دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: امیدواریم بتوانیم با کمک وزیر آموزش و پرورش کنکور را حذف کنیم

دزفولی: عده‌ای نمی‌توانند از گردش مالی چندهزار میلیارد تومانی کنکور بگذرند

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقاد از تبعات منفی کنکور در کشور، اظهار امیدواری کرد که نظام آموزشی کشور بتواند از این مانع به سلامت عبور کند.

کد مطلب: ۸۷۰۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: امیدواریم بتوانیم با کمک وزیر آموزش و پرورش کنکور را حذف کنیم

به گزارش تسنیم، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته مهمان برنامه «دستخط» شبکه پنجم سیما بود. گفت‌وگوی محمدرضا مخبر دزفولی درباره کنکور در برنامه دستخط را در ادامه می‌خوانید:

*گفتید کنکور تبدیل به معضل شده و شجاع‌مردی می‌خواهد این مملکت را از شر کنکور خلاص کند.

البته این را چند سال پیش گفتم. به نظر من در روش‌های آموزشی که در صداوسیما تبلیغ می‌شود اولاً بازنگری شود؛ این روش نادرستی است.

*البته قبول کنیم یک بخش صداوسیما است. یک بخش نهادهایی هستند که مجوز می‌دهند و آنها مجوز دارند و کار می‌کنند و صداوسیما هم برای کار تبلیغاتی که قطعاً در کنار آن یک‌سری منافع با این وضعیت مالی خراب وجود دارد، مجبور است از این فرصت استفاده کند.

بخشی ممکن است این باشد، ولی حتما افرادی پشت صحنه گوناگونی دارد که هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی و هم در صدا و سیما و در همه جا نفوذ می‌کنند برای اینکه این جریانی که گردش مالی بالایی دارد...

*چقدر است؟

من عدد دقیق را نمی‌توانم بگویم.

کنکور داشته‌های علمی دانش‌آموزان را ارزیابی نمی‌کند

*حدودی بیان کنید. چون می‌دانم اطلاعات دارید بیان کنید.

چند هزار میلیارد تومان گردش مالی این مجموعه‌ها است و همینطور از این نمی‌گذرند. ما باید خودمان را از شر کنکور خلاص کنیم به این معنا که نه ارزیابی داشته‌های علمی دانش‌آموز که مبحث دیگری است، داشته باشد. این کنکور که با این کیفیت برگزار می‌شود که داشته‌های علمی دانش‌آموز را ارزیابی نمی‌کند. روش‌هایی است برای مسابقه‌ای که در ساعت معین برگزار می‌شود و افرادی را مجهز به یک روش‌هایی برای زدن تست می‌کنید و این مبنای شما می‌شود برای اینکه بگویید این مستعدتر از دیگری است. در حالی که استعدادیابی اینچنین نیست.

*در جایی گفته بودید که آموزش و پرورش در یک روشی کار کرده ولی هنوز به جایی نرسیده است.

هم دوستان ما در آموزش و پرورش و هم دوستان دیگر کار کرده‌اند. الان چند گروه در زمینه جایگزینی کنکور ...

*با هماهنگی شما و شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟

ما مرکزیتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی درست کرده‌ایم که برای همین موضوع سامان بخشیدن به مسئله آزمون در کشور و مدتی است که شروع کرده‌اند. چون هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند نمی‌توانم نتایج این کار را الان بیان کنم اما عقیده بنده این است که اگر همت کنیم آموزش و پرورش همکاری کند و آموزش عالی هم همکاری کند، همت عمومی برای این باشد که روش جایگزین مناسبی برای ارزشیابی استعدادهای ما برای ورود به دانشگاه ایجاد شود، این قابلیت وجود دارد که کنکور با این کیفیت را کنار بگذاریم.

این را به شما بگویم که ظرفیت‌های خالی در آموزش عالی بسیار زیاد داریم. حدود 90-80 درصد ظرفیت ما در آموزش عالی می‌تواند بدون این روش پذیرش شود. دعوا در گروه علوم تجربی بر سر چند رشته است و در علوم مهندسی هم در چند دانشگاه است، نه حتی چند رشته! اینکه رشته کامپیوتر است و می‌خواهد به دانشگاه شریف برود. در حالی که همین کامپیوتر در یک دانشگاه شهرستان پذیرش آن بدون آزمون قابل انجام است.

یک حلقه وصلی قرار بود آموزش‌وپرورش و آموزش عالی را به هم وصل کند و قرار بود نازک باشد، خیلی گردن‌کلفت نباشد. الان این حلقه وصل از هر دو نظام قوی‌تر شده و این دو نظام را در خود هضم می‌کند و می‌بلعد

باید روشی برای 10 درصد باقیمانده پیدا کنیم. 10 درصد باقیمانده صندلی‌هایی در حدود 50-40 هزار نفر است که باید بین آنها رقابت ایجاد شود. این که اینها چطور انتخاب شوند و چطور برای آنها برنامه‌ریزی شود، من راه دوری نمی‌بینم این کار قابل حل باشد.

آقای دکتر بطحایی هم دارد تلاش می‌کند. وزیر آموزش و پرورش همت می‌کند و این حرفی است که من چندین سال است بیان می‌کنم. الان ایشان به کمک ما آمده و امیدوارم با کمک ایشان بتوانیم جریان کنکور را از دو نظام آموزشی‌مان (حذف کنیم) ، البته باید یک نظام منسجم داشته باشیم ولی الان نظام قبل از دانشگاه ما آموزش و پرورش است و نظام بعد از آن، آموزش عالی است، یک حلقه وصلی قرار بود اینها را به هم وصل کند و قرار بود اینها نازک باشد، خیلی گردن‌کلفت نباشد. الان این حلقه وصل از هر دو نظام قوی‌تر شده و این دو نظام را در خود هضم می‌کند و می‌بلعد.

*خیلی‌ها که می‌دانستند این فرصت را به ما دادید، خیلی از خانواده‌ها که با ما ارتباط دارند، گفتند از آقای دکتر مخبر این را بپرسید به داد این کتاب‌های درسی بچه‌های ما برسند. خیلی‌ها گلایه داشتند بحث مهارت‌آموزی را به بچه‌ها آموزش نمی‌دهیم. ما صرف یک قضیه علمی آنهم سخت... الان برخی‌ها که لیسانس و فوق لیسانس هستند در حل یک سوال کمک آموزشی ریاضی که به بچه دبستانی می‌دهند، می‌مانند

ببینید فرزند من وقتی زیست‌شناسی می‌خواند. دوباره در دانشگاه همان زیست‌شناسی را می‌خواند که سال دوم و سوم خوانده است.

*با همان سرفصل‌ها است

مباحث مربوط به مکانیزم‌ها و چرخه‌های متابولیک بدن و غیره را دوباره می‌خواند. چرا باید دوباره اینها را مکرر تکرار کنیم. عرض من این است که چقدر نیاز داریم در مدرسه فیزیک بخوانیم؟ چقدر نیاز داریم شیمی بخواند؟ چقدر نیاز داریم فرزند ما زیست‌شناسی بخواند؟ چه کسی گفته است کتاب‌های قطور... یکی از چیزهایی که در سند تحول آموزش و پرورش به آن نگاه کردیم و برخی ایراد گرفتند این بود که کتاب‌های درسی کم‌حجم شود؛ این مصوبه ما بود. آن زمان که بحث شد یکی از بندهای ما بود.

یک عده از دوستان آموزش و پرورش گفتند نمی‌شود. ما کلی مولف و آدم داریم که تدوین می‌کنند، این قدر فشار زیاد شد که گفتند کلمه کم کردن حجم را بردارید و از متناسب‌سازی کتاب‌های درسی استفاده کنید. این بچه اصلاً می‌تواند فکر کند؟ فرصت فکر کردن به او می‌دهید؟ خیلی خوشحالم که می‌بینم برخی مسئولین از جمله وزیر محترم آموزش و پرورش دارند می‌گویند تکلیف در خانه نباید داشته باشیم.

*البته این خیلی رعایت هم نمی‌شود

البته به نظر من آموزش و پرورش باید با قدرت بایستد و اینها را درست کند. در صنعت تحول اینها را پیش‌بینی کردیم. آموزش و پرورش اگر می‌خواهد در زمینه تعلیم و تربیت عاقبت بخیر و موفق شود و بتواند نظام جدید تعلیم و تربیت را با مبانی انقلابی، اسلامی، دینی و انسانی طراحی کند، باید این سند را اجرایی کند وگرنه اگر گوشه گوشه‌ای را بگیرد و یک جاهایی را زخمی کند و بگوید این جاها را درست می‌کنم ولی کاری به آن قسمت ندارم...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار