گزارشی درباره نواقص طرحی که قرار است آلودگی تهران را کاهش دهد

غفلت از معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در مرحله دوم طرح کاهش آلودگی

تهران (پانا) - مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوای تهران که قرار بود از ابتدای آبان اجرا شود با اخذ مهلت پانزده روزه از سوی نیروی انتظامی برای تکمیل زیرساخت‌ها، قرار است به‌زودی اجرا شود و طبق آن تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه 50 هزار تومان جریمه شوند این در حالی است که در این طرح تدابیری برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اتخاذ نشده است.

کد مطلب: ۸۶۸۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد
غفلت از معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در مرحله دوم طرح کاهش آلودگی

فاز نخست طرح کاهش آلودگی هوای تهران از سال ۹۵ اجرا شد و در این مرحله خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک می‌شدند باید دارای معاینه فنی معتبر می‌بودند. قرار بود این محدوده گسترده‌تر شود و مرحله دوم آن در سال ۹۶ در کل شهر تهران اجرا شود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، این طرح در سال ۹۶ اجرا نشد تا اینکه طبق اعلام مسئولان مدیریت شهری و پلیس قرار شد مرحله دوم طرح کاهش از ابتدای آبان ماه سال جاری اجرا شود.

اما نیروی انتظامی به دلیل وجود ملاحظاتی، پانزده روز مهلت گرفت تا علاوه بر تکمیل زیرساخت‌ها، آگاهی‌رسانی به شهروندان را به طور کامل انجام دهد. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این‌باره گفت: معاینه فنی اقدام لازم و ضروری برای سلامتی و ایمنی مردم و خودروها است اما باید طرح کاهش آلودگی هوا موقعی اجرا شود که امکانات لازم برای اخذ مجوز معاینه فنی برای همه رانندگان فراهم باشد.

رئیس پلیس پایتخت در این باره گفته است: در زمانی که اعلام شد اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی فراهم شده است، صف‌های طولانی برای اخذ معاینه فنی تشکیل شد و برخی بیش از ۱۰ ساعت در صف بودند که خودمان را جای مردم گذاشتیم، تمام موارد برای اجرای طرح کاهش آماده است و افرادی که فاقد معاینه فنی هستند از طریق دوربین اعمال قانون می‌شوند و به زودی زمان اجرایی شدن این طرح اعلام می‌شود.

تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل که به هیچ وجه در طرح LEZ مورد توجه قرار نگرفته است موتورسیکلت‌ها هستند که مشکل آن‌ها ریشه‌ای است و نظام و مقرراتی بر آن‌ها حاکم نیست

هرچند اجرای طرح کاهش بر معاینه فنی خودروها متمرکز است اما طبق آمار از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور، ۳.۵ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند و سهم موتورسیکلت‌ها از 16 میلیون سفر روزانه در پایتخت حدود 8‌ درصد است که این حجم از سفرهای روزانه با موتورسیکلت، دردسرهایی را برای شهر و شهروندان در پی دارد که مهم‌ترین آن آلودگی صوتی، آلودگی هوا، سوانح منجر به فوت و جرح و قانون‌گریزی است اما در طرح کاهش به موضوع معاینه فنی موتورهای سیکلت توجهی نشده است در حالی که این دسته از وسایل نقلیه سهم بالایی در آلودگی هوای تهران دارد ولی همچنان معاینه موتورسیکلت‌ها همچنان مغفول مانده است.

سید وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تایید موضوع غفلت از معاینه فنی موتورسیکلت‌ها گفت: تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل که به هیچ وجه در طرح LEZ مورد توجه قرار نگرفته است موتورسیکلت‌ها هستند که مشکل آن‌ها ریشه‌ای است و نظام و مقرراتی بر آن‌ها حاکم نیست. این دسته از وسایل نقلیه دارای مجموعه‌ای از تخلفات هستند که آلایندگی نیز شامل آن می‌شود و باید اقدام قانونی جدی درباره آن‌ها صورت بگیرد.

به گفته ‌‌سید نواب حسینی منش، رئیس ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهرداری تهران ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون تولید شده از سوی موتورسیکلت‌ها معادل 25‌ درصد کل آلایندگی این نوع آلودگی پایتخت است. براساس پیمایش موتورسیکلت‌ها می‌توان گفت که هر موتورسیکلت به تنهایی به اندازه 3 دستگاه خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند. اعلام نظر رئیس ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهرداری در حالی است که اعمال سیاست‌هایی همچون معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها می‌تواند حجم آلاینده‌های تولید شده از سوی این وسایل را به یک‌سوم کاهش دهد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره تعیین تکلیف معاینه فنی موتورسیکلت‌های شهر تهران به پانا گفت: پیگیری این موضوع همچنان در دستور کار است و شهرداری تهران به شدت به دنبال ساماندهی موتورسیکلت‌هاست به‌طوری که ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از شهرداری تهران شکل گرفت و سپس در دولت تصویب شد.

به گفته او، اکنون مشکلی که برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها وجود دارد این است که 80 درصد موتورسواران پلاک خود را یا مخدوش می‌کنند یا از طریق یک وسیله دیگر پلاک خود را می‌پوشانند تا پلاک از طریق دوربین‌ها دیده نشود. اگر کل دوربین‌های شهر قابلیت قرائت پلاک را داشته باشند اما وقتی به وسیله موتورسواران مانعی روی پلاک قرار دهند، نمی‌توان کاری کرد و باید دستگاه‌های ذیربط به ما کمک کنند تا برنامه‌ها به‌درستی اجرا شود.

حسینی‌‌منش با بیان اینکه 90 درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری است، گفت: برای کنترل آلایندگی موتورها با انجام معاینه فنی نمی‌توان اقدامی کرد به طوری که اکنون 10 خط معاینه فنی موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که خاک می‌خورد.

در حالی با ورود به شش ماهه دوم سال و سرد شدن هوا، همگان خود را برای آغاز روزهای آلوده پایتخت آماده می‌کنند که اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و اجباری شدن معاینه فنی برای تردد در تمامی نقاط پایتخت، می‌تواند نقش مهمی در بهبود هوای تهران داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار