در گفت‌وگو با پانا

سخنگوی سازمان غذا و دارو: برخلاف تحریم‌های گذشته امسال با بحران دارویی روبه‌رو نشدیم

جهانپور: مواردی که برای کمبود اقلام دارویی اعلام شده تماما مکمل هستند

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کمبود اقلام دارویی در کشور می‌گوید میزان کمبود داروها از آبان ماه به ۲۰ تا ۳۰ قلم دارو رسیده است و اکنون مشکل جدی در تامین دارو وجود ندارد.

کد مطلب: ۸۷۶۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی سازمان غذا و دارو: برخلاف تحریم‌های گذشته امسال با بحران دارویی روبه‌رو نشدیم

کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه با بحران دارویی در کشور روبه‌رو نیستیم، گفت: خوشبختانه بر خلاف تحریم‌هایی که در گذشته داشتیم، امسال با بحران دارویی در کشور روبرو نشدیم و با تدابیری که اتخاذ شده است با بحران مواجه نخواهیم شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: نمودار کمبود اقلام دارویی طی سال جاری در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور افزایش پیدا کرد و از 40 قلم دارو به 65 و حتی 70 قلم نیز رسید اما با اقداماتی که صورت گرفت این موضوع کنترل شد و کمبود اقلام دارویی از آبان به بعد به 20 تا 30 قلم دارو رسید.

وی درباره چرایی آمار 20 تا 30 قلم کمبود دارو توضیح داد: به این دلیل که آمار به صورت هفتگی متفاوت است. ممکن است یک هفته کمتر از 20 قلم باشد و هفته دیگر 25 قلم. در واقع عددی که در یک و ماه نیم اخیر در زمینه کمبود دارو اعلام شد بین 20 تا 30 قلم است که بعضا موردی و منطقه‌ای است و ممکن است در استانی متفاوت باشد.

جهانپور ادامه داد: در هر بازار دارویی که وارد شوید، حدود یک درصد از اقلام دارویی با کمبود روبه‌رو است و این روند طبیعی است. ما اکنون 3 هزار و 200 قلم دارو در فهرست دارویی کشور داریم که بیش از 2 هزار و 800 قلم از آن در بازار فعال است.

وی خاطرنشان کرد: مواردی که برای کمبود اقلام دارویی اعلام شده است تماما مکمل هستند و اقلام دارویی نیستند و آنها در پیشگیری و درمان هیچ بیماری نیز به طور مستقیم اثربخش نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین ممکن است مواردی باشد که دارو در بازار موجود است ولی برند آن متفاوت باشد، در صورتی که ملاک عمل ما نام مولکول یا نام علمی و ژنریک دارو است.

جهانپور در ادامه با تأکید بر اینکه مردم نباید دارو را ذخیره کنند، گفت: برخی اقلام دارویی به‌خصوص در بیمارانی که مزمن هستند و دارو مصرف می‌کنند و در این زمینه دغدغه دارند، ذخیره دارو صورت می‌گیرد تا بعدا مشکلی نداشته باشند در صورتی که این موضوع فقط منجر به اتلاف کردن هزینه و جمع‌آوری داروی مازاد است. مردم فراموش نکنند که مشکل جدی در تامین دارو نداریم و نباید دارویی را ذخیره کنند.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف داروهای مازادی که در اختیار مردم قرار دارد و هنوز از تاریخ انقضای آنها نگذشته است نیز توضیح داد: بر اساس دستورالعمل‌هایی که در وزارت بهداشت وجود دارد، دارویی که از داروخانه خارج شده است را نمی‌توان به داروخانه بازگرداند و عملا برگشت دارو به داروخانه مجاز نیست. بنابراین توصیه می‌شود که مردم دارو ذخیره نکنند چون مشکلی از بیماران برطرف نمی‌کند و فقط منجر به اتلاف منابع و انباشت دارو در منازل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار