وزیر آموزش‌وپرورش: دانش‌آموزان باید با حقوق خود آشنا شوند و آن را مطالبه کنند

تفاهم‌نامه همکاری آموزش‌وپرورش با دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی امضا شد

تهران (پانا)‌ - نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه‌های ستادی وزارت آموزش‌و‌پرورش با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۹۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش‌وپرورش: دانش‌آموزان باید با حقوق خود آشنا شوند و آن را مطالبه کنند

در ابتدای این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین آموزش و پرورش و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی امضا شد و پس از آن وزیر آموزش و پرورش در سخنانی بر لزوم آموختن حقوق شهروندی به دانش‌آموزان تاکید کرد.

سیدمحمد بطحایی گفت: «شاخص‌های موفقیت از نظر نظام آموزش و پرورش سنتی متکی بر شاخص‌های آموزشی در سطح دانشی و شناختی است. بر این اساس نظام آموزشی‌ای موفق است که بتواند دانش‌آموزانی را تربیت کند که در یادگیری مفاهیم دانشی نمره‌های بالاتری به دست می‌آورند.»

او ادامه داد: «مدارس ما نیز از سال‌های گذشته تاکنون این مسیر را ادامه داده است. امروز مدرسه‌ای موفق محسوب می‌شود که نمره‌های دانش‌آموزان در درس فیزیک و شیمی بالاتر باشد و در رقابت‌های فردی در سطح حافظه‌محوری نمره‌های بالاتری کسب کنند.»

رویکرد آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم از بین بردن رویکرد غلط حافظه‌محوری است

وزیر آموزش و پرورش اولین دستاورد این رویکرد در نظام آموزش و پرورش سنتی را کم‌رنگ شدن فعالیت‌‌های پرورشی دانست و گفت: «یادگیری حافظه‌محور باعث کاهش نشاط و سرزندگی دانش‌آموزان می‌شود. یکی از فواید یادگیری موثر آن است که اشتیاق یادگیری در دانش‌آموزان افزایش یابد اما حافظه‌محوری این اشتیاق را در دانش‌آموزان از بین می‌برد. رویکرد آموزش و پرورش در دولت دوازدهم تصحیح این مسیر غلط آموزشی است.»

او افزود: «در گام اول تصحیح‌ این مسیر، برنامه‌های درسی ما باید متناسب با سند تحول بنیادین تصحیح شود. امروز چگالی مفهوم در برنامه‌های درسی ما بسیار سنگین است و بالاتر از استانداردهای جهانی است. شاید به همین دلیل است که وقتی بچه‌های ما در کنار دانش‌آموزان دیگر کشورها رقابت می‌کنند از حیث مفاهیم شناختی یک سروگردن بالاتر هستند، اما متاسفانه از حیث مهارت‌های اجتماعی و فردی نقاط ضعف عمده‌ای دارند.»

بطحایی به پخش مسابقه فوتبال در مدارس اشاره کرد و گفت: «در این چند روز پیام‌های بسیاری که از خانواده‌ها دریافت کردم حاکی از آن بود که بخشی از نیاز‌های دانش‌آموزان در مدرسه دیده شد و دانش‌آموز احساس کرد که‌ برای نظام آموزشی مهم است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «این اتفاق چنان سرزندگی در بین بچه‌ها ایجاد کرده بود که بسیاری از والدین به من پیام دادن که امروز فرزند ما جور دیگری به مدرسه رفتند. آنها گفتند که دانش‌آموزان برخلاف گذشته که به سختی به مدرسه می‌رفتند، با نشاط خانه را ترک کردند. این نشانه کوچکی بود که بتوانیم برنامه‌های آموزشی را به نحوی تغییر دهیم که نیاز‌های دانش‌آموزان ما خوب دیده شود، هر روز مدرسه ما مثل روز شنبه و پخش مسابقه فوتبال خواهد بود و بچه‌ها با نشاط به مدرسه می‌آیند.»

لزوم استفاده از تلویزیون تعاملی برای آموزش حقوق شهروندی

بطحایی حقوق شهروندی را از الزامات زندگی امروزی دانست و گفت: «دانش‌آموزان باید با تکالیف و حقوق خود آشنا شوند و آن را مطالبه کنند. تلاش‌های خوبی در چند سال گذشته در این حیطه انجام شده است. باید با روش‌های معقول و متداول بتوانیم کار را جلو ببریم و مراقب باشیم در این مسیر حواشی به متن تبدیل نشود. در این مسیر ظرفیت خوبی در متوسطه اول و ابتدایی دوم تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه ایجاد کردیم و برای اولین بار از مهر 97 دو ساعت در هفته برنامه درسی در اختیار معلم و مدیریت مدرسه قرار گرفته است. سرفصل‌هایی پیش‌بینی شده است و از این ظرفیت می‌توان برای آموزش حقوق شهروندی نیز بهره‌برداری کرد. امیدواریم این دو ساعت در هفته به تدریج افزایش یابد.»

او به آماده شدن زیرساخت‌های لازم و راه‌اندازی تلویزیون تعاملی اشاره کرد و گفت: «نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها باید از این تلویزیون تعاملی برای آشنایی و آموزش حقوق شهروندی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند. امیدوارم امروز به مناسبت امضای تفاهم‌نامه با دستیار ویژه حقوق شهروندی رئیس‌جمهوری گام‌های جدی‌تری در آموزش حقوق شهروندی برداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار