با هدف آسان سازی آموزش روشندلان؛

مبتکر اردبیلی مخترع خط آسان برای نابینایان

اردبیل (پانا)- مبتکراردبیلی با اختراع خط جدید برای نابینایان، تحول بزرگی در آسان سازی آموزش روشندلان ایجاد کرده است.

کد مطلب: ۸۶۲۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مبتکر اردبیلی مخترع خط آسان برای نابینایان

علی کاظم زاده مخترع اردبیلی با حضور در استودیوی صدا و سیمای مرکز اردبیل گفت : خط جدیدی که من اختراع کرده ام تنها از دو قالب یک نقطه ای و دونقطه ای تشکیل شده است حال آنکه خط بریل کلاسیک از 150 نقطه تشکیل شده است که بر اساس الگوهای تعیین شده ، خط نابینایان را تشکیل می دهند .

وی با بیان اینکه یادگیری خط بریل کلاسیک و الگوهای مختلف جایگیری 150 نقطه به ویژه برای کودکان روشندل بسیار مشکل و زمان بر است افزود : آموزش و یادگیری خطی که بنده اختراع کرده و با عنوان «خط بریل جدید با زبان حساب و حروف ابجد» به ثبت رسمی رسانده ام ، بسیار آسانتر است به گونه ای که هر فرد نابینای آشنا به مفهوم اولیه شمارش می تواند تنها در عرض کمتر از دو ساعت ، اعداد یک تا نه را یاد بگیرد و با استفاده از دو قالب خط جدید ، تا بی نهایت عدد بنویسد .
کاظم زاده اضافه کرد: در این روش ، قالب یک نقطه ای به تنهایی به معنی عدد یک است و قالب دو نقطه عمودی به معنی عدد دو می شود. اگر همان قالب دو نقطه ای را افقی کنیم تبدیل به عدد سه می شود و به همین ترتیب تنها با کنار هم قرار دادن دو قالب یک و دو نقطه ای و تغییر موضع آنها با چرخش چپ و راست یا عمودی و افقی ، اعداد و تمام حروف 28 تا 33 گانه در هر زبانی که باشد معنی پیدا می کند .
این مخترع با اشاره به اینکه استفاده از خط جدید در کاهش زمان یادگیری خواندن و نوشتن برای روشندلان انقلابی ایجاد می کند افزود : این خط به سبب کم بودن تعداد نقطه های قراردادی و قالب ها ، ماندگاری بیشتری در ذهن دارد .

وی با بیان اینکه در انتشار کتاب های ویژه نابینایان با استفاده از خط جدید ، صفحات به جای کاغذ ، از جنس تلق های نایلونی و پلاستیکی خواهد بود گفت : استفاده از این صفحات ماندگاری و مقاومت بیشتری دارد و مقرون به صرفه است .
همچنین برجستگی های حک شده خط بریل کلاسیک در صفحات کاغذی در مدت کوتاهی بر اثر لمس انگشتان یا عرق دست و رطوبت به سرعت از بین می روند و دیگر قابل خواندن نیستند حال آنکه این مشکل با استفاده از تلق های پلاستیکی حل می شود و علاوه بر مقاومت بیشتر ، سبک تر و ارزان تر هستند و مهمتر اینکه با همان دستگاههای ویژه چاپ خط بریل کلاسیک ، قابل انتشار هستند .
وی با بیان اینکه تخته سیاه و اسباب بازی های ویژه یادگیری این خط جدید را هم طراحی و ساخته است افزود : با توجه به آسان بودن یادگیری این خط ، والدین کودکان نابینا و کم بینا نیز می توانند با یادگیری روش خواندن و نوشتن این خط ، کمک حال کودکان خود برای ادامه تحصیل باشند .
این بازنشسته فرهنگی و 73 ساله با اعلام اینکه اختراع خود را بدون هیچ گونه چشم داشت مالی تقدیم تمامی روشن دلان جهان می کند گفت: امیدوارم مسئولان کشور برای حمایت از روشندلان ، به ترویج استفاده از این خط و گسترش جهانی آن کمک کنند که در این صورت شاهد وقوع انقلابی در افزایش سرعت یادگیری روشندلان جهان و افزایش تعداد کتابهای ویژه آنها خواهیم بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار