در گفت وگو با پانا:‌

شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه: ایجاد خط اعتباری میان ایران و اروپا نرخ دلار را به شدت کاهش می‌دهد

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید اگر خط اعتباری میان ایران و اروپا ایجاد شود، ی‌تواند 25 تا 30 درصد کاهش نرخ دلار را به همراه داشته باشد.

کد مطلب: ۸۶۸۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه: ایجاد خط اعتباری میان ایران و اروپا نرخ دلار را به شدت کاهش می‌دهد

امیرحسین شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ از زمانی که خرید و فروش ارز به شکل دلالی و صرافی کنترل شده است التهاب بازار به درستی مدیریت شده است و ظرف 20 روز گذشته التهاب خاصی در بازار وجود نداشته است. برخی از مشکل‌ها به دلیل هیجان‌های روحی است. البته نرخ ارز اکنون 5 برابر سال 96 است و این موضوع قابل انکار نیست.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: وقتی جو نامطمئنی در کشور حاکم می‌شود میزان مصرف کالا افزایش می‌یابد و مردم این تمایل را دارند که پول خود را تبدیل به دارایی کنند.

وی ادامه داد:‌ نتایج یک تحقیق در فرانسه نشان می‌دهد میزان مصرف غذا در یک خوابگاه دانشجویی حدودیک و نیم کیلو بوده است. پس از اعلام جیره‌بندی به 2.5 کیلو افزایش می‌یابد و پس از تشدید جیره‌بندی غذای بیشتری خورده شده بود و مصرف به 5 کیلو رسیده بود بنابراین احساس نااطمینانی امکان بروز هر مشکلی را ممکن می‌کند.

شریعتی تصریح کرد: در کشورهایی که ثبات و امنیت وجود دارد و مردم به ثبات زیرساخت‌ها اطمینان دارند رفتارهای اقتصادی نیز معقولانه و هوشمندانه‌تر است. بخش عمده‌ای از خریدها تقاضای مصرفی واقعی نیست.

وی با بیان اینکه امکان خروج ارز توسط شرکت‌ها یا صرافی وجود دارد، گفت: بسیاری از کسبه خارجی فروش با کاهش شدید تقاضای خرید در داخل مواجه شده‌اند و در وضعی که میزان اجاره آنها نصف سال گذشته شده است امکان ادامه کار را ندارند. مردم جز در موارد اورژانس مانند تعمیر و نگهداری امکان خرید و فروش ندارند.

شریعتی ادامه داد:‌ ورود کالای خارجی با نرخ دلار آزاد با 20 درصد زیان همراه است و مردم در مورد خرید کالای خارجی با نرخ دلار ازاد به شدت ریسک‌گریز شده‌اند. برخی فعالان اقتصادی با نرخ دلار ازاد خریدشان به 10 درصد سال 96 کاهش یافته است.

جذابیت واردات کالا کاهش یافته است

تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه‌ واردات کالا فعالیتی در حال اهتزار است ، گفت:‌ اگر کسی بخواهد پول خود را وارد بورس کند باید سهام شرکت‌هایی را خریداری کند که صادرات نیز انجام می‌دهند، وقتی ارز خارجی در مقابل ریال ایران تقویت شود ما مزیت صادراتی خواهیم داشت و اما اگر شرکت صادرات‌محور نباشد و به خریدار به دنبال شرکت‌هایی برود که کالا و خدمات ضروری خریداری می‌کنند بایدبه نسبت p/ e شرکت‌ها توجه داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ وقتی پول ایران در مقابل ارزهای خارجی تقویت شود این فرصت وجود دارد که ایران بر زمینه‌های صادراتی خود فعالیت کند.

شریعتی اظهار کرد:‌ همراهی اروپا با ایران در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود و اگر این همراهی وجود نداشت دلار می‌توانست به دلیل جو روانی تا 40 هزار تومان افزایش یابد. آمریکا 8 کشور را از تحریم معاف کردند و به دلیل همراهی نکردن اروپا آمریکا به این نتیجه رسیده است که قادر به صفر کردن صادرات نفت ایران نخواهد بود.

وی افزود: ترامپ امسال در مجمع سازمان ملل تنها بود و هیچ کشوری او را همراهی نکرد. اگر خط اعتباری میان ایران و اروپا ایجاد شود به وضع نرخ ارز در ایران کمک خواهد کرد و ایجاد این خط می‌تواند 25 تا 30 درصد کاهش نرخ دلار را به همراه داشته باشد.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد:‌ سود امریکا در این است که دلارشان در جهان بچرخد و ترسشان از این است که چین، ترکیه ، هند و ایران با پول داخلی خود شروع به مبادلات تجاری کنند و دلار را از گردونه معاملات خود خارج کنند. آمریکا به همین دلیل به قذافی در لیبی حمله کردند. چون با چرخش دلار است که درحال اداره هزینه‌های خود هستند.

وی افزود: اقتصاد ایران دولتی و خصولتی است و خصوصی به معنای واقعی سهم اندکی از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است. به طور مثال در خصوصی سازی بانک صادرات 40 درصد سهام توسط سازمان بازرسی خریداری می‌شود و مثلا می‌گویند این بانک خصوصی شده است درحالی که بانکی خصوصی است که بیشتر سهام آن در دست مردم باشد.

شریعتی گفت: اگراروپایی‌ها در قضیه بعد از خروج امریکا در برجام نتوانستند موفق عمل کنند تنها یک علت دارد و آن این است که بخش اعظم اقتصاد آنها در دست بخش خصوصی است و دولت قادر نیست آنها را مکلف کند با شرکت‌ها یا دولت ایران به معاملات و مبادلات تجاری ادامه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار