در گفت‌وگو با پانا

رئیس مرکز تحقیقات ایدز: مشکلات اجتماعی ناشی از ویروس HPV بیش از سرطان است

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با هشدار درباره شیوع بالای ویروس HPV در کشور گفت این ویروس در ایران فوق‌العاده شیوع پیدا کرده است و هم‌اکنون مشکلات اجتماعی کشور از این ویروس بیشتر از مشکلات ناشی از بیماری سرطان است.

کد مطلب: ۸۶۹۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز تحقیقات ایدز: مشکلات اجتماعی ناشی از ویروس HPV بیش از سرطان است

مینو محرز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: ویروس HPV بر اثر تماس با زگیل‌های ایجادشده در نواحی تناسلی زن یا مرد منتقل می‌شود و به طور معمول از طریق تماس جنسی این اتفاق شکل می‌گیرد و خیلی شایع است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه نوع 16 و 18 ویروس HPV با سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد، گفت: افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند اگر نوع 16 یا 18 نگرفته باشند، بهتر است واکسن بزنند.

محرز با بیان اینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس HPV استفاده از وسایل محافظت‌کننده حین رابطه جنسی است، بیان کرد: رعایت بهداشت فردی و همچنین رابطه جنسی حفاظت‌شده و تزریق واکسن HPV از انتقال ویروس به بدن پیشگیری می‌کند. بنابراین آگاهی زنان و مردان بسیار اهمیت دارد چون وقتی آگاهی ندارند مبتلا می‌شوند و یکدیگر را نیز متهم می‌کنند. فراموش نکنیم که ممکن است این ویروس تا ماه‌ها و حتی سال‌ها در فردی که مبتلا شده است، پنهان بماند.

وی درباره تزریق واکسن HPV توضیح داد: تزریق این واکسن برای تمام گروه‌ها بی‌خطر است. بهتر است مردان تا سن ٢٦، ٢٧ سالگی و زنان تا سن ٣٥، ٤٠ سالگی این واکسن را دریافت کنند. زنان باردار و شیرده، پس از طی دوره بارداری و شیردهی می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

محرز تصریح کرد: افرادی که دو نوع 16 و 18 ویروس HPV مبتلا هستند باید هر شش ماه یک بار تست پاپ‌اسمیر (تشخیص سرطان دهانه رحم) بدهند؛ حتی زنانی که باردار هستند و به این ویروس مبتلا هستند نیز می‌توانند بچه‌دار شوند و فقط نمی‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند بلکه باید عمل سزارین برای این مادران انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه تبلیغاتی که ضد واکسن HPV صورت گرفت غیرعلمی است، گفت: اکنون مرجعی که جوانان برای آگاهی به آن مراجعه می‌کنند، اینترنت است و وسواس جوانان به ویروس HPV زیاد شده است که این موضوع به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون است. مردم دانش پزشکی خود را از جایی می‌گیرند که درست نیست و باید رسانه‌ها بیشتر، مستمر و شفاف ورود کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر واکسنی می‌تواند عارضه داشته باشد و این موضوع به طور نادر هم در دنیا وجود دارد اما در مجموع واکسن HPV موثر است و تبلیغاتی که صورت می‌گیرد به دلیل آگاهی نداشتن مردم موجب وحشت آنان می‌شود که کاملا غلط است و متاسفیم برای افرادی که از تبلیغات ضد واکسن HPV حمایت می‌کنند.

ویروس hpv چیست

ویروس پاپیلومای انسانی Human papillomavirus یا HPV رایج ترین عفونت منتقله جنسی در انسان است. مردان و زنانی که فعالیت‌های جنسی بیشتری دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به ویروس hpv هستند. انواع مختلفی از ویروس hpv وجود دارد. برخی از آنها باعث زگیلهای تناسلی می‌شوند و برخی دیگر منجر به بروز انواع سرطان می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار