داور جشنواره کتاب رشد: نویسندگان به‌نام کودک و نوجوان کمتر به حوزه آموزش آداب و مهارت‌های زندگی پرداخته‌اند

تهران (پانا) - داور جشنواره کتاب رشدیکی از علت‌های ضعف نشر در حوزه آموزش آداب و مهارتهای زندگی به کودکان را عدم حضور نویسندگان به‌نام کودک و نوجوان در این حوزه عنوان کرد که باعث می‌شود غنای لازم در آثار ایرانی و مولفین ایرانی دیده نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۷۷۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
داور جشنواره کتاب رشد: نویسندگان به‌نام کودک و نوجوان کمتر به حوزه آموزش آداب و مهارت‌های زندگی پرداخته‌اند

سعید راصد سرداور گروه آداب و مهارت‌های زندگی جشنواره کتاب رشد در گفت‌وگو با پانا درباره جایگاه آموزش آداب و مهارتهای زندگی به کودکان و نوجوانان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی در پاسخ به این پرسش که «آیا آثار تولیدشده فعلی در این حوزه می‌تواند برآورنده نیازهای جامعه خصوصا قشر نوجوان و جوان در دستیابی به سبک زندگی مناسب ایرانی - اسلامی باشد؟» می‌گوید: قبل از تولید آثار باید فهم درستی از سبک زندگی ایرانی-اسلامی در ذهن نویسندگان و ناشران وجود داشته باشد. ولی به نظر می‌رسد مطالب دینی به شکلی عمیق مورد توجه قرار نگرفته و فهم نشده است و به همین لحاظ آثار موجود نیز از برجستگی خاصی برخوردار نیست.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف کتاب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود، به لحاظ شکلی و محتوایی گفت: آثار ایرانی این بخش به قلم نویسندگان کاربلدی به رشته تحریر در نیامده و نویسندگان به نام کمتر وارد این حوزه و عرصه شده‌اند و به همین لحاظ غنای لازم در آثار ایرانی و مولفان ایرانی دیده نمی‌شود. مثلا استفاده از ادبیات پیش‌پاافتاده و نازیبا، نبود خلاقیت و نوآوری در نوشته‌ها و تصاویر، به‌روز نبودن مطالب مطرح‌شده بر اساس نیاز مخاطب از جمله این مشکلات است؛ اما در آثار خارجی ترجمه‌شده کم و بیش مطالب ارزنده‌ای می‌توان یافت.

وی با نام بردن از برخی آثار ترجمه‌ای مناسب برای سنین کودک و نوجوان گفت: کتاب‌هایی که سرکار خانم شعبان‌نژاد ترجمه کرده‌اند جزو این آثار است که مفاهیمی مانند اینترنت، محیط زیست، دوستی، خود آگاهی و خانواده را در بر می‌گیرد.

راصد از ضرورت نگاه بومی و انطباق با فرهنگ و ارزش های ملی و دینی مورد نظر دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان شروط انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان نام برد و افزود: باید متوجه باشیم که هر نوشتار یا تصویر پیامی است که به مخاطب ما می‌رسد و اگر از تمام زوایای علمی و هنری به آن توجه نداشته باشیم، نه تنها مفید واقع نمی‌شود که آثار پنهان و مخرب آن بسیار تاثیرگذارتر از محسنات آن خواهد بود.

داور جشنواره کتاب رشد یکی از نقاط ضعف کتب تالیفی کودکان و نوجوانان در حوزه آموزش آداب و مهارت‌های زندگی را ناتوانی آثار در تامین نیازهای حال و آینده گروه مخاطبان و ارائه راهکارهای عملی در مواجهه درست با چالش های زندگی توصیف کرد و افزود: البته در آثار ترجمه عمدتا کارهای خوبی مشاهده شد.

این نویسنده و پژوهشگر یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کتاب‌های کودک و نوجوان در جذب مخاطب را تصویرسازی خوب آثار عنوان کرد و گفت: تصویرسازی برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، اما متاسفانه در کتاب‌های ما این کار را افراد مبتدی یا تازه کار انجام می‌دهند؛ نبابراین کتاب‌ها جذابیت لازم را نداشته و بعضا موجب بدآموزی نیز می‌شوند .

وی درباره فرایند داوری در جشنواره‌های کتاب رشد اظهار کرد: داوران از سابقه آموزش و کار با کودک برخوردارند و خود روان‌شناس هستند. این از نکات قوت داوری‌های جشنواره کتاب رشد است چرا که این داوران تجربه و تعهد کافی در صیانت از حقوق نویسندگان و مولفان را دارند و سعی کرده‌اند از دایره انصاف و عدل بیرون نروند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار