آغاز اجرای طرح ارتقای سلامت نوجوان در مدارس شبانه‌روزی آذربایجان غربی

ارومیه(پانا)-همایش طرح ارتقای سلامت نوجوانی ویژه مدارس شبانه روزی در مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۶۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
آغاز اجرای طرح ارتقای سلامت نوجوان در مدارس شبانه‌روزی آذربایجان غربی

همایش استانی طرح ارتقای سلامت نوجوانی ویژه دانش آموزان مدارس شبانه روزی با حضور مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان و مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه در دبیرستان عصمت ناحیه یک ارومیه برگزار شد.

اشرف نجف آباد مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه در این همایش گفت: نوجوان سالم نوجوانی است که از نظر جسمی و روانی فردی سلامت باشد، یعنی علیرغم نوسان های زیادی که در این دوره تجربه می کند از مسیر اصلی خود فاصله نگیرد و دچار تغییر جهت نشود.

اشرف نجف آباد اذعان کرد: دوران نوجوانی یکی از حساس ترین مراحل زندگی در رشد و تکامل جسمی ، روانی و اجتماعی فرد می باشد و نوجوان در جدال کسب استقلال و عدم وابستگی در اثر تغییرات تکنولوژیک ، فرهنگی و اجتماعی در معرض رفتارهای پر خطرابتلاء به بیماریهای جسمی و اختلالات روحی قرار دارد.

وی اذعان کرد: فرزندان ما نیازمند رژیم غذایی متعادل، بهداشت شخصی مناسب و فعالیت فیزیکی در هوای تازه و افزایش اطلاعات و آگاهیهای بهداشتی هستند. دانش آموزانی که در خصوص مصرف زیانبارنمک، فست فودها و غذاهای آماده، اهمیت فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم، پیشگیری از حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی و... یاد میگیرند، در واقع شیوه زندگی سالم را می آموزند و در طول زندگی به آن پایبند خواهند بود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه هدف اصلی اجرای این طرح را گسترش نهضت فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاه سازی از طریق گروه همسالان و ترویج شیوه زندگی سالم و افزایش سطح بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: وظیفه ماست که نیاز های « رشد و تربیت»، « سلا مت و امنیت » دانش آموزان رادر یابیم و برای تحقق این اهداف بر نامه ریزی کنیم چرا که اهمیت دادن به برنامه های سلامت نوجوانان و جوانان و ارتقای سلامت مدرسه یک نوع سرمایه گذاری برای نسلهای آینده است .

وی بیان کرد: دانش آموزان می توانند تاثیر شگرفی در نهاد خانواده و جامعه داشته باشند آنها اغلب قادرند پیام ها و عادتهای بهداشتی را از مدرسه به خانه منتقل کنند . ارتقا آگاهی و بهبود نگرش و عملکرد آنها می تواند به بروز تغییرات مثبت در اطرافیان آنها منجر گردد . بدین لحاظ باید به دانش آموزان به چشم پیام آوران و سفیران سلامت نگریست که می توانند نقش فعالی در ارتقا سلامت جامعه ایفا نمایند.

وی عنوان کرد: ارتقای سطح سواد سلامت روان ،مهارت خودآگاهی، مدیریت استرس، حل تعارض، مقاومت در برابر فشار همسالان، مهارت مذاکره، قاطعیت و توانایی نه گفتن و مدیریت خشم برخی از مهارت‌های ضروری است.

اشرف نجف آباد خاطر نشان کرد: تغذیه به عنوان اصلی ترین نیاز حیاتی انسان ها در تمامی ابعاد همواره مورد توجه نسل بشری در اعصار مختلف بوده و هست. انسان امروز و فردا، همه تلاشش این خواهد بود که چه مواد غذایی با چه میزان ارزش کالری استفاده کند، تا بتواند در نهایت تندرستی به فعالیت های روزمره بپردازد و پرورش مادران و پدرانی توانمند و نسلی سالم در گرو تغذیه سالم،محیط شاداب و ورزش کردن می باشد.

وی اظهار کرد: کسب شادابی و بهبود توانمندی های ذهنی ؛ به تنوع و تعادل در رژیم غذایی روزانه و رعایت اصول آن بستگی دارد و بهترین راه برای ارتقای سلامت جسمی نوجوانان، آموزش تغذیه صحیح است. تمامی گروه های سنی باید از نقش مهم خودشان در تعیین اینکه چه تغذیه ای داشته باشند که سلامت آنها را تضمین کند و تغذیه ای که ایجاد مشکل می کند و سلامت جامعه را در معرض خطر قرار می دهند، آگاهی داشته باشند.

در این همایش اساتید تغذیه حضور داشتند و دانش آموزان را در مورد نحوه تغذیه ی سالم و مفید راهنمایی نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار