گزارش نشست خبری هفته مهربانی/۲

سعید اوحدی: برنامه های هفته مهربانی بودجه دولتی ندارد

معاون هنری وزارت ارشاد: شان موسیقی در کف خیابان نیست

تهران (پانا) - ظهر امروز معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران در یک نشست خبری به جزئیات برگزاری جشن هفته مهربانی و اتفاقات حاشیه‌ای درباره برخورد با نوازندگان یک گروه موسیقی خیابانی در رشت اشاره کردند.

کد مطلب: ۸۷۱۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
سعید اوحدی: برنامه های هفته مهربانی بودجه دولتی ندارد

ظهر امروز در بخش دوم نشست خبری هفته مهربانی سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با اشاره به برنامه‌های هفته مهربانی گفت: این جشن با پشتوانه مردمی برگزار می‌شود امیدواریم چنین امری شروعی برای رشد جشن‌های دیگر شود، به هر حال باید هر کاری را از جایی شروع و تمرین کنیم.

او ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم این جشن‌ها را با رویکرد مردم محور و انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار کنیم. سعی شده ۱۵ عنوان برنامه در مجموع این جشن با رویکرد خانواده و مردم محور انجام شود. همچنین با توجه به گستردگی شهر تهران سعی کردیم طوری برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهیم که دسترسی مردم به این برنامه‌ها آسان باشد. به همین دلیل میدان آزادی در غرب تهران، اراضی عباس آباد و پارک قیطریه در شرق تهران، فرهنگسرای بهمن و فرهنگ سرای ولا در جنوب تهران، باغ موزه قصر، دریاچه چیتگر در خلیج فارس، فرهنگ سرای اشراق از جمله فضاهایی هستند که این جشن‌ها در آنها اجرا می‌شود.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با کمک و همفکری مجموعه‌های مردمی بیش از ۴۰۰ اجرا در تهران اجرا شود، این برنامه‌ها روز دوشنبه با برنامه نورافشانی شروع می‌شود، نور افشانی در شب‌های جمعه و شب میلاد پیامبر اکرم (ص) ادامه خواهد داشت و سعی شده است برای زیبایی این بهار، سیره پیامبر اکرم (ص) را ترویج دهیم. با توجه به این که در دنیایی که استکبار کمر همت بسته تا شخصیت پیامبر (ص) را خدشه دار کند سعی کرده‌ایم در این جشن ارزش‌های والای پیامبر اسلام را ترویج دهیم.

اوحدی در ادامه به دیگر برنامه های این رویداد هنری اشاره کردو افزود: جشنواره غذا نیز با همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با پشتیبانی مردمی انجام می‌شود. آنچه ما در مناسبت‌های اربعین شاهد بودیم با پشتیبانی‌های مردمی انجام شد برای مثال شب گذشته جمعیت نه هزار نفره‌ای در میدان امام حسین (ع) برنامه‌ای را اجرا کردند. برنامه «به وقت مهربانی» که در جهت ترویج فرهنگ است، نیز با حضور پزشکان و خدمات صلواتی در این جشن خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره، برنامه‌های متنوع برای خانواده و کودکان، نمایش فیلم حضرت محمد رسول‌الله در ۱۴ مرکز و ۱۴ سینمای سیار، اجرای تئاتر میدانی، برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی، در حوزه تصویر سازی و پوستر ادیان، سه پویش در فضای مجازی و نیم بها کردن سینماها و مجموعه‌های فرهنگی مثل موزه‌ها، روایت‌گری کتاب، برگزاری تورهای گردشگری و برنامه‌های متنوع در مساجد و متروهای تهران از جمله ویژه برنامه‌های جشن مهربانی است ..

اوحدی در ادامه درباره تعطیلی اجراهای ارکستر شهر گفت: متاسفانه امسال سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از برخی برنامه‌ها مثل جشنواره فیلم شهر یا جشنواره بزرگ تئاتر شهر محروم شد. ارکستر شهر نیز پشتوانه مالی می‌خواهد که بودجه آن در سال ۱۳۹۷ تامین نشد. امیدوارم با تکرار این پرسش خبرنگاران، این بودجه در سال آینده تامین شود تا شاهد برگزاری هر سه برنامه باشیم.

در بخش دیگری از این نشست سید مجتبی حسینی - معاون هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه های هفته مهربانی اشاره کرد و افزود: هنر لایه‌های مختلفی دارد، در تمام تاریخ وقتی هنرمندان خودشان را در مرتبه‌ای از هنر می‌دیدند سعی می‌کردند آن را به خاص‌های حق ارادت کنند، به همین دلیل دست به آفرینش یک اثر هنر می‌زدند. حتی بزرگترین هنرمندان خوشنویس نیز حداقل یک بار دست به قلم بردند. برنامه جشن بهار مهربانی در جلستانی که به ابتکار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مقرر شد تا در تمام استان‌ها و در اداره‌های کل ارشاد برگزار شود. در تهران نیز با توجه به استعدادهای شهرداری تهران مقرر شد که سازمان فرهنگی و هنری این بخش را بر عهده بگیرد. همچنین خارج از محدوده تهران قرار است برنامه‌های متنوعی برگرفته از فرهنگ عمومی اقوام ایران داشته باشیم و نشست‌های اطلاع رسانی هر استان اعلام خواهد شد.

او به برخورد بدی که با نوازندگان شهر رشت صورت گرفته اشاره کرد و گفت: من به عنوان علاقه‌مند جدی موسیقی ایرانی هیچ وقت شان موسیقی را در اجرای کف خیابان نمی‌بینم و به عنوان یک شهروند معتقدم موسیقی باید در جایی برگزار شود که شان آن در نظر گرفته شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شاید برای برخی از مردم اینکه عده‌ای در خیابان اجرا کنند و مسیر رفت و آمد آنها تنگ شود، خوشایند و برای برخی دیگر ناراحت کننده باشد. ما سال گذشته در برج میلاد، دریاچه خلیج فارس و اراضی عباس آباد شاهد اجرای موسیقی در فضای باز بودیم. به عقیده من اجرای محیطی قاعده خودش را دارد و در سال‌های گذشته نیز وزارت فرهنگ و ارشاد در محتوای موسیقی‌ها نظارت کرده است. همانطور که هر علاقمندی برای برگزاری کنسرت نمونه آثار خود را ارائه می‌دهد که طبق روال اداری قاعده آن برگزار می‌شود. ما نیز به عنوان معاونت هنری مضایقه‌ای در اجراهای عمومی نداشتیم.

حسینی یادآور شد : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش نویس شیوه نامه‌ای تهیه کرده است که در دست ویرایش دوم است. این شیوه نامه برای ساماندهی اجراهای موسیقی در معابر و خیابان است. همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس نیز آن را تایید کرده و امیدواریم در روزهای آینده بعد از ویراستاری نهایی شاهد وحدت رویه‌ای باشیم که خواهران و برادران ما بتوانند مشق خود در حوزه موسیقی را در سطح شهر بهتر تمرین کنند تا دچار آسیب نشوند، زیرا ما نیز دوست داریم موسیقی خوب اجرا شود و معتقدیم هر نغمه‌ای شایسته شنیدن نیست و آنچه که درست و راست و بر گرفته از فرهنگ ماست اجرا شود.

او گفت: به عقیده من برگزاری کنسرت جایگاهی می‌خواهد که یک فرد به عنوان شهروند بتواند به درستی از آن استفاده کند. بنابراین اجرای کنسرت با اجرایی که در شهر اتفاق می‌افتد کاملا متفاوت است. ما دولت و ملت را یکی می‌بینیم و من هم شهروندی هستم که در جایگاه مسئولیت قرار گرفتم و برخورد تند را زیبنده کشورمان نمی‌بینم.

در ادامه محمد طباطبائی به عنوان ستاد اجرایی این جشن نیز درباره بودجه جشن مهربانی گفت: هیچ ردیف بودجه‌ای تحت عنوان جشن مهربانی در نظر گرفته نشده است. همچنین بودجه‌ای با این عنوان به استان‌ها داده نشده اما به این معنی نیست که هیچ بودجه‌ای نباشد. مشخصا این برنامه‌ها هزینه دارد. منظور ما این است که از چند وقت پیش برای برگزاری جشن مهربانی برنامه ریزی شده اما اینطور نبوده که بودجه مشخصی برایش کنار بگذاریم بلکه دوستان با مشارکت سازمان‌ها، نهادها، انجمن‌های مردم نهاد دست در دست هم دادند تا برنامه‌ای را برگزار کنند. اما خوب است که برای جشن و سرور هزینه کنیم.

او درباره فضای اجرای برنامه جشن مهربانی نیز توضیح داد: اجرای این برنامه‌ها در فضای باز به شرط آب و هوای خوب است به همین دلیل اجراها در کنار سالن‌های مسقفی برنامه ریزی شده است تا اگر شرایط جوی ناپایدار شد، مردم بتوانند ادامه اجراها را در داخل سالن‌ها پیگیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار