با نزدیگ شدن به ۱۳ آبان و آغاز تحریم‌های نفتی

حریری، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین: فعالیت تجار ایرانی با کونلون بانک چین متوقف نمی‌شود

تهران (پانا) - نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می‌گوید اطلاعیه کونلون بانک چین به شرکت‌های چینی به معنای اتمام فعالیت این بانک با تجار ایرانی نیست. مبادلات تجاری ایران و چین پس از 13 آبان محدود نخواهد شد و این کشور به صورت رسمی اعلام کرده است که تن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد داد.

کد مطلب: ۸۶۵۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
حریری، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین: فعالیت تجار ایرانی با کونلون بانک چین متوقف نمی‌شود

مجیدرضا حریری،‌ نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ کونلون بانک چین صندوقی چینی است که تنها با ایران فعالیت می‌کند و دقیقا براساس همان الگویی عمل می‌کند که قرار است در اروپا طراحی شود که تنها محدود به فعالیت با ایران باشد.

وی با بیان اینکه کونلون بانک چین از زمان قبل از آغاز تحریم‌های دوباره نیز تحریم بوده است، اظهار کرد: کن لون بانک چین به طرف‌های چینی خود اعلام کرده است که به دلیل نامعلوم بودن وضع پس از 4 نوامبر هر معامله‌ای که با ایران دارید را تا پایان اکتبر تسویه کنید و کار نیمه کاره‌ای باقی نماند تا پس از آن اگر قرار باشد وضع جدیدی اجرایی شود قابل انجام باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خاطرنشان کرد‌:‌ به دلیل وضع جدید، مبادلات تجاری ممکن است شکل دیگری داشته باشد. قرار است بسته تجاری از سوی اروپا تعریف شود تا رابطه بانک‌های تجاری چین در این موضوع تعریف شود و همه اینها مواردی است که پس از 13 آبان باید مشخص شود و اعلامیه کن لون بانک چین تنها به منظور تعیین تکلیف معاملات باز بوده است و به معنای توقف همکاری با ایران نیست.

حریری خاطرنشان کرد: تجار ایرانی برای طرف‌های چینی به کونلون بانک پول ارسال می‌کنند و طرف چینی پس از برداشت پول از کن لون بانک آن را به بانک‌های دیگر منتقل می‌کند این پول‌ها به چند دلیل ممکن است محدود شود یکی از دلایل موضوع fatf است.

مذاکرات ایران و طرف‌های چینی ادامه دارد

وی ادامه داد: بانک های چینی هزاران شعبه در آمریکا دارند. برخی از آنها سهامدار آمریکایی داشته و یا سهامشان در بورس‌های آمریکایی معامله می‌شود به همین دلیل بانک‌های تجاری که با ایران کار نمی‌کنند این ترس را دارند که اگر با کونلون هم فعالیت کنند تحت فشار آمریکا قرار بگیرند به همین دلیل با مذاکراتی که دولت ایران با دولت چین در حال انجام دارد تمامی این موارد تحت بررسی است تا بتوان راهکارهایی برای آن در نظر گرفت.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین گفت: ضروری است تا این اخبار از سوی بانک مرکزی اعلام شود تا ابهام‌هایی که به دنبال انتشار اخبار اولیه ایجاد می‌شود مرتفع شود و شایعات به آن افزوده نشود.

مبادلات تجاری ایران و چین پس از 13 آبان محدود نخواهد شد

به گفته حریری مبادلات تجاری ایران و چین پس از 13 آبان محدود نخواهد شد و این کشور به صورت رسمی اعلام کرده است که تن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد داد.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، فریدون وردی‌نژاد، مشاور دبیرکل اتاق بازرگانی تهران و سفیر سابق ایران در چین رو گذشته اعلام کرده بود گلایه فعالان اقتصادی کشورمان از بانک کونلون چین بیشتر ناشی از تلاش این بانک برای مبادله با یوآن و اجتناب از مبادله با یورو و دلار است.

وی گفت : مناسبات ایران و چین از دو بُعد قابل بررسی است. بُعد اول سیاسی است که به کنش‌های این کشور در رابطه با تحریم و دیگر مسائل سیاسی مربوط است. بعد دوم اما در رابطه با رویه‌ها و مقررات تجاری و اقتصادی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: چینی‌ها در یک سال گذشته شیوه تعاملات بین‌المللی شان را تغییر داده و تلاش می‌کنند در خصوص ضوابط، معیارها و توافق‌های تجاری و بین‌المللی مسئولانه‌تر عمل کنند. عضویت‌های بین المللی، اصلاح قوانین و رویه های اقتصادی جاری در زمینه‌های مختلف از جمله گمرک و بانک از مسائلی است که چین حساسیت بیشتری نسبت به آن به خرج می‌دهد. برای مثال چین تلاش کرده است در فرایند الحاق به سازمان تجارت جهانی و FATF سیستم‌های مالی و تجاری اش را اصلاح و به روز کند. بر این اساس این کشور تعهد بیشتری نسبت به اجرای ضوابط مربوط به پولشویی نشان می‌دهد و مقررات سخت‌تر از گذشته در چین اعمال می شود.

سخت‌گیری بیشتر چین در اجرای قوانین

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای بازرگانان ایران در چین گفت: مشکلی که بین بازرگانان ایرانی و چین به وجود آمده بود، ناشی از این بُعد از مناسبات دو کشور است. با توجه به سخت‌گیری بیشتر چین در اجرای قوانین حساب‌های بعضی دانشجویان و افراد ایرانی در چین بسته شد که بیشتر جنبه اصلاح روش‌ها و مقررات را داشت تا یک تصمیم سیاسی مرتبط با تحریم‌ها باشد و این مسئله باید توسط دیپلمات‌های دو کشور و هم چنین نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های مسئول در اقتصاد و تجارت کشورها مورد بررسی قرار بگیرد.

وردی‌نژاد به اقدام تازه بانک کونلون چین اشاره کرد وگفت: اکنون در چین بانک کونلون به طور اختصاصی به مبادلات ایرانیان با چین می‌پردازد و البته هزینه بالای خدمات در این بانک مورد انتقاد قرار گرفته است. به طور طبیعی انحصار در اقتصاد پیامدهایی مثل رانت، باریک شدن راه‌های ارتباطی و گرانی را به دنبال دارد. طبیعی است زمانی که کانال‌های بانکی، مالی و اعتباری متعدد در مناسبات خارجی وجود نداشته باشد و به کانال‌های مشخص و معینی مثل بانک کونلون برسیم، با افزایش هزینه‌ها نیز رو به رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: بانک کونلون بانکی است که توسط امریکایی‌ها تحریم شده است و البته بانک‌های دیگر چین که امریکایی‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند به دلیل نگرانی از تحریم حاضر به همکاری با ایران نیستند. اکنون این انحصار همکاری بانکی با چین است که به مشکلات دامن زده است و البته گله فعالان اقتصادی کشورمان از بانک کونلون بیشتر ناشی از تلاش این بانک برای مبادله با یوآن و اجتناب از مبادله با یورو و دلار است. این مسئله باعث شده است هزینه‌هاو کارمزدهای خدمات بانکی در این بانک بیشتر شود و وضع برای تجار ایرانی سخت شود. به تازگی اخباری از همکاری چند بانک کوچک دیگر چینی با تجار ایرانی در آینده منتشر شده است تا از مشکلات کاسته شود.

کونلون بانک کوچکی است که فقط برای ارتباط با ایران به وجود آمده است. نام این بانک ابتدا Karamay City Commercial Bank بوده‌است که با سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت چین، CNPC در سال ۲۰۰۹ میلادی به کنترل این شرکت درآمده است و در سال ۲۰۱۰ به بانک کونلون تغییر نام یافت.

این بانک برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با هدف دور زدن تحریم‌ها در زمان دولت احمدی‌نژاد ایجاد شد. سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تأمین شده‌است.

ایران برای مقابله با تحریم‌های مالی اقدام به راه اندازی اتاق مبادلات ارزی نموده‌است. این اتاق با شناسایی تاجران و اهالی صنعت که قصد واردات را دارند به جای اعطای ارز مبادله‌ای، حواله‌ای به آن‌ها ارائه می‌دهد تا از کشورهایی که به دلیل خرید نفت به ایران بدهکار هستند ولی امکان انتقال ارز به حساب‌های ایران را ندارند اجناس مورد نیاز خود را وارد کشور کنند.

پول وزارت نفت ایران به حسابی در بانک کونلون می‌رود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از فروش نفت به صورت نقدی از طریق این بانک پرداخت می‌شود و الباقی آن صرف تأمین مالی پروژه‌ها و خرید کالاهای وارداتی چینی می‌شود.

گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار