در گفت‌وگو با پانا

داودآبادی، نماینده سابق کارفرمایان:‌ برای افزایش حقوق کارگران نباید تا پایان سال منتظر ماند

دولت به عنوان بزرگترین کارفرما باید در راستای ترمیم حقوق کارگران اقدام کند

تهران (پانا) - نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه دولت همچنان بزرگترین کارفرما در اقتصاد ایران است می‌گوید ترمیم دستمزد کارگران با توجه به افزایش قیمت کالا و خدمات ضروی است اما لازم است که در کنار افزایش دستمزدها، حمایت‌های بهداشتی و غیرنقدی نیز از کارگران انجام شود تا بتواند وضع معیشتی آنها را بهبود دهد.

کد مطلب: ۸۷۶۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
داودآبادی، نماینده سابق کارفرمایان:‌ برای افزایش حقوق کارگران نباید تا پایان سال منتظر ماند

ولی‌الله داودآبادی در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: تورم کالا و خدمات بیش از 20 درصد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 98 برای ترمیم دستمزد کارمندان و بازنشستگان در لایحه بودجه 98 است اما به طور قطع دولت برنامه‌هایی برای کنترل تورم و مهار قیمت‌ها دارد و براین اساس افزایش 20 درصدی سطح حقوق و دستمزدها را پیشنهاد داده است و افزایش حقوق کارگران نیز در همین حدود خواهد بود.

دستمزد کارگران همواره از نرخ تورم عقب‌تر بوده است

وی ادامه داد:‌ میزان حقوق کارگران در طول سال‌های گذشته همواره از نرخ تورم‌های سالانه عقب مانده است و به گونه‌ای نبوده که بتواند رفاه زندگی آنها را افزایش دهد. این درحالی است که در طبقه کارگری به طور معمول تعداد افراد خانواده بالاست و تعداد افرادی هم که در این خانواده‌ها شاغل هستند اندک است و با یک درآمد کارگری باید زندگی یک خانوده 3 نفر به بالا را اداره کرد.

نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: تعیین دستمزد کارگران به طور معمول در پایان سال انجام می‌شود اما با توجه به افزایش نرخ کالا و خدمات نباید تا پایان سال منتظر ماند و باید با ارایه بسته‌های حمایتی نسبت به ترمیم سطح دستمزد کارگران اقدام کرد.

وی ادامه داد: ارایه زمین و مسکن ارزان به کارگران، ارایه بسته حمایتی درمانی در وضع بالابودن هزینه‌های درمان برای طبقه کارگر ضروری است.

داودآبادی گفت: اگرچه سازمان تامین اجتماعی بیمارستان‌های زیادی را در شهرهای بزرگ به بیمه‌های تامین اجتماعی اختصاص داده است، نوبت‌دهی در این بیمارستا‌ن‌ها بسیار زمان‌بر است و گاهی به عمر بیمارانی که بیماری خطرناک دارند و نیاز به مداوای ضروری دارند، نمی‌رسد.

وی ادامه داد: رونق تولید در کشور به بهره‌وری کارگران وابسته است و کارگر نیز برای آنکه همدلی لازم را با محیط کاری خود داشته باشد باید از رفاه نسبی برخوردار باشد.

نماینده سابق کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: ارایه بسته حمایتی هنوز به کارگران نرسیده است و دولت باید در نظر داشته باشد که سطح حقوق و درآمد بسیاری از کارگران از کارمندان نیز کمتر است.

وی ادامه داد: ایجاد فضای همدلی میان کارگر و کارفرما ضروری است و کارگر هم باید بداند که کارفرما باید در فضای بانشاط اقتصادی به تولید ادامه دهد و توقع کارگران نیز با توجه به وضع رکود اقتصادی معقول باشد.

انتظارات تورمی افزایش حقوق کارمندان و کارگران را بی‌اثر می‌کند

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنایع غذایی گفت:‌ متاسفانه افزایش نرخ دستمزدها به دلیل انتظارات تورمی موجب افزایش قیمت کالا و خدمات نیز می‌شود و در این میان ارایه کمک‌های غیرنقدی و تسهیلاتی برای افزایش قدرت خرید مردم نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه دولت بزرگترین کارفرماست، گفت: سهم بخشی خصوصی از میزان کارفرمایی کمتر از بخش دولتی است و دولت همچنان بزرگترین کارفرما در کشور است و باید برای بهبود وضع معیشتی کارگران تدابیری در نظر بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار