عراقچی: آمریکا در سراشیبی حرکت می‌کند

به زانو در آوردن ایران را در خواب می‌بینند

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه سیاست آمریکا در تحریم ایران را یک سیاست شکست خورده می‌داند و معتقد است که ترامپ مسیر زوال آمریکا را سرعت می‌بخشد.

کد مطلب: ۸۶۸۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
عراقچی: آمریکا در سراشیبی حرکت می‌کند

سید عباس عراقچی در برنامه تیتر امشب در شبکه خبر سیما در نخستین روز از آغاز دور تازه‌ای از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سوالات مطرح درباره برجام، مذاکرات با اروپا، روند اجرای کانال ویژه مالی اروپا و ... پاسخ داد.

گزیده‌ای از آنچه عراقچی گفت را بخوانید:

*برخورد آمریکا با برجام نشانه ای از افول این کشور و شکست هیمنه آمریکا است. دولت های گذشته آمریکا توانسته بودند اجماع بین المللی و نظر شورای امنیت را ایجاد کنند اما دولت جدید آمریکا کاملا شکست خورده است.

* سابقه ندارد که رئیس جمهوری کشوری در سازمان ملل متحد سخنرانی کند و همه کشورهای با صدای بلند به او بخندند و تمسخر کنند.

* اینکه آروپا که متحد اصلی اروپا است به ایران کمک می کند در مقابل تحریم آمریکا بایستد نشان می دهد هیمنه اقتصادی آمریکا ریخته است. آنها زمانی که کانال ویژه مالی را مطرح کردند می گفتند بحث تنها ایران نیست بلکه آنها به دنبال راهی هستند که خود را از سلطه آمریکا رها شوند.

* انچه در صحنه بین الملل شاهد هستیم این است که آمریکا در عرصه های سیاسی و بین المللی رو به زوال است و ترامپ به این روند سرعت داده است. در عرصه نظامی نیز هم در عراق و افغانستان به شکل مفتضحانه ای خارج شدندو در سوریه نیز به جز حملات مقطعی شاهد حرکت مقتدرانه ای در آمریکا نیستیم و آمریکا در سراشیبی حرکت می کند.

* در عمل تحریم های فعلی برخلاف آنچه می گویند سخت ترین تحریم ها نیست. آقای اوباما هم همین راه را رفت و در نهایت ناچار شد پای میز مذاکره بیاید و الان آقای ترامپ احساس می کند در میز مذاکره هم شکست خورده است. تردید ندارم که تجربه گذشته اوباما را ترامپ هم تجربه خواهد کرد و مجبور خواهد شد با زبان تکریم با ایران صحبت کند.

* بر مبنای برجام سه دسته تحریم برداشته بود، تحریم های شورای امنیت، اروپا و امریکا که البته تنها تحریم های با موضوع هسته ای بودند. الان فقط تحریم های آمریکا است که مجددا تکرار می شود. البته این تحریم ها در زمان خود سنگین بود و الان هم می تواند سنگین باشد. الان اتحادیه اروپا نه تنها تحریم ها را برنگردانده بلکه صراحتا می گوید ساز و کاری ایجاد می کنم که ایران درمقابل آمریکا بایستد. انزوای آمریکا مشهود است و جز رژیم صهیونیستی و عربستان که تکلیفش روشن است هیچ کس حاضر نشد در مورد برجام از آمریک حمایت کند.

* معافیت 8 کشور از تحریم نفتی ایران نشانه دیگری از شکست هیمنه سیاسی آمریکا است. 4 کشور از 8 کشور چین کره، هند و ژاپن چهار خریدار اصلی نفت ایران هستند که از تحریم معاف شده اند و سیاست فروش صفر نفت ایران شکست خورد. این 8 کشور نتیجه مذاکرات خود را دائما به ایران اطلاع می دادند و روند مذاکرات ادامه دارد.

*با روسیه به سازو کار مالی دو جانبه رسیدیم. با چین در حال طراحی ساز و کار مالی هستیم و با هند نیز ساز و کار مالی ویژه داریم.

*تماس های گسترده دیپلماتیک را داشتیم و در روزهای آتی خواهیم داشت. جناب ظریف هم با موگرینی و هم اروپایی ها تماس داشته اند و با چین و روسیه مرتبا در تماس هستیم و احتمالا جلسه وزرای خارجه خواهیم داشت و نشست همکاری هسته ای بین ایران و اتحادیه اروپا برای ماه نوامبر طراحی شده است که در فضای موجود مفهوم ویژه ای دارد و آقای دکتر صالحی شخصا تشریف می برند و جلسه را افتتاح می کنند. این جلسه به لحاظ سیاسی پیام خیلی مهمی دارد که در حالی که اروپا در حال تحریم ایران است اتحادیه اروپا نه تنها در عرصه اقتصادی که درعرصه هسته ای در حال همکاری به ایران است.

* ایران در بحث هسته ای هیچ ضرری نکرده است و فعالیت های خود را با همکاری بین المللی ادامه می دهیم.

* همسایگان نزدیک ترین کشورهای به ما هستند که در اولویت قرار دارند. مسیر همکاری ما با ترکیه در گذشته و در زمان تحریم بسیار خوب و باز بود و الان ادامه دارد. رفت و آمد ما با عراق به جز اربعین در بحث فروش گاز و نفت وجود دارد. 3 میلیارد دلار صادرات ما به افغانستان است و هیچ راهی برای بستن راه ها وجود دارد و مرزهای گسترده داریم. اطمینان دارم تحریم های آمریکا ظرفیت ها را چند برابر می کند و در حوزه همسایگان می توانیم از ظرفیت های جدید استفاده کنیم. کشور بزرگی مانند ایران با ذخایر خدادای، نیروی جوان، گفتمان انقلابی و رهبری هوشمندانه نمی توانند تحریم ودچار مشکلات ویژه کنند. به زانو در آوردن ایران را در خواب می بینند. امیدارم در حوزه خلیج فارس که اشکالاتی با همسایگان وجود دارد در آینده تغییراتی ایجاد کنیم. برخی کشورهای منطقه در توهماتی قرار دارند. امیدوارم با شکست هایی که در سوریه و یمن خوردند به نقطه ای برسند که بتوانیم با آنها تعامل داشته باشیم.

*توان نظامی و دفاعی به علاوه توان امنیتی ما برخواسته از درون و مردم ایران است. ما به هیچ کشور خارجی وابسته نیستیم و متحد نظامی و غیر نظامی هیچ کشور خاصی محسوب نمیشویم.

*مشروعیت و مقبولیت بین المللی ما در وضع بسیار خوبی است که اگر با وحدت و وفاق داخلی همراه شود، نتیجه خوبی برای کشور و مردم ایران خواهد داشت.‎

*امروز بایدبپذیریم که توان دیپلماسی ایران در مواجهه با قدرتها و تهدیدهای جهانی منافع و موقعیت های خوبی برای کشور ایجاد کرد که آمریکا نتوانست آن را تحمل کند.‎

* آنچه در عرصه میدانی در یمن میگذرد، از یک طرف ائتلاف حمله‌کننده به یمن را به شکست کشانده و جنایات آنان را نشان داده و از یک طرف نیز مقاومت مردم یمن وجود دارد. این دو در کنار هم نشان می‌دهد سعودی‌ها مسیر بسیار غلطی رفتند که جز شکست آنها، بی آبرویی بین المللی و عزت مردم یمن را در پی نخواهد داشت.‎

* سعودی ها اعتقاد داشتند ظرف 2 یا 3 ماه کار حوثی ها در یمن را تمام می‌کنند ولی امروز 4 سال می‌گذرد و این اتفاق رخ نداده است. سعودی‌ها تازه شاکی هستند که چرا حوثی ها به آنان موشک شلیک می‌کنند.

* قتل خاشقچی در حقیقت توسط عزیزدردانه امریکایی ها صورت گرفت و آنها نتوانستند این مسئله را بپوشانند و ما متاسف هستیم که مسیر به این سمت پیش رفت. عربستان یک کشور بزرگ اسلامی است و باید جایگاه خودش را حفظ کند و امیدواریم در این مسیر حرکت کند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار