فرهنگ فصل تمایز انقلاب اسلامی است

خرم آباد ( پانا ) - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در مراسم بزرگداشت روز فرهنگ عمومی در خرم آباد ، گفت : انقلاب اسلامی ما بر پایه فرهنگ شکل گرفته ، فرهنگ فصل تمایز انقلاب ما با سایر انقلاب هاست .

کد مطلب: ۸۶۸۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ فصل تمایز انقلاب اسلامی است

حمید رضا حنان در این مراسم که با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی ، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ی یک خرم آباد و اصحاب رسانه در دبیرستان امام خمینی (ره) خرم آباد برگزار شد ، ضمن تبریک فرارسیدن ١٤ آبان ماه روز فرهنگ عمومی ، گفت : فرهنگ از مصادیق بسیار مهم در زندگی بشر است و یکی از خصوصیات کشور های پیشرفته ی جهان این است که هم در تولدی علم و تولد فرهنگ موفق هستند .

وی افزود : متاسفانه در کشور ما موضوع فرهنگ با تهدیدات ، چالش ها و کمبودهایی مواجه است که موجب گردیده موضوع تولید فرهنگ به خوبی صورت نپذیرفته و در این زمینه باید برنامه ریزی دقیقی صورت بپذیرد .

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان لرستان سپس به تشریح برخی از آسیب های فرهنگی موجود در کشور پرداخت و ابراز داشت : کوبیدن بر طبل تقابل میان فرهنگ ملی و فرهنگ دینی یکی از مهمترین آسیب های فرهنگی ماست و متاسفانه برخی موجب ایجاد این تقابل از هر دو سو می شوند که هر دو غلط است .

وی افزود:فرهنگ ملی و دینی ما در تعامل و تکامل با هم هستند و ایجاد تفرقه بین این دو یک تهدید جدی و مهم است و از آنجا که برای تقابل با تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند تکیه بر فرهنگ ملی و دینی خود هستیم ، باید از در مقابل هم قرار دادن آنها پرهیز کنیم .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد : یکی دیگر از آسیب های این حوزه امنیتی کردن فرهنگ است که در مقابل امنیت فرهنگی قرار دارد.

حنان عدم توجه به دیپلماسی فرهنگی را یکی دیگر از آسیب های حوزه ی فرهنگ خواند و تصریح کرد : نقش دیپلماسی فرهنگی در توسعه ،موضوع مهمی است که بارها توسط بسیاری از بزرگان و اندیشمندان مورد تاکید قرار گرفته و دیپلماسی فرهنگی باید در کنار دیپلماسی سیاسی مورد توجه قرار گیرد .

وی اظهار داشت : عدم توجه به اقتصاد فرهنگ نیز از آسیب های مهم فرهنگ است و بنا بر تحقیقی که در سال ١٣٩٣ صورت پذیرفته ، اقتصاد فرهنگ و هنر درآمد زا تر از صنعت خودروسازی در جهان بوده و بی توجهی به آن موجب می شود محصولات فرهنگی ما در سطح جهان به درستی عرضه نشوند .

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان لرستان سپس تاکید کرد: امروز هیچ دستگاه ، نهاد و سازمانی حاضر به پذیرش مرجعیت فرهنگی در کشور نیست و این از دیگر آسیب هایی است که فرهنگ را تهدید می کند ، در حالی که باید در کشور یک مرجعیت فرهنگی مستقل و جداگانه وجود داشته باشد که با بودجه و اختیارات کافی بتواند در این زمینه پاسخگو باشد و با توجه به رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و گستردگی این رسالت در موضوعات فرهنگی ، هنری و قرآنی ، این وزارت می تواند به عنوان مرجع حوزه فرهنگ در کشور مطرح و سایر نهادهای فرهنگی خود را با سیاست های این وزارت هماهنگ کنند .

رییس آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد نیز با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ ، گفت : فرهنگ به معنای خوب زیستن است و برای خوب زیستن باید قواعد و باید ها و نباید های فرهنگی را رعایت کرد .

حسن رضا چگنی افزود : آموزش یکی از مهمترین ابزارهای توسعه ی فرهنگ است و دستگاه آموزش و پرورش به عنوان اولین متولی این امر در کشور ، در فرایند تعلیم و تربیت نگاه ویژه ای به موضوع فرهنگ دارد .

در بخش پایانی این مراسم و از طرف دبیرخانه ی شورای فرهنگ عمومی کشور ، به هر یک از دانش آموزان حاضر در این مراسم یک جلد کتاب و بروشور روز فرهنگ عمومی اهداء شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار