استفساریه بقای افشانی در شهرداری تهران امروز بررسی می‌شود

دو عضو کمیسیون اجتماعی مجلس : این استفساریه در مجلس رای نمی‌آرود، نمی‌توان به دلیل یک نفر قانون را تغییر داد

تهران (پانا) - موضوع استفساریه «مستثنی شدن شهرداران کلانشهرها از قانون منع بکارگیری بازنشستگان» عصر امروز در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌‌شود اما به گفته دو تن از اعضای این کمیسیون، این استفساریه در مجلس رأی نمی‌آورد.

کد مطلب: ۸۶۷۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
استفساریه بقای افشانی در شهرداری تهران  امروز بررسی می‌شود

در پی مخالفت مجلس با یک فوریت طرح «مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان»، این طرح به صورت عادی در مجلس در حالی رسیدگی است. بر همین اساس کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی عصر امروز یکشنبه 13 آبان ماه، طرح استفساریه تبصره (۱) قانون اصلاح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس کمیسیون‌ اجتماعی مجلس، گزارش خود مبنی بر رد یا تصویب این موضوع را به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهد و این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی قرار می‌گیرد.

طبق گفته جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، به استناد مصوبه مجلس شورای اسلامی، تمامی افرادی که شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اصلاح اخیر آن می‌شوند، باید از روز 26 آبان از سمت خود کناره‌گیری کنند و این قانون شامل حال شهرداران از جمله شهردار تهران هم می‌شود.

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره استفساریه ماندن شهردار تهران به پانا گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار استفساریه شده‌اند و این موضوع در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی باید رسیدگی شود. این نمایندگان معتقدند که فرایند تعیین شهردار هم باید مانند نمایندگان مجلس، از سوی مردم و انتخابی باشد به طوری که مردم اعضای شورای شهر را انتخاب می‌کنند و شورای شهر نیز شهردار را تعیین می‌کند.

وی افزود: موضوع دیگری که این نمایندگان به آن استناد می‌کنند این است که شهرداری تهران یک دستگاه اجرایی است و شهردار تهران همتراز با وزراست و باید از این قانون مستثنی شود.

لطفی تأکید کرد: با توجه به اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان به تازگی تصویب شده است، استفساریه مستثنی شدن شهرداران از این قانون، در جلسه کمیسیون رای نمی‌آورد. در واقع می‌توان گفت که استفساریه زمانی به کمیسیون آمده است که چند روزی به اجرای قانون باقی نمانده است و امکان ندارد که رای بیاورد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تعلل شورای شهر تهران در فرایند انتخاب شهردار تهران و اینکه آیا وزارت کشور راسا می‌تواند شهردار تهران را انتخاب کند، گفت: وزارت کشور نمی‌تواند این کار را انجام بدهد چرا که قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید اجرا شود. شورای شهر نیز موظف است که شهردار را تعیین کند و در غیر این صورت، سنگ روی سنگ بنا نیست.

احمد بیگدلی، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره این موضوع به پانا گفت: دوم آبان یک فوریت مستثنی شدن شهرداران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان در صحن علنی مجلس مطرح شد و با آن مخالفت شد. تعجب می‌کنم چگونه این همه طرح‌های دارای اولویت که رسیدگی به آن واجب است، چرا در دستور کار کمیسیون قرار نمی‌گیرد اما این طرح که عادی است در مدت یک هفته مجددا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. این موضوع که به چه دلیلی در دستور کار قرار گرفته و چه لابی‌هایی صورت گرفته قابل بررسی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به دلیل یک دستمال، قیصریه را به آتش نمی‌کشانند، گفت: نمی‌توان به دلیل یک نفر قانون را تغییر داد. متاسفانه یک عده اصرار دارند قانون زیر پا گذاشته شود و قانون را دور می‌زنند. مشکلات کشور ما به دلیل پایبند نبودن به قانون است.

بیگدلی تصریح کرد: موضوع استفساریه مستثنی شدن شهرداران کلانشهرها از قانون منع بکارگیری بازنشستگان امروز در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود اما رأی نمی‌آورد و اگر بنا بر دلایلی در کمیسیون رأی بیاورد، در صحن علنی به هیچ وجه رأی نمی‌آورد چون نمایندگان نمی‌پذیرند که قانون به خاطر عده‌ای و حتی یک نفر تغییر یابد. بنابراین جایی برای استثنا شدن وجود ندارد چون غیر از آن، قانون وجهه خود را از دست می‌دهد.

در حالی‌ تلاش‌های برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران برای ادامه فعالیت افشانی در شهرداری تهران ادامه دارد که ماندن افشانی فقط در صورتی است که طرح استفساریه مذکور در مجلس تصویب شود و در شورای نگهبان به تایید برسد و مراحل قانونی خود را طی کند و در غیر این صورت افشانی نیز از روز 26 آبان ماه باید از بهشت خداحافظی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار