ایران از جنگ اقتصادی

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «آمریکایی‌ها به دنبال ممانعت از صادرات نفت کشورمان بودند که در این طرح شکست خوردند و از طرفی به دنبال وادارسازی اوپک به تصویب تصمیمات خودشان بودند که با همکاری اعضای اوپک و قدرت نمایی روسیه این طرح آمریکا نیز شکست خورد و ایران در این کاهش مستثنی شد.»

بسیاری از کارشناسان مجموع اقدامات دولت برای مقابله با تحریم ها را موثر عنوان می کنند و ایران را برنده جنگ اقتصادی عنوان می کنند. هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به عملکرد موفقیت آمیز دولت برای مقابله با تحریم ها، وزارت نفت و وزارت امور خارجه را از وزارت خانه های پیشگام در این زمینه عنوان کرد و «موفقیت ایران در اوپک» و «ثبات نرخ ارز» را از مهمترین اقدامات اخیر عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار