کوهنوردان باید مردم را نسبت به حفاظت محیط زیست آگاه کنند

کاشان (پانا) - یک فعال محیط زیست گفت: کشوری که محیط زیست سالمی دارد و حفاظت از محیط زیست برای همه شهروندان آن اهمیت دارد،  اقتصاد آن جامعه نیز قوی تر است . نقش کوهنوردان و طبیعت‌گردها، آگاه کردن مردم نسبت به اهمیت منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست است.

کد مطلب: ۸۷۷۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
کوهنوردان باید مردم را نسبت به حفاظت محیط زیست آگاه کنند

سید علی اکبر کاظمینی در مجتمع آموزشی بصیر نوش آباد اظهار کرد: مصرف کننده های طبیعت دو دسته گیاهخوار و گوشت خواران هستند اما انسان از مصرف کننده های همه چیز خوار است .

وی افزود: جمعیت انسانی در گذشته در کوهستان زندگی می کردند و امروز ۲۲ درصد مردم جهان در مناطق کوهستانی ساکن هستند. یخچال ها یکی از منابع مهم و اصلی آب شیرین هستند که از جمله یخچالهای ایران، یخچال سرچال، علم چال، تخت سلیمان سردشت و یخچال خراسان است.

وی تصریح کرد: مهمترین عوامل آسیب رسانی به یخچالها، پیر شدن تدریجی آنها، وارد کردن آلاینده‌های شیمیایی مثل علف کش ها و حشره کش ها، اشکال در سیستم های آبیاری، دفن زباله، ورود گونه‌های غیربومی در محیط های جدید و باران های اسیدی است.

دبیر موسسه سیزده فروردین کازرون تصریح کرد: جنگل ها نقش مهمی در آسایش روانی جامعه بشری دارد بنابراین طی ۱۵ سال اخیر در کشور سوئیس با تبدیل زمین‌های کشاورزی به فضای جنگل کاری، حدود ۶۰ درصد به مساحت جنگل ها اضافه کردند.

وی گفت: جنگل های هیرکانی در رشته کوه البرز و ارسباران از جمله جنگل‌های مرطوب هستند و جنگل‌های بلوط زاگرس از جنگل‌های نیمه خشک هستند. حفاظت از منابع آب و خاک مهمترین کارکرد جنگل های بلوط زاگرس است به طوری که ۴۰ درصد از آب کشور از رشته کوه زاگرس تامین می‌شود.

این فعال محیط زیست افزود: پارک ملی، ویژگی های خاصی دارد که به لحاظ زمین شناختی، بوم شناسی و جغرافیای زیستی دارای اهمیت است و از جمله آنها پدیده های گیاهی و جانوری به نسبت کوچک، کم‌نظیر و غیرقابل جایگزین است. اگر ما به عنوان شهروندان جامعه آگاهی کسب کنیم می‌توانیم از بحران‌های بسیاری جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری روز جهانی کوهستان تصریح کرد: اهمیت ارتفاع های بالای چهار هزار متر ناشی از ریزش برف و باران وجود یخچال ها و برف چال هاست که باعث افزایش سطح آبهای زیرزمینی می‌شود. بیشترین فرسایش خاک در ایران رخ می دهد در حالی که برای ایجاد هر یک سانتیمتر خاک بر روی زمین ۴۰۰ سال زمان لازم است.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار، تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای حداکثر کردن رفاه انسان زمان فعلی است بدون آنکه به توانایی‌ها نسل‌های آینده آسیب برساند . و اگر تغییر نکنیم و محیط زیست را نشناسیم، محیط زیست را نابود میکنیم .

دبیر موسسه سیزده فروردین کازرون گفت: آلودگی محیط زیست زمانی رخ می دهد که یک عامل خارجی را به یک محیط وارد کنید. بخش فسادپذیر مواد غذایی در گروه زباله و بخش فساد ناپذیر آن در گروه آشغال دسته بندی می شود بنابراین، باید به هنگام گردش در طبیعت،پسماندها را با برگردانیم.

کاظمینی افزود: انسانها با قطع درختان باعث کاهش گیاهان شده و با سوزاندن سوخت های فسیلی موجب برهم خوردن چرخه کربن می شود، بنابراین کوهنوردان باید در مسیر خود، بر روی سطح مناسب و در یک ردیف حرکت کنند. برای حیوانات وحشی هیچ وقت غذایی نگذارند چون غذا ی آن ها با انسان متفاوت است.

به گزارش پانا، همزمان با 20آذر، روز جهانی کوهستان، کوهنوردان عضو تیم های کوهباد و بانوان انوشه نوش آباد در کارگاه آموزشی یک روزه مبانی حفاظت از محیط زیست شرکت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار