عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

احتمال افزایش کانون‌های گرد و غبار در خوزستان

پاپی‌زاده: سیاست‌های غلط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در دو دهه اخیر سبب خشکی تالاب های خوزستان شده است

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه تالاب هورالعظیم کانون مستعد گرد و غبار است، گفت دشت‌های خوزستان به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

کد مطلب: ۸۶۲۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
احتمال افزایش  کانون‌های  گرد و غبار در خوزستان

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره وضع فعلی تالاب هورالعظیم اظهار کرد: در نیمه اول امسال تالاب هورالعظیم چندین بار دچارحریق شده است که این موضوع علاوه بر تأثیری که در پوشش گیاهی تالاب داشته است موجب آلودگی هوا و مشکلاتی برای سلامت مردم استان خوزستان شده است.

استان خوزستان علاوه بر مشکلات ناشی از گرد و غبار با آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی نیز روبرو است و مردم به دلیل مشکلات محیط زیستی در حال مهاجرت از این شهر هستند

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خشکی تالاب‌های شادگان و هورالعظیم در استان خوزستان باعث شده است که این تالاب‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شوند، گفت: علت اصلی خشکی این تالاب‌ها، سیاست‌های غلط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در دو دهه اخیر بوده است. به طوری که اکنون مقادیر بسیاری از گرد و غبار استان خوزستان ناشی از گرد و غبار تالاب‌های هورالعظیم و شادگان است. این در حالی است که نه تنها استان خوزستان تحت تاثیر گرد و غبار این تالاب شده است بلکه استان‌های کرمانشاه، لرستان و ایلام نیز تحت تأثیر این گرد و غبار قرار دارند.

نماینده مردم دزفول در مجلس با تأکید بر ضرورت تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم گفت: در استانی مانند استان خوزستان که با بارش‌های زمستانی دشت‌های آن آبیاری می‌شد و پوشش گیاهی استان سبز بود، باید با پدیده گرد و غبار مواجه نمی‌شدیم اما سیاست‌های غلط وزارت نیرو و سدسازی‌ها و انتقال آب باعث شد تا بسیاری از دشت‌های خوزستان خشک و به کانون ریزگرد تبدیل شود.

وی تصریح کرد: استان خوزستان علاوه بر مشکلات ناشی از گرد و غبار با آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی نیز روبرو است و مردم به دلیل مشکلات محیط زیستی در حال مهاجرت از این شهر هستند.

پاپی‌زاده درباره اقدامات مجلس برای مقابله با گرد و غبار توضیح داد: در کمیسیون کشاورزی به دنبال آن هستیم تا طرح‌هایی که در وزارت نیرو به صورت غیر کارشناسی پیگیری می‌شود، متوقف شوند و حتما مطالعات زیست محیطی طرح‌ها انجام شود.

این نماینده مجلس درباره احتمال افزایش کانون‌های گرد و غبار گفت: اگر مراقبت نشود و حق‌آبه تالاب‌های داخلی محقق نشود، احتمال گسترده شدن کانون گردوغبار وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار