در گفت‌وگو با پانا

سخنگوی کمیسیون بهداشت: سازوکار رقابت سالم شرکت‌های دارویی باید ایجاد شود

عابدی: تعدادی از فعالان حوزه واردات، تولید و توزیع دارو در بازار اختلال ایجاد کرده‌اند

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو باید نظارت بر فعالیت شرکت‌های دارویی را بیشتر کند، گفته است که مشکل اصلی که در حوزه دارو وجود دارد، کمبود نقدینگی دارو است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات این بخش، بدهی‌ها انباشته می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۵۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی کمیسیون بهداشت: سازوکار  رقابت سالم شرکت‌های دارویی باید ایجاد شود

حیدرعلی عابدی درباره توزیع نامناسب برخی اقلام دارویی و مشکلات بیماران برای دسترسی به داروها به پانا گفت: تحریم‌ها و نوسانات بازار ارز، مشکلاتی را در حوزه دارو ایجاد کرده است که دولت برای عبور از این مشکلات تمهیداتی را اتخاذ کرده است و وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت مانند همیشه نیازمند هوشیاری و همبستگی تمام عوامل فعال در این حوزه‌هاست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تامین و توزیع صحیح، کافی و به‌موقع دارو گفت: برخی گزارش‌ها حاکی از این است که تعداد معدودی از فعالان حوزه واردات، تولید و توزیع دارو با توجه به وضع بازار و نوسانات ارزی، در بازار دارو اختلال ایجاد کرده‌اند که گزارش آن در اختیار سازمان غذا و دارو قرار دارد و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه رصد دقیق نحوه فعالیت شرکت‌های دارویی بر عهده سازمان غذا و دارو است درباره پیگیری مسائل ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: پیرو جلسات برگزار شده با وزارت بهداشت در کمیسیون بهداشت، مجلس این آمادگی را دارد که در تأمین به موقع دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور به وزارت بهداشت کمک کند و امید است بتوان موانع و مشکلات را از سر راه برداشت.

عابدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت برای تخصیص به موقع ارز به واردات مواد اولیه دارو صورت بگیرد و سازوکار لازم برای رقابت سالم شرکت‌های دارویی ایجاد شود.

این نماینده مجلس یادآورشد: مشکل اصلی که در حوزه دارو وجود دارد، کمبود نقدینگی دارو است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات این بخش، بدهی‌ها انباشته می‌شود و برای حل اختلال در نظام توزیع دارو باید مطالبات حوزه دارو پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تأمین مواد غذایی و واردات آن به کشور نیز گفت: در حوزه غذا طبق مصوبه هیات دولت به حدود ۲۵ قلم از فرآورده‌های غذایی، ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد و هر فرآورده‌ای که وارد کشور می‌شود، باید از نظر سلامت تایید شود و اگر سازمان غذا و دارو سلامت مواد غذایی را تایید کرد مجوز ورود به کشور می‌گیرد.

به گفته وی، اعتبار تخصیص یافته برای واردات فرآورده‌های غذایی مشمول روغن، برنج، چای و نهاده‌های تولید گوشت و مرغ، سموم و ... می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار