در گفت‌وگو با پانا

بهادری، نماینده مجلس: احیای دریاچه ارومیه با بودجه‌ فعلی امکان‌پذیر نیست

تهران (پانا) - نماینده مردم ارومیه در مجلس می‌گوید اصلی‌ترین مشکل احیای دریاچه ارومیه آبیاری‌های تحت فشار است و با اعتباراتی که برای احیای دریاچه در نظر گرفته می‌شود، احیای آن به شیوه فعلی امکان‌پذیر نیست.

کد مطلب: ۸۷۴۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بهادری، نماینده مجلس: احیای دریاچه ارومیه با بودجه‌ فعلی امکان‌پذیر نیست

سیدهادی بهادری در گفت‌وگو با پانا درباره بودجه ‌احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: اختصاص 500 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هنوز به صورت عملی پرداخت نشده است، البته در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی نیز تقاضای تخصیص یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی مطرح شد اما این موضوع عملیاتی نمی‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تأکید کرد: با بودجه‌هایی که برای احیای این دریاچه اختصاص داده می‌شود، نمی‌توان دریاچه را احیا کرد چون در موضوع احیای دریاچه ارومیه مشکلات زیادی وجود دارد از جمله موضوع کشاورزی و سیستم آبیاری در ارومیه که با مشکل روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان کشاورزی در منطقه را تعطیل کرد اما می‌توان بهره‌برداری کشاورزان از آب را اصلاح کرد، گفت: در سال‌های اخیر برای مدیریت آب و آبیاری قطره‌ای در 5 هزار هکتار زمین بیشتر کار نشده است در صورتی که 400 هزار هکتار زمین آبی در این منطقه وجود دارد. بنابراین مدیریت منابع آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این نماینده مجلس با انتقاد به نبود مدیریت آب در حوزه کشاورزی گفت: طبق برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه قرار بود سالانه 8 درصد و طی 5 سال 40 درصد کاهش مصرف آب داشته باشیم اما این موضوع نه تنها محقق نشده است بلکه مصرف آب نیز افزایش یافته است به طوری که کشت چغندر و سیب در اطراف دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی موفق نبوده‌ایم چون اگر قرار است دریاچه ارومیه احیا شود، وزارت جهاد کشاورزی باید به کشاورزان اعلام کند که چه گروهی از محصولات از لحاظ بهره‌وری آب، بهترین هستند و کشاورزان را به کاشت محصولات مشخص شده هدایت کند.

وی با تأکید بر اینکه مشکل دریاچه ارومیه فقط برای مردم آن منطقه نیست بلکه مشکل ایران است، گفت: باید قبول کنیم که در رویکردهای مدیریت منابع آب مشکل داریم و چندین مصرف کننده آب از جمله بخش‌های شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست از آب محدود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، استفاده کردند و اکنون نتیجه‌ آن بحران دریاچه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار