در گفت و گو با پانا

کارگردان فیلم «ضربه فنی»: باید مراقب باشیم در بازیگر نوجوان توهم و توقع ایجاد نکنیم

تهران (پانا) –- کارگردان فیلم «ضربه فنی» می‌گوید برای ساخت 3-4 فیلم بعدی‌اش آمادگی و حتی فیلم‌نامه دارد ولی مسئله این است که نمی‌داند آیا فرصت ساخت این فیلم‌ها فراهم می‌شود یا نه.

کد مطلب: ۸۶۶۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم «ضربه فنی»:  باید مراقب باشیم در بازیگر نوجوان توهم و توقع ایجاد نکنیم

غلامرضا رمضانی کارگردان سینمای کودک و نوجوان ایران تا امروز نویسندگی و کارگردانی 9 فیلم بلند را در کارنامه هنری خود دارد که از آن میان می‌توان به فیلم‌های «فرار از اردو»، «گنجشکک اشی مشی»، «همبازی» و «عبور از تله» اشاره کرد.

تازه‌ترین فیلم او «ضربه فنی» امسال با شرکت در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان موفق به کسب دو جایزه مهم جشنواره یعنی «بهترین فیلم نوجوان» و «بهترین فیلمنامه» شد.

سعی کردم بازیگران کودک و نوجوانم را جدی بگیرم

رمضانی که در روزهای حضورش در جشنواره همیشه درکنار بازیگران نوجوان این فیلم در برنامه‌های رسمی و غیررسمی شرکت می‌کرد، در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی پانا درباره نوع ارتباط خود با این بازیگران گفت: من دنیای بچه‌ها و فضای زندگی، رشد و شکل‌گیری شخصیت آنها را دوست دارم؛ بنابراین همیشه سعی کردم با آنها مهربان باشم، آنها را جدی بگیرم و از رفتارهایی که ممکن است تاثیری نامطلوب بر آنها داشته باشند احساس خطر کرده‌ام.

وی افزود: تلاش من این بود که مثل پدر یا برادر بزرگتر با آنها برخورد کنم و بازیگرهایم همیشه مثل فرزندانم بودند و من حتی سال‌ها بعد از ساخت یک فیلم رابطه‌ام را با بازیگرهای کودک و نوجوانم حفظ می‌کنم و امروز خیلی از آنها خود صاحب خانواده و زندگی هستند.

در بازیگر نوجوان توهم و توقع ایجاد نکنیم

این کارگردان سینمای کودک و نوجوان رفتار کارگردان با بازیگر نوجوان را بسیار حساس توصیف کرد و افزود: باید مراقب باشیم که از بازیگرهای کودک و نوجوان که در فیلمی با ما همکاری می‌کنند استفاده ابزاری نکنیم و در آنها توهم و توقع ایجاد نکنیم. من همیشه به بچه‌های بازیگر می‌گویم که این فیلم در واقع تجربه ای‌است در طول زندگی باشکوه تو. قرار نیست با این فیلم مشهور شوی و زندگی‌ات متحول شود. اگر می‌خواهی زندگی‌ات را متحول کنی، باید زیرساخت آن را در مطالعه و تلاش ببینی.

رمضانی رابطه خود با بازیگران نوجوانش را صمیمانه خواند و گفت: من مراقب زندگی و خوشی و ناراحتی آنها هستم. با آنها رفیقم و آنها هم فکر می‌کنند به جای امنی آمده‌اند و همه دوستشان دارند. در پروژه‌های من به بازیگر نوجوان به اندازه بزرگسالان احترام گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به بازیگران نوجوان فیلم «ضربه فنی» ادامه داد: بازیگران نوجوان این فیلم سابقه ورزش تکواندو دارند و به دلیل ارتباطات اجتماعی‌شان از درک بالایی برخوردار بودند. بعد از یک ماه تست و تمرین، به فضای دوستانه کار علاقه‌مند شدند و یک نوع فضای خانوادگی بین ما حاکم بود.

فیلم نمی‌سازم تا توانایی فیلمسازی‌ام را اثبات کنم

برنده پروانه زرین جشنواره فیلم کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: من فیلم می‌سازم چون دنیای کودکان و نوجوانان را دوست دارم؛ فیلم نمی‌سازم تا توانایی فیلمسازی‌ام را اثبات کنم. در واقع دغدغه‌هایی که برای دنیای کودک و نوجوان دارم محرک من برای فیلمسازی است.

رمضانی با اشاره برنامه‌هایی که برای ادامه فعالیت فیلمسازی دارد گفت: برای 3-4 فیلم بعدی‌ام آمادگی و حتی فیلم‌نامه دارم. مسئله این است که نمی‌دانم سینمای کودک به چه شکلی حمایت خواهد شد و آیا فرصت ساخت این فیلم‌ها فراهم می‌شود یا نه.

وی افزود: زمانی که در دنیای کودکان و نوجوانان تنفس می‌کنم احساس لذت می‌کنم و امیدوارم وضعیت برای کار در این حوزه خوب شود و این فرصت فراهم شود که فیلم‌هایم را بسازم.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار