به همت سازمان محیط زیست البرز صورت گرفت

رونمایی از نماد امید البرز و سامانه هشدار سریع بیماری های حیات وحش

البرز (پانا) -فردین حکیمی ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت : از نماد محیط زیستی امید البرز به شکل خرسی خندان و مهربان در موزه حیات وحش این استان رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۷۰۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از نماد امید البرز و سامانه هشدار سریع بیماری های حیات وحش

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در آئین رونمایی از نماد امید البرز گفت: این نماد توسط یک هنرمند به تصویر کشیده شد تا مردم و به خصوص کودکان با گونه های مختلف حیات وحش حساس شوند و در حفظ آن ها کوشا باشند.

حکیمی افزود: امید البرز نام یک بچه خرس قهوه ای است که سال گذشته در یکی از روستاهای جاده کرج - چالوس توسط یک خودروی عبوری به شدت مجروح شد به طوریکه امیدی به بهبودی و درمان او نبود.

وی با بیان اینکه نیروهای راهداری حاضر در منطقه این گونه را تحویل محیط بانان داده و سپس این بچه خرس به بیمارستان دامپزشکی تهران منتقل شد، گفت: این گونه جانوری پس از درمان های اولیه برای طی کردن دوران درمان نهایی به پارک شهید چمران کرج منتقل شد.

حکیمی با اشاره به اینکه امید البرز پس از گذشت چهارماه و با همت دامپزشکان درمان شد و سپس در منطقه زیست طبیعی خود رهاسازی شد، افزود: نام امید البرز را برای این گونه آسیب دیده انتخاب کردیم که نشان دهیم امید به زنده ماندن دیگر گونه های آسیب دیده در محیط زیست نیز وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز افزود: این نماد که توسط یک هنرمند طراحی شده و قرار شده تا این هنرمند کتاب داستانی نیز در خصوص این بچه خرس قهوه ای به رشته تحریر درآورد.

حکیمی در ادامه با اشاره به آغاز به کار آزمایشی سامانه هشدار سریع بیماری های حیات وحش تصریح کرد : البرز به عنوان پایلوت کشوری اقدام به راه اندازی این سامانه کرده که امروز به صورت اولیه از آن رونمایی شد.

وی افزود: همزمان با راه اندازی این سامانه، یک سیستم الکترونیکی در حال تولید است که امکان ورود داده بر روی آن وجود دارد.

وی اظهار داشت : با تولید این سامانه این امکان برای محیط بانان وجود دارد که اگر در مناطق طبیعی شاهد تلفاتی در حیات وحش بودند، ابتدا نوع و اسم گونه را تشخیص و سپس به سراغ علائم ظاهری بیماری رفته و نمونه برداری انجام می دهند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست البرز با بیان اینکه برای هر کدام از این بخش ها کد خاصی تعریف می شود، تاکید نمود : محیط بانان کد هر بخش را در قسمت مخصوص خود ثبت می کنند تا کارشناسان امر بیماری را تشخیص دهند تا نوع بیماری زیرا تا نوع بیماری تشخیص داده نشود استراتژی لازم برای مقابله با بیماری را نمی توانیم داشته باشیم.

وی در خاتمه گفت : در این سامانه محل دقیق تلفات گونه جانوری ثبت می شود و با ارتقای این سامانه می توان از آن در سرشماری حیات وحش هم بهره جست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار