سیدکمال سیدعلی*

پیگیری مذاکرات برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

اکنون تا شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران فرصت زیادی باقی نمانده است. در این مدت نیز وضعیت اقتصاد ایران پس از 13 آبان به درونمایه بحث‌های کارشناسان و تحلیلگران تبدیل شده است. اما در این زمینه باید گفت تاثیر این تحریم‌ها پیش از موعد اجرایی آن در اقتصاد ایران مشاهده می‌شوند. زیرا هر خبری به اندازه همان واقعه تاثیر مثبت و منفی خود را در اقتصاد می‌گذارند.

کد مطلب: ۸۶۴۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد

علاوه بر اخبار، طی ماه‌های اخیر، آمریکایی‌ها مذاکرات خود با خریداران نفت ایران را آغاز کرده‌اند تا با تهدید و تطمیع، آنها را از خرید نفت ایران منصرف کنند. برخی کشورها نظیر کره‌جنوبی نیز درخواست دولت ترامپ را اجابت کرده‌اند. اما از سوی دیگر، بسیاری از کشورها، از جمله اروپایی‌ها حمایت خود را از ایران نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد در دوره جدید تحریم‌ها نظام بین‌المللی برخلاف سال‌های قبل با ایران همسو شود. علاوه بر این، طی ماه‌های اخیر اوپک نشان داده است که بدون ایران نمی‌تواند تقاضای موجود را پاسخ دهد و مازادی برای عرضه ندارد. بر این اساس، نباید در 13 آبان منتظر اتفاق جدیدی بود، زیرا خبر تحریم‌ها آثار خود را بر وضعیت اقتصادی کشور ما گذاشته‌‌اند.

البته ما باید کمکان فعالیت خود را به نحو احسن انجام دهیم و با پیگیری مذاکرات همچنان امیدوار بمانیم. نباید تصور کرد که جهان، در آمریکا خلاصه می‌شود، ما پیش از این نیز مراوده تجاری چندانی با آمریکا نداشته‌ایم و حتی در پسابرجام هم این کشور به عنوان شریک تجاری ایران مطرح نشد. در نتیجه آنها سعی می‌کنند دست‌اندازهایی در مسیر اقتصاد و تجارت ایران ایجاد کنند که در نهایت ما می‌توانیم این توطئه‌ها را خنثی کنیم. حال برای رفع این موانع چه باید کرد؟

در اینجا لازم است که ما تیم‌های حرفه‌ای در بعد اقتصادی و بین‌المللی ایجاد کنیم و قدرت و جسارت تصمیم‌گیری را به مدیران خود بدهیم. همچنین لازم است راهکارهای مقابله با آمریکا پیگیری شود. گفتنی است، با وجود سنگ‌اندازی‌های آمریکا، ما اکنون از لحاظ صادرات وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به گذشته داریم و با مدیریت درست بازرگانی، واردات کشور هم کاهش یافته است. در نتیجه اکنون شاهد ثبت تراز تجاری مثبت برای کشور هستیم. همچنین سرزمین ایران در صنایع و بخش‌های مختلف ذخایر عمده‌ای دارد که می‌تواند به ظرفیت صادراتی کشور بیفزاید. البته مشکلاتی در زمینه نوسان نرخ ارز وجود دارد که انتظار می‌رود کماکان بانک مرکزی و وزارت صمت با جدیت بیشتری آن را دنبال کنند.

اروپایی‌ها نیز پیشنهادی مبنی بر ایجاد نهادی شبیه به سوئیفت داده‌اند که امکان عملی‌شدن آن وجود دارد. زیرا هر نوع رمزگذاری در زمینه نقل‌و‌انتقال اطلاعات و دارایی می‌تواند صورت بگیرد و ساز و کار آن هم تفاوتی ندارد که به کدام شیوه مدیریت شود. در این برهه لازم است ما تا جایی که می‌توانیم، وابستگی خود را به دلار آمریکا کاهش دهیم و از طریق ارزهای دیگر اقدام به خرید و فروش کالا کنیم. استفاده از پیمان دوجانبه پولی نیز راهکار دیگری است که دولت آن را زیر نظر دارد و ما باید تلاش کنیم به پول ملی خود ارزش ببخشیم و قدرت آن را در مبادلات تجاری بالا ببریم.

منبع: آرمان

*معاون اسبق بانک مرکزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار