در گفت‌وگو با پانا

ابتکار: اصل مهریه انسانی و اخلاقی است، بهره‌برداری طمع‌ورزانه از آن نادرست است

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان: نباید اجازه داد که عدالت و تعادلی که مد نظر شرع مقدس است نادیده گرفته شود

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تأکید کرد که در بازنگری قانون مهریه باید عدالت و تعادلی که مد نظر شرع است در نظر گرفته شود چرا که مهریه پشتوانه زنان است.

کد مطلب: ۸۶۳۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار: اصل مهریه انسانی و اخلاقی است، بهره‌برداری طمع‌ورزانه از آن  نادرست است

معصومه ابتکار درباره موضوعات مطرح‌شده مبنی بر کاهش مهریه به پانا گفت: مهریه در سنت و در موازین شرعی ما به عنوان یکی از شروط عقد است و در کشور ما به مهریه خیلی اهمیت داده می‌شود. مهریه یکی از الزاماتی است که مورد توجه خانواده‌ها برای ازدواج فرزندانشان است. علاوه بر این مهریه در قرآن کریم به عنوان نشانی از صداقت همسر است و به آن صداق گفته می‌شود که از این زاویه مهریه یک پایه مهم برای تشکیل خانواده تلقی می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: متاسفانه امروزه با مهریه به شکل دیگری در خانواده‌ها برخورد می‌‌شود و بعضا می‌بینیم در رقابت‌ها و چشم و هم‌چشمی‌های خانواده‌ها، مهریه شکل ناسالمی به خود گرفته است به‌طوری که حتی عدد و رقم آن عجیب شده است. این موضوع در بسیاری از خانواده‌ها موجب شده است مردان مهریه‌های سنگینی را بپذیرند و با مشکل مواجه شوند.

وی ادامه داد: حتی در برخی موارد نیز از سوی زنان سوءاستفاده‌هایی در زمینه مهریه صورت گرفته است، در صورتی که اصل مهریه این است که قرار است یک زندگی مشترک با نیت پاک تشکیل شود و مرد برای اینکه نیت خوب خود را مشخص کند مبلغی را به عنوان مهر به زن اهدا می‌کند و زن می‌تواند هر موقع که خواست آن را مطالبه کند. بنابراین اصل مهریه، انسانی و اخلاقی است اما نحوه‌ای که از سر ناآگاهی مورد بهره‌برداری طمع‌ورزانه قرار می‌گیرد نادرست است.

ابتکار تصریح کرد: مشکلاتی که در زمینه مهریه وجود داشت باعث شد تا محدودیت‌هایی اعمال شد (قانون رفع جنبه کیفری از صداق بالای 110 سکه) و حدی را برای مهریه تعیین کردند که یک راه حل میانه‌ برای موضوع مهریه بود.

ابتکار درباره زمزمه‌های کاهش کف مهریه‌ای که پرداخت نکردن آن مجازات کیفری برای زوج به همراه دارد، از 110 سکه فعلی به 55 سکه بهار آزادی با توجه به افزایش قیمت سکه و افزایش زندانیان مهریه اظهار کرد: اکنون موضوع این است که قیمت سکه بسیار بالا رفته است و باید راهکار ارائه داد، چرا که تعداد زیادی از افراد بدهکار می‌شوند و مجبورند مبلغ سنگینی را بپردازند و حتی ممکن است به زندان بیفتند. البته درست است که این موضوع جدیدی است اما نباید اجازه داد که عدالت و تعادلی که مد نظر شرع مقدس است و باید در خانواده برقرار باشد، نادیده گرفته شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تأکید کرد: با توجه به اینکه زندگی مشترک برای زنان دارای سختی‌ها و فشارهایی است، مهریه یک نوع پشتوانه است و برای زنان طرفیت دارد و مهریه در مواردی ممکن است بازدارنده باشد و مانع طلاق و سوءاستفاده‌های دیگر در خانواده شود؛ بنابراین برای بازنگری در مهریه باید این جنبه‌ها را در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ما در معاونت زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری یک شورای فقهی و حقوقی داریم و این آمادگی را داریم که بر روی موضوع مهریه ورود کنیم و بازنگری‌های مورد نظر را در قانون انجام دهیم.

فرشته مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار