اجرای طرح غربالگری پِدیکِلوزیس در مدارس شهرستان فیروزکوه

فیروزکوه(پانا)_ طرح غربالگری پدیکلوزیس توسط کارشناسان بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه در مدارس این شهرستان درحال اجرا میباشد .

کد مطلب: ۸۶۵۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح غربالگری پِدیکِلوزیس در مدارس شهرستان فیروزکوه

پِدیکِلوزیس نام حشره بسیار کوچکی است که از خون بدن انسان تغذیه میکند و نام دیگر این حشره انگل پوست سر است، انگل پوست خاکستری رنگ و دارای شش پا و بدون بال است، و به دور از بدن انسان نمیتواند زندگی کند. حرارت بدن انسان برای زندگی پدیکلوزیس مناسب است و گرما و سرمای شدید پدیکلوزیس را از بین می برد و در رطوبت نمی تواند زندگی کند، به همین دلیل در مواقع تب و یا در مواقعی که انسان در اثر بیماری،کار، بازی و... تعرق می کند، پدیکلوزیس از بدن انسان دور میشود و این حشره در ناحیه عقب سر در قسمت گردن و در پشت گوش زندگی می کند و نزدیک پوست به انتهای مو می چسبد و به سختی می توان آن را از مو جدا کرد.
پدیکلوزیس می تواند حرکت کند و از بدن افراد مبتلا به بدن افراد سالم برود و تخم گذاری کند و آنها را نیز آلوده کند،پدیکلوزیس از طریق وسایل شخصی مانند شانه، برس، کلاه، روسری، لباس، وسایل خواب، وسایل سلمانی و حمام نیز منتقل می شود. اگر در پوست سَرِمان احساس خارش و سوزش کردیم و در میان موهایمان دانه های ریز کِرِم رنگ مشاهده نمودیم که به موها چسبیده هست و با برس یا شانه از موهایمان جدا نمی شود، باید بدانیم که به پدیکلوزیس دچار شده ایم و برای اطمینان خاطر باید به پزشک پوست مراجعه کنیم.
برای پیشگیری از این بیماری پوست لازم است که از لوازم شخصی خود استفاده کنیم، زود به زود استحمام کرده و لباس های خود تعویض کنیم، زمانی که در سفر هستیم و در مسافرخانه ها مستقر شدیم از ملافه های آن مکان ها استفاده نکنیم زیرا آلوده بودن ملافه ها به پدیکلوزیس بسیار زیاد است و... غیره. همچنین اگر به این بیماری مبتلا شدیم باید به داروخانه مراجعه کرده و شامپوی مربوطه را برای از بین بردن این انگل تهیه و استفاده کنیم.
شایان ذکر است، با اجرای طرح در مدارس فیروز کوه واگر در میان دانش آموزان موردی که به این بیماری پوست مبتلا شده باشد مشاهده شود، جهت انجام مراحل درمان به شبکه بهداشت و درمان منطقه ارجاع داده میشود تا این بیماری به سایرین منتقل نشود.

/خبرنگار: فاطمه شاه حسینی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار