معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش:

توسعه پیش‌دبستانی سنگ بنای عدالت آموزشی واقعی است

بابلسر (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش توسعه پیش‌دبستانی به ویژه در استان های محروم و دوزبانه را سنگ بنای عدالت آموزشی واقعی برشمرد.

کد مطلب: ۸۷۰۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه پیش‌دبستانی سنگ بنای عدالت آموزشی واقعی است

رضوان حکمیم‌زاده در همایش ملی مطالعات برنامه درسی که در بابلسر برگزار شد، گفت: دوره پیش‌دبستانی یک دوره تشریفاتی نیست بلکه یک دوره مهم و جدی بوده و به عنوان دوره رسمی در اسناد بالادستی مورد تأکید قرار گرفته است.

او با بیان اینکه سرعت رشد مغزی در 5 سال نخست زندگی بسیار بالا است، افزود: اگر تعلیم و تربیت را دیر شروع کنیم ظرفیت عظیم مغزی را مغفول گذاشته‌ایم. زیرا این دوره مهم‌ترین دوره رشد مغز محسوب شده و پژوهش‌های مختلف نیز نشان داده که این دوره از لحاظ یادگیری بسیار مهم است.

حکیم‌زاده نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در دوره پیش‌دبستانی را بالاترین میزان در میان دوره‌های دیگر دانسته و تصریح کرد: هر چقدر سرمایه‌گذاری در سنین اولیه بیشتر باشد، سود و بازده بیشتری در آینده برداشت خواهیم کرد. شاخص‌های توسعه انسانی نیز نشان می دهد در کشورهای توسعه یافته نرخ گسترش پیش‌دبستان بسیار بالا است.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ پوشش پیش‌دبستانی در کشورهای توسعه یافته بالای 90 درصد است، خاطرنشان کرد: پژوهش ها نشان می دهد بچه‌هایی که دوره پیش‌دبستان را سپری می‌کنند در مقیاس زبانی، عملکرد ادراکی، حافظه، نمرات هوش و حتی در ورود به آموزش عالی موفق‌تر هستند و همچنین کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

حکیم زاده با اشاره به ارتباط توسعه پیش‌دبستانی با عدالت آموزشی گفت: توسعه پیش‌دبستانی به ویژه در استان های محروم و دوزبانه به عدالت آموزشی منجر شده و از تکرار پایه اول می‌کاهد. درواقع می‌توان گفت پیش‌دبستان سنگ بنای عدالت آموزشی واقعی محسوب می شود.

او با بیان اینکه میانگین پوشش پیش‌دبستان در جهان 50 درصد است، ابراز کرد: وزارت آموزش و پرورش در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید در کاهش نابرابری آموزشی، اقدام به تحت پوشش قرار دادن نوآموزان پیش‌دبستان کرده و امسال 66 هزار کلاس پیش‌دبستان تشکیل شده و همچنین 214 هزار نوآموز در کل کشور را تحت پوشش قرار داده است.

این مسئول با بیان اینکه مازندران در پوشش تحصیلی پیش‌دبستان از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: اگر قرار است انسانی در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحویل جامعه دهیم چاره‌ای جز توسعه پیش‌دبستان نداریم. رویکرد وزارت آموزش و پرورش نیز این است که کودکان را در دوره پیش‌دبستان و ابتدایی با اقتضائات کودکی یعنی بازی، هنر و ادبیات تربیت کند و از رویکردهای سنتی همچون پیک نوروزی و مشق شب سنتی دوری ورزد.

حکیم‌زاده رسالت شرکت‌کنندگان در این همایش را شناسایی آسیب های موجود در این زمینه دانسته و گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در حال حاضر جریان ضد تربیتی است که متأسفانه از صداوسیما تبلیغ می شود. موسساتی به رسانه ملی ورود پیدا کرده و با نگاه تجاری و سودجویانه، خانواده‌ها را درگیر فرایندهایی کرده‌اند که هیچ ربطی به نیازهای این دوره ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار